ترمیم دندان
13 تیر ماه 1397
مشکلات و بیماری‌های اطراف ایمپلنت
15 مرداد ماه 1397

در این نوشته می خوانید :

مینی ایمپلنت‌های دندانی از جمله گزینه‌هایی هستند که در اختیار بیمارانی قرار دارند که در پی جایگزینی برای دندان از دست رفته‌ی خود می‌باشند اما تمایلی به استفاده از روش‌های معمول ترمیم دندان ندارند (یا نمی‌توانند از آنها استفاده نمایند). برخی افراد نمی‌خواهند تحت جراحی‌های تهاجمی مورد نیاز برای ایمپلنت‌های معمولی قرار بگیرند. از سوی دیگر، عده‌ای دیگر نیز هستند که توده‌ی بافت استخوانی لازم را در فک خود ندارند تا بتواند ایمپلنت‌ها را در خود نگه دارد. مینی ایمپلنت‌های دندانی، مانند ایمپلنت‌های معمولی جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شوند و هدف استفاده از آنها حفظ سلامت دهان است. بعلاوه، از این نوع ایمپلنت‌ها برای حمایت و نگه داشتن دنچرها در محل خود استفاده می‌شود. افرادی که از دنچر استفاده می‌کنند معتقدند با دنچرهایی که تحت حمایت مینی ایمپلنت‌های دندانی قرار دارند راحت‌تر می‌توان غذا خورد، صحبت کرد و با اعتماد لبخند زد.

ایمپلنت‌های دندانی

دندانپزشک قادر است دندان از دست رفته را با استفاده از بریج، دنچر، یا ایمپلنت‌های دندانی جایگزین نماید. بریج‌ها و دنچرها دندان‌های مصنوعی هستند که روی سطح لثه قرار می‌گیرند، اما ایمپلنت‌های دندانی درون استخوان فک قرار می‌گیرند بنابراین متحرک نیستند.

مینی ایمپلنت‌ دندانی

مینی ایمپلنت‌ دندانی

برای شروع، متخصص پروتزهای دندانی یا جراح دهان و دندان طی یک فرایند جراحی یک پست (اباتمنت) تیتانیومی درون استخوان فک قرار می‌دهد. طی 3 تا 6 هفته، استخوان به اطراف اباتمنت جوش می‌خورد. با جوش خوردن اباتمنت و استخوان فک به یکدیگر، پوشش ایمپلنت برداشته می‌شود و یک پست کوچک به درون ایمپلنت متصل می‌شود که برای دندان‌های مصنوعی که قرار است به آن متصل شوند مانند لنگر عمل می‌کند.

مینی ایمپلنت‌ دندانی

مینی ایمپلنت‌ دندانی

احتمالا همه‌ی افراد، ایمپلنت را به دنچرها ترجیح می‌دهند زیرا مانند دنچرها جابجا نمی‌شوند یا در جای خود نمی‌لغزند. با این حال، برای بهره‌مندی از بهترین نتایج باید استخوان فک شما باید به میزان کافی سالم باشد.

مینی ایمپلنت‌های دندانی

مینی ایمپلنت‌ دندانی

مینی ایمپلنت‌ دندانی

مینی ایمپلنت‌ها ساختاری شبیه ایمپلنت‌های معمولی دارند، اما اندکی کوچک‌تر هستند. این مینی ایمپلنت‌ها دو بخش دارند: یک پست تیتانیومی که یک توپ در انتهای آن قرار دارد و یک حفره‌ی دندانی با یک حلقه‌ی O-شکل کشی که دندان را به پست متصل می‌کند.

مینی ایمپلنت‌ دندانی

مینی ایمپلنت‌ دندانی

عرض ایمپلنت‌های معمولی بین 4/3 تا 8/5 میلی‌متر است، اما مینی ایمپلنت‌ها بین 8/1 تا 3/3 میلی‌متر قطر و 10 تا 15 میلی‌متر طول دارند. هزینه‌ی مینی ایمپلنت‌ها کمتر از ایمپلنت‌های معمولی است. این نوع ایمپلنت‌ها پیچ ندارند و نیاز به پیوند استخوان نیز ندارند.

مینی ایمپلنت‌ها جایگزین چه نوع ابزارهایی می‌شوند؟

مینی ایمپلنت‌ دندانی

مینی ایمپلنت‌ دندانی

مینی ایمپلنت‌ها اکثر انواع دندان‌های مصنوعی را حمایت می‌کنند. دنچرها و بریج‌ها از جمله روکش‌های ثابت هستند، اما مینی ایمپلنت‌ها ابزاری مناسب برای حفاظت از دنچرهای لق و نیز دنچرهای قوس دندانی پایین می‌باشند.

مینی ایمپلنت‌ها جایگزین چه دندان‌هایی می‌شوند؟

مینی ایمپلنت‌ دندانی

مینی ایمپلنت‌ دندانی

مینی ایمپلنت‌ها جایگزینی برای ایمپلنت‌های دندانی سنتی هستند اما عموما در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز است از ایمپلنت کوچک‌تری استفاده شود تا درون فضای باریک‌تری جای گیرند. دندان‌های کوچک، دندان‌های پیش، دندان‌های پرمولر (آسیای کوچک) و دندان‌هایی که در فضایی کوچک واقع شده‌اند، گزینه‌های خوبی برای مینی ‌ایمپلنت‌های دندانی هستند. البته این نوع ایمپلنت‌ها، مانند دنچرهای فک پایین نیاز دارند که تثبیت شوند.

گزینه‌های مینی ایمپلنت‌ها

کارگذاشتن ایمپلنت‌های معمولی چند ماه طول می‌کشد و حداقل نیاز به دو جلسه مراجعه به دندانپزشک دارد. در برخی درما‌ن‌های خاص ترمیم دندان از دست رفته نیاز است دفعات بیشتری به دندانپزشک مراجعه شود تا پیوند استخوان انجام شود و استخوان کافی برای حمایت از پست‌های ایمپلنت تامین شود. با این وجود، برخی افراد ممکن است نیاز باشد تحت جراحی‌های تهاجمی قرار گیرند و جلسات مراجعه به دندانپزشک را تکرار نمایند، یا ممکن است میزان زیادی از توده‌ی بافت استخوانی فک آنها از بین رفته باشد و نتوان از یک ایمپلنت با اندازه‌ی معمولی برای آنها استفاده نمود. در این موارد، مینی ایمپلنت‌ها بهترین گزینه هستند. این گونه ایمپلنت‌ها معمولا طی یک جلسه و با استفاده از بی‌حس کننده‌های موضعی و بدون نیاز به بخیه کار گذاشته می‌شوند.

این نوع ایمپلنت‌ها بهترند، زیرا بیمار می‌تواند همان روز از دندان‌های جدید خود استفاده نماید.

مراقبت از مینی ایمپلنت‌ها

مینی  ایمپلنت‌ها به مراقبت‌هایی شبیه مراقبت‌های دندان‌های طبیعی نیاز دارند. یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید و با خمیردندان‌های فلورایده، دو مرتبه در دروز مسواک بزنید. در صورت حساس بودن لثه‌ها پس از فرایند کارگذاری ایمپلنت‌های دندانی، از یک مسواک با موهای نرم استفاده نمایید.

از دست دادن دندان‌های طبیعی می‌تواند فوق‌العاده ناراحت کننده باشد، اعتماد به نفس فرد را تخریب کند و لبخند زیبای او را بگیرد. مینی ایمپلنت‌ها این امکان را فراهم می‌آورند تا فرد ، بدون نگرانی بابت اینکه حادثه چقدر زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است، مجددا به صورت طبیعی صحبت کند و غذا بخورد. دندانپزشک به شما خواهد گفت که آیا مینی ایمپلنت‌ها گزینه‌های مناسبی برای شما هستند یا خیر.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *