کاشت ایمپلنت و درمان ارتودنسی
14 آبان ماه 1397
پروتز متحرک و ثابت بر پایه ایمپلنت
13 آذر ماه 1397

در این نوشته می خوانید :

افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر از دست رفتن دندان ها در نتیجه ی بیماری لثه هستند به همین دلیل ممکن است نیاز داشته باشند از دندان های مصنوعی یا پروتزها استفاده کنند. دندان های مصنوعی یا همان دنچرها به بیماران کمک می کنند با اعتماد به نفس بیشتری لبخند بزنند، دوباره غذای مورد علاقه ی خود را بخورند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت برخی مشکلات جدی مربوط به سلامتی را تجربه می کنند که ممکن است روی شرایط آنها برای استفاده از دندان های مصنوعی سنتی تأثیر بگذارد. متأسفانه، مشکلات دهانی مربوط به دیابت با از دست رفتن دندان ها و قرار گرفتن دندان مصنوعی درون دهان تمام نمی شوند. بلکه باید بیشتر مراقبت کنید تا مطمئن شوید با وجود پروتز های مصنوعی سلامت دهان شما حفظ شده است.

دیابت و دندان مصنوعی

دیابت و دندان مصنوعی

مشکلات اصلی دندان ها که با دیابت مرتبط هستند

مشکلات دهان و دندان که ممکن است افراد مبتلا به دیابت تجربه کنند عبارتند از:

بیماری لثه

بیماری لثه عفونت باکتریایی بافت لثه ی بیمار است. در صورتی که این مشکل بوجود بیاید، می تواند باعث شود لثه ها درد و سوزش داشته باشند، تحلیل بروند و بیمار دیگر مشکلات جدی مربوط به سلامت عمومی بدن را تجربه کند. تحلیل شدید لثه ها باعث می شود استخوان فک بدون پوشش باقی بماند. احتمال بروز بیماری لثه در بیماران دیابتی بیشتر است. اولاً، دیابت روی رگ های خونی تأثیر می گذارد، انتقال خون و مواد مغذی به لثه ها را کاهش می دهد و باعث می شود لثه ها نتوانند با عفونت مبارزه کنند.

تحلیل استخوان

تحلیل استخوان عبارت است از تخریب آهسته ی استخوان و کاهش تراکم آن در منطقه ی فک. تحلیل استخوان می تواند در نتیجه ی عدم خونرسانی به استخوان باشد که ممکن است ناشی از بیماری لثه باشد. زمانی که این اتفاق می افتد، ممکن است دندان های مصنوعی مانند قبل به خوبی روی لثه قرار نگیرند.

خشکی دهان

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند بیشتر احتمال دارد که از خشکی دهان نیز رنج ببرند. بزاق تنها دهان را مرطوب نگه نمی دارد، بلکه دهانشویه ی آنتی باکتریال طبیعی دهان است. زمانی که رطوبت درون دهان کم باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد، باکتری های درون دهان انباشته می شوند و می توانند به بافت لثه آسیب بزنند و موجب وخامت بیشتر بیماری لثه شوند که ممکن است سوزش و ناراحتی بیشتری در بافت لثه بوجود بیاورد.

دیابت و دندان مصنوعی

دیابت و دندان مصنوعی

مشکلات بیماران دیابتی برای استفاده از دندان های مصنوعی

در صورتی که افراد مبتلا به دیابت یکی از شرایط بالا را تجربه کنند، در استفاده از دندان های مصنوعی (دنچر) و قرار گرفتن درست آنها روی لثه ها مشکل خواهند داشت. به همین علت، بیماران دیابتی باید به فکر کنترل میزان قند خون خود باشند و از علائم بیماری لثه که ممکن است در آنها مشاهده شود آگاهی داشته باشند.

کاهش خونرسانی به لثه ها می تواند آنها را بیشتر در معرض عفونت قرار دهد که یکی از علل آن می تواند عفونت زخم های ناشی از وجود دندان های مصنوعی باشد، که ممکن است جدی باشد. برخی عفونت های جزئی مانند التهاب لب و برفک دهان نیز ممکن است بوجود بیایند. احتمال بروز این مشکلات در بیماران دیابتی دو برابر بیشتر از بیماران غیر دیابتی است.

 بیماران مبتلا به دیابت ممکن است نیاز داشته باشند دندان های مصنوعی خود را به صورت دوره ای تعویض کنند تا از قرار گرفتن درست آنها روی لثه ها و عملکرد صحیح آنها مطمئن شوند. نسبت به تمام مشکلاتی که ممکن است برای سلامت دهان و نیز سلامت عمومی بدنتان پیش بیاید هوشیار باشید.

دیابت و دندان مصنوعی

دیابت و دندان مصنوعی

پروتز های مصنوعی بر پایه ی ایمپلنت

با توجه به مشکلات مربوط به از دست رفتن استخوان و تحلیل لثه و بیماری های همراه با دیابت، ممکن است برای برخی بیماران این سؤال پیش بیاید که آیا پروتز های مصنوعی بر پایه ی ایمپلنت گزینه ای ایده آل برای آنها هستند یا خیر، و نیز اینکه این نوع دندان مصنوعی بهتر از دنچر های متحرک است یا نه.

هر چند ایمپلنت های دندانی به پیشگیری از تحلیل استخوان و لثه کمک می کنند، اما دیگر خطرات مربوط به عفونت و دیابت باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند. برای کاشت ایمپلنت باید جراحی دهان انجام شود و برخی بیماران دیابتی ممکن است به شدت در معرض خطر عفونت قرار داشته باشند. طی مراجعه به دندانپزشک می توانید با جزئیات بیشتر راجع به سلامت عمومی دندان ها و نیز سلامت عمومی خود صحبت کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

دیابت و دندان مصنوعی

دیابت و دندان مصنوعی

از خود در برابر بیماری ها مراقبت کنید

اگر مبتلا به دیابت هستید و از دندان های مصنوعی استفاده می کنید، مهم است اقدامات زیر را انجام دهید تا خطر مشکلات جدی را کاهش دهید.

  • اولاً، مطمئن شوید که سطح قند خون شما تحت کنترل است. میزان موفقیت افراد دیابتی که سطح قند خون خود را تحت کنترل دارند در استفاده از پروتزهای مصنوعی به اندازه ی افراد غیر دیابتی است.
  • دوماً، از دندان های مصنوعی استفاده کنید که کاملاً اندازه ی شما باشند. از آنجا که این خطر وجود دارد که زخم ناشی از دندان های مصنوعی عفونی شود یا موجب تحلیل و عقب رفتن لثه ها شود، مهم است که درد و ناراحتی و دیگر مشکلات مربوط به بد قرار گرفتن پروتزها به حداقل کاهش یابند. در صورتی که متوجه شدید پروتزهای شما به خوبی روی لثه ها قرار نمی گیرند، یا برای تعویض آستر آنها را نزد دندانساز ببرید یا آنها را تعویض کنید. به درستی از پروتزهای خود مراقبت کنید. پاکسازی بهتر و مراقبت بیشتر از دندان های مصنوعی باعث می شود خطر عفونت کاهش یابد.

نکته ی آخر اینکه، با دقت شرایط دهان خود را بررسی کنید و اگر متوجه علائم بیماری یا عفونت لثه، از جمله تورم، خونریزی لثه ها، بوی بد دهان، و سوزش درون دهان شدید، ممکن است به داروها یا درمان های اضافی مانند بزاق مصنوعی نیاز داشته باشید تا سلامت دهان شما حفظ شود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *