بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته…ایمپلنت
21 شهریور ماه 1395
اصلاح بد فرمی و بد رنگی دندان ها …لامینیت و ونیر
21 شهریور ماه 1395

در این نوشته می خوانید :

دندان‌ها به مرور زمان و با گذشت سن دچار تغییر رنگ می‌شوند.این تغییر رنگ در اثر تغییر مواد معدنی مینا وعاج صورت می‌گیرد به این معنی که تخلخل مینا به مرور کم می‌شود وشفافیت خود را از دست می‌دهد.دندان‌ها همچنین ممکن است به علت مواد رنگی غذاها باکتری‌ها وتنباکو دچار تغییر رنگ شوند.از آن جائی که سفیدی دندان‌ها به سور ناخود آگاه نشانه‌ای از جوانی بر شمرده می‌شود همواره سفید کردن دندانها مورد درخواست مردم بوده است.

روش های سفید کردن دندان ها

روش های سفید کردن دندان ها

روش های سفید کردن دندان ها :

روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- جرم گیری و بروساژ دندان ها
2- استفاده از لمینیت ها (laminate)
3- استفاده از روش بلیچینگ.

روش های سفید کردن دندان ها

روش های سفید کردن دندان ها

انواع بلیچینگ :

الف) بلیچینگ در مطب (office bleaching) : این روش در مطب دندانپزشکی و توسط دندانپزشک انجام می شود. در این روش مواد بلیچینگ با غلظت بالا به مدت کوتاهی بر روی دندان قرار می‌گیرد.در این روش سفیدی دندان به سرعت پدیدار می‌شود ولی در صورتی که به درستی استفاه نشود ممکن است باعث آسیب به لثه ومخاط دهان شود.در این روش برای جلوگیری از تماس مواد اکسیدکننده با لثه‌ها از لایه محافظ مخصوصی استفاده می‌شود که با مهارت بر روی لثه قرار می‌گیرد وبا نور مخصوص محکم می‌گردد.ماده مورد استفاده در بلیچینگ مطب یا پراکسید هیدروژن ویا کاربامید پراکسید است.ماده دوم نیز در دهان پراکسید هیدروژن ایجاد می نماید.ژل بلیچینگ در این موارد معمولاً حداکثر معادل 35% پر اکسید هیدروژن غلظت دارد.
ب) سفید کردن در خانه (home bleach):در این روش دندان پزشک یک تری مخصوص پلاستیکی بر روی مدل دندانهای شخص ساخته وژل‌های بلیچینگ را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.بیمار هر روز چند ساعت ژل‌ها را بر روی تری قرار داده و آن را در دهان بر روی دندان‌ها می گذارد.پس از گذشت چند هفته دندانها به سفیدی مورد نظر می‌رسند.ژل مورد استفاده در این روش بین ده تا شانزده درصد غلظت دارد.
در سال‌های اخیر محصولات زیادی نیز برای سفیدکردن در داروخانه‌ها وسوپرمارکت‌ها ارائه می‌شوند که غلظتی کمتر از ده درصد دارند وبه علت نظارت نداشتن دندانپزشک بر مراحل درمان استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌گردد.
به طور معمول پس از بلیچینگ بهبود مناسبی در زیبائی دندانها در اثر سفید شدن آن‌ها مشاهده می‌شود.ولی باید دانست این روش بر تمامی رنگ دانه ها دندانی موثر نیست ودر برخی موارد بدرنگی شدید دندان‌ها نیاز به درمان‌های طولانی مدت بلیچینگ ویا استفاده از درمان ونیر لامینیت می‌باشد.
از عوارض درمان بلیچینگ می‌توان به حساس شدن دندانها سوختگی لثه ها(در موارد استفاده نادرست ویا سفیدشدن بیش از حد دندانها ) اشاره کرد.این عوارض در تعداد کمی از مراجعین ممکن است به وجودآید و پس از چند روز بهبود می‌یابد.مدتی پس از سفیدکردن ممکن است تا حدودی از سفیدی دندان کاسته گردد.برای اخذ بهترین نتیجه بهتراست ابتدا درمان در مطب توسط پزشک إنجام شود و درمان در خانه با روش home bleach کامل گردد تا نتیجه با ثبات تری حاصل شود.

روش های سفید کردن دندان ها

روش های سفید کردن دندان ها

برخی نکات لازم برای انجام سفیدکردن دندان ها:

  • سفید کردن دندان ها بر روی ماده ترمیمی همرنگ دندان (کامپازیت) مؤثر نیست بنابر این بهتر است از سفید کردن دندان هایی که با این مواد ترمیم شده اند خودداری کرد.
  • قبل از سفید کردن دندان ها باید از سلامت دندان و لثه مطمئن شد. سفید کردن دندان ها را نمی توان در مورد کسانی که لثه های ملتهب دارند و یا دچار پوسیدگی دندان هستند به کار برد.
  • بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین موارد در زیبایی و دوام سفیدی دندان است. مسواک زدن مرتب و نخ کشیدن دندان تأثیر زیادی در جلوگیری از پوسیدگی و بیماری لثه و نیز حفظ سفیدی و شفافیت دندان ها دارد.
  • تشکیل جرم و پلاک میکروبی بر روی دندان ها ظاهر آن ها را تغییر می دهد و باعث زردی می گردد. برای دوام زیبایی دندان های تان هر شش ماه یک بار به دندانپزشک، برای تمیز کردن حرفه ای دندان ها مراجعه کنید.
  • پس از سفید کردن ممکن است، دندان ها تا مدتی به سرما و گرما حساس باشند. در این موارد بهتر است از خوردن غذاها و آشامیدنی های داغ و یا سرد خودداری کنید تا این حالت زودتر برطرف شود.
  • به علت باز شدن منافذ دندان در هنگام سفید کردن دندان تا بیست وچهار ساعت پس از سفید کردن از خوردن و آشامیدن غذاها ونوشیدنی های رنگی مثل خورشت های رب دار، قرمه سبزی، نوشابه و چای خودداری کنید.
روش های سفید کردن دندان ها

روش های سفید کردن دندان ها

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *