انواع روکش دندان
2 آبان ماه 1396
شل شدن پیچ ایمپلنت
5 آذر ماه 1396

در این نوشته می خوانید :

یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته، کاشت ایمپلنت است. مسلماً هنگامی که درباره درمان‌های دندانپزشکی و به خصوص کاشت ایمپلنت تحقیق می‌کنید، یکی از مهم‌ترین سؤالات درباره آن هزینه درمان ایمپلنت است. هزینه کاشت ایمپلنت بسته به فاکتورهای مختلف متفاوت است.

عوامل تعیین‌ کننده هزینه ایمپلنت

1- یک مرحله ‌ای یا دو مرحله‌ ای بودن ایمپلنت

ایمپلنت دندان یک پایه تیتانیومی یا سرامیکی (زیرکونیا) است که در استخوان فک کاشته می‌شود. جراحی ایمپلنت دندان ممکن است یک مرحله‌ ای یا دو مرحله ‌ای باشد. در ایمپلنت دو مرحله ‌ای، ابتدا پایه ایمپلنت در استخوان فک دریل میشود و سپس بافت لثه روی آن بخیه زده میشود. پس از چند ماه که فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان انجام شد، جراحی دوم برای باز کردن لثه روی ایمپلنت و نصب اباتمنت بر روی آن انجام می‌شود. اما در ایمپلنت یک مرحله ‌ای، نیازی به جراحی دوم وجود ندارد چرا که لثه روی ایمپلنت را نمی‌پوشاند. به جای این کار، بیچ درپوش بر روی ایمپلنت نصب می‌شود تا سوراخ ایمپلنت بسته شود. مسلماً هزینه ایمپلنت یک مرحله ‌ای و دو مرحله‌ای متفاوت است.

2- تعداد ایمپلنت

تعداد ایمپلنت‌هایی که قرار است جایگذاری شوند، تأثیر مستقیم بر هزینه درمان خواهند داشت. مسلماً هزینه یک ایمپلنت کمتر از دو ایمپلنت است و هر چه تعداد آنها بیشتر شود هزینه درمان بالاتر خواهد رفت.

3- جنس ایمپلنت

ایمپلنت دندان از مواد زیست سازگار ساخته می‌شود تا با استخوان فک جوش بخورد بدون این که واکنش آلرژی به دنبال داشته یا توسط بدن پس زده شود. اکثر ایمپلنت‌های دندانی از جنس تیتانیوم یا آلیاژ تیتانیومی هستند. با این حال اخیرا ایمپلنت زیرکونیا نیز ساخته و استفاده می‌شود.

4- اسکن

پیش از کاشت ایمپلنت ابتدا باید عکس پرتوی ایکس یا انواع دیگر تصویر برداری از دهان گرفته شود. سی ‌تی ‌اسکن جراح را قادر می‌سازد وضعیت استخوان فک را بررسی کرده و کیفیت و کمیت آن را مشخص نماید. همچنین محل دقیق کاشت ایمپلنت مشخص می‌شود. برای کاشت ایمپلنت در فک پایین باید موقعیت عصب‌ها دقیقاً مشخص شود. به این ترتیب احتمال بروز عوارض در هنگام جراحی کاشت ایمپلنت به حداقل می‌رسد. نوع تصویر برداری بر هزینه درمان تأثیر می‌گذارد.

5- عمل کاشت ایمپلنت

جراحی کاشت ایمپلنت ممکن است با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها انجام شود و یا این که به روش مرسوم و سنتی صورت بگیرد. برای مثال برخی از دندانپزشکان از لیزر برای این کار کمک می‌گیرند. در روش کاشت استاتیک، اسکن از دهان انجام میشود و راهنمای جراحی بر اساس آن ساخته میشود تا به کاشت دقیق ایمپلنت کمک کند. در روش کاشت دینامیک با استفاده از مانیتور کامپیوتر و نرم افزار جراح میتواند عمل را با دقت انجام دهد.

6- محل مطب یا کلینیک

امروزه بسیاری از متقاضیان درمان به کشورهای دیگر که هزینه های درمانی پایینتر است، سفر می‌کنند تا در هزینه درمان شان صرفه ‌جویی شود. یکی از سفرهای متداول درمانی یا به اصطلاح گردشگری سلامت مربوط به کاشت ایمپلنت دندان است. علاوه بر این موقعیت مطب یا کلینیک در شهر نیز بر هزینه درمان تأثیر می‌گذارد. برخی از شهرها به طور کلی شهرهای گران و پر هزینه هستند و هزینه ‌های درمانی نیز همانند سایر هزینه ‌ها در این شهرها بالاتر است.

7- تجربه و تخصص دندانپزشک

هر چه دندانپزشکی که انتخاب می‌کنید تجربه و تخصص بیشتری داشته باشد، ممکن است دستمزد او نیز به همین نسبت بیشتر باشد. با این حال زمانی که بحث از سلامت به میان می‌آید معمولاً صرف هزینه بیشتر برای انتخاب جراح بهتر در بلند مدت مقرون به صرفه خواهد بود. فرایند جراح شدن کاری طولانی و بس دشوار است. کاشتن ایمپلنت دندان و جراحی های دهان نیز به آموزشهای ویژه و گسترده در خارج از دانشکده نیاز دارند که معمولا چندین سال پس از فارغ التحصیلی طول میکشد.

8- پیوند استخوان

در صورتی که استخوان فک برای پشتیبانی ایمپلنت ضعیف باشد یا حجم آن کم باشد، احتمالاً نیاز به بازسازی یا پیوند استخوان خواهید داشت. پیوند استخوان باید پیش از کاشت ایمپلنت انجام شود. هزینه جراحی پیوند استخوان به مجموع هزینه کاشت ایمپلنت اضافه میشود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *