کاشت موفق ایمپلنت دندان در بلند مدت
15 فروردین ماه 1397
سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان
16 اردیبهشت ماه 1397

کاشت ایمپلنت دندان یک فرایند نسبتاً پیچیده است که توسط دندان‌پزشکان متخصص و مجرب صورت می‌گیرد و انجام آن مستلزم عمل جراحی و فراهم آوردن شرایط اولیه برای نگه‌داشتن پروتز دندان است. درواقع برای نگه‌داشتن یک ایمپلنت بر روی فک مراحل مختلفی باید انجام شود که بسیاری از افراد معتقدند که اگر این مراحل به شکل مناسبی انجام شود، کاشت ایمپلنت دندان جلوه مناسبی داشته و علاوه بر استحکام، از زیبایی بیشتری نیز برخوردار است.

بااین‌وجود، کاشت ایمپلنت دندان به آماده‌سازی شخص بیمار نیز احتیاج دارد و فرد باید بداند که قبل و بعد از عمل جراحی چه کارهایی را باید انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد. افراد مختلف با توجه به شرایط فرهنگی و شرایط اقتصادی مختلف، خوردنی‌ها و خوراکی‌های متفاوتی تجربه می‌کنند. به همین دلیل توصیه‌هایی که در مورد آماده‌سازی فرد صورت می‌گیرد معمولاً با توجه به شناخت دندان‌پزشک از شخص بیمار انجام می‌شود و بیمار نیز به هنگام جراحی و کاشت ایمپلنت دندان باید آنها را رعایت کند.

اهمیت مراقبت از ایمپلنت دندان و آماده‌سازی خود برای انجام جراحی ما را بر آن داشت که به بررسی نحوه آماده‌سازی بپردازیم و نکاتی در این زمینه ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید!

آمادگی های لازم برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان

جراحی کاشت ایمپلنت دندان به چه صورتی انجام می‌شود؟

در نگاه اول، بسیاری از افرادی که با جراحی کاشت ایمپلنت دندان و نحوه کارگزاری آن آشنایی نداشته باشند، احساس می‌کنند که جراحی به صورت تهاجمی و آسیب شدید و آسیب به دندان‌ها همراه خواهد بود. اما توجه داشته باشید که در این جراحی عمل تهاجمی بسیار شدید صورت نمی‌گیرد و کاشت دندان با مراحلی استاندارد و بدون ایجاد تنش و فشار مکانیکی به فک صورت می‌گیرد. باوجوداینکه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که به لثه آنها صدمه وارد می‌شود و این صدمه درنهایت به خونریزی منجر خواهد شد، ولی هیچ‌کدام از این اتفاقات با شدت بالا صورت نمی‌گیرد و نیازی به ترس و ارعاب بیمار نیست.

فرایند جراحی کاشت ایمپلنت دندان همانند بسیاری از جراحی‌های سطحی با کمی التهاب و تورم و خونریزی احتمالی همراه است که با استفاده از دارو و مسکن‌های معمولی قابل برطرف است.

چه مقدار درد در جریان جراحی کاشت ایمپلنت دندان دخیل است؟

با توجه به نوع جراحی و تکنیک مورد استفاده برای کاشت ایمپلنت دندان، به‌طورمعمول این درد خفیف تا متوسط بوده و با توجه به عکس‌العمل افراد به تحمل درد ممکن است متفاوت باشد. اگر بخواهیم درد اعمالی را با توجه به استانداردهای پزشکی اندازه‌گیری کنیم و مقیاس یک تا ده را برای آن در نظر بگیریم، می‌توان درد این جراحی را در سطح کمتر از ۴ در نظر گرفت. اما نکته‌ای که بیشتر از خود درد اهمیت دارد، روش مقابله با این درد است. در حالت خفیف که میزان درد از سه کمتر است می‌توان با مسکن‌های معمولی که بدون نسخه تجویز می‌شوند استفاده کرد.

در برخی از بیماران مشاهده شده است که میزان درد آنها از ۴ بیشتر گزارش می‌شودکه اغلب دندان‌پزشکان در این دسته از افراد کدئین‌ها را تجویز می‌کنند. این داروهای مسکن ناراحتی آنها را کاهش داده و مانع از افزایش بسیار شدید درد می‌شوند.

آمادگی های لازم برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان

میزان تورم و خونریزی در جریان جراحی چگونه است؟

معمولاً میزان تورم و خونریزی در جریان جراحی کاشت دندان یک دوره سه مرحله‌ای تقسیم می‌شود. در مرحله اول که حدود 12 ساعت طول می‌کشد بیماران تورم در لثه‌ها و خونریزی را تجربه می‌کنند. این افراد با استفاده از روش‌های معمولی می‌تواند خونریزی لثه را کنترل کنند. میزان تورم در فاصله زمانی ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از جراحی ثابت می‌ماند و توصیه می‌شود که در این فاصله زمانی از بسته‌های یخ و کمپرس سرد برای کاهش میزان تورم استفاده شود.

اما در فاصله زمانی بیشتر از ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت به‌مرورزمان تورم و میزان خونریزی کاهش می‌یابد معمولاً بعد از ۴۸ ساعت به کمترین مقدار ممکن می‌رسد. در طول این مدت شخص بیمار باید مراقبت بسیاری از زخم خود داشته باشد و حتما از خوردن غذاهای تند و خشک اجتناب کنند. معمولاً دندان‌پزشکان محدوده زمانی مشخص به بیماران ارائه می‌دهند که شخص پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان باید آنها را اجرا کنند.

آمادگی های لازم برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان

چگونه خود را برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان آماده کنیم؟

قبل از اینکه بخواهیم وارد چرخه جراحی کاشت ایمپلنت دندان شویم، لازم است که برخی از کارهای توصیه‌شده را به نحو احسن انجام دهیم تا روند بهبودی به شکل مناسبی انجام گیرد. چند مورد قبل از انجام جراحی باید انجام دهید عبارت‌اند از:

•  از قبل مواد غذایی آماده کنید

شخصی که عملیات کاشت ایمپلنت دندان را انجام می‌دهد نیاز دارد که در چند روز اول از غذاها و خوراکی‌های نرم و آبکی استفاده کند. بنابراین قبل از اینکه برای جراحی اقدام کنید، بهتر است چند غذای نرم مانند کودکی یا سوپ را آماده کنید و در صورت امکان آنها را منجمد کنید. این کار باعث می‌شود که در فاصله چند روزی که بعد از عمل جراحی قرار دارید به غذای آماده دسترسی داشته باشید و از غذاهای نرم و مناسب استفاده کنید. باوجوداینکه نمی‌توان از مزایای میوه‌ها و سبزیجات و حتی آجیل چشم‌پوشی کرد، اما باید توجه داشته باشید که در حال حاضر امکان استفاده از آنها را ندارید و بهتر است از آبمیوه و سایر گزینه‌های جایگزین استفاده کنید. توجه داشته باشید که انتخاب مواد غذایی مناسب در حد فاصله چند روز پس از جراحی به بازگشت سریع شما به حالت اولیه کمک می‌کند.

• برنامه‌های خود را با توجه به زمان جراحی تنظیم کنید

توجه داشته باشید که بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان و برای حفظ ایمنی بیشتر حداقل یک هفته استراحت مطلق نیاز دارید و باید طوری برنامه‌ریزی کنید که این یک هفته را به مراقبت از خود و استراحت اختصاص دهید. اگر مجبور هستید که در این فاصله زمانی به انجام فعالیت بپردازید، حداقل زمان ممکن برای استراحت سه روز هست و اگر بعد از سه روز به بهبودی مناسبی نرسیدید، بهتر است کارهای خود را لغو کنید. بهتر است که از روزهای قبل برای این موارد برنامه مشخص داشته باشید.

• یک همراه با خود داشته باشید

یکی از مواردی که در اکثر جراحی‌ها رخ می‌دهد و در مورد جراحی کاشت ایمپلنت دندان نیز احتمال می رود که اتفاق بیافتد این است که در اثر مواد دارویی ممکن است شخص توان کنترل و رانندگی را نداشته باشد. بنابراین قبل از اینکه برای جراحی اقدام کنید، با یکی از دوستان یا آشنایان خود هماهنگ کنید و از آنها بخواهید که پس از انجام جراحی شما را به منزل برساند. حتی برخی از دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که در ساعات اولیه پس از کاشت ایمپلنت دندان یک نفر از شما مراقبت کند و پس از ثابت شدن شرایط پزشکی می‌توانید تنها باشید.

•  یک شب را به استراحت مطلق اختصاص دهید

ممکن است پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان شرایط شما پس از چند ساعت به حالت اولیه برنگردد و به استراحت بیشتری نیاز داشته باشید. به همین منظور یک شب احتمالی را به عنوان استراحت مطلق در نظر بگیرید و در برنامه اولیه خود ذکر کنید که برای این شب برنامه خاصی نداشته باشید.