مواد ساخت دندان مصنوعی
21 اسفند ماه 1397
اسنپ آن اسمایل ابزاری برای خلق لبخندی فوری
13 فروردین ماه 1398

در این نوشته می خوانید :

 

در مقاله قبل به معرفی موادی پرداختیم که برای ساخت قسمت های مختلف پروتزهای دندانی استفاده می شوند. در این مقاله قصد داریم فرایند ساخت آنها و نحوه کنترل کیفیت آنها را برای شما شرح دهید.

فرایند ساخت پروتزهای دندانی (دندان مصنوعی)

  1. فرایند ساخت با قالب گیری اولیه از دهان بیمار آغاز می شود، که معمولاً در وکس (موم دندانپزشکی) انجام می شود. از این قالب برای آماده سازی نمونه تشخیصی استفاده می شود. در طول ساخت قالب، دندانپزشک به بافت نرم فشار وارد می کند تا فشار بایت را شبیه سازی کند و لبه های خمیر قالب گیری به منطقه بدون دندان برسد تا اجازه دهد دنچر بهتر با لثه ها تطبیق پیدا کند.
  2. وقتی قالب اولیه درست بدست می آید، قالب نهایی از سنگ گچ گرفته می شود، که محصولی سنگ مانند است. قالب نهایی مورد بررسی قرار می گیرد و قبل از ساخت دندان ها مورد تأیید قرار می گیرد.

    فرایند ساخت و کنترل کیفیت پروتزهای مصنوعی

    فرایند ساخت و کنترل کیفیت پروتزهای مصنوعی

  3. قالب پس از تهیه، با رزین آکریلیک پر می شود. برای حصول اطمینان از اینکه پس از تکمیل فرایند، آکریلیک سفت شده به راحتی قابل خارج کردن است، قبل از افزودن رزین، قالب با استفاده از ماده ای آزاد کننده پوشانده می شود. برای این منظور، قرار گرفتن یک لایه نازک فیلم جدا کننده بین آکریلیک و قالب کمک کننده است. سپس، دندان ساز ترکیب درستی از رزین را به شکل مایع آماده می کند. پس از خشک شدن، رزین سفت می شود. نتیجه نهایی از دوام بالایی برخوردار خواهد بود.
  4. این ترکیب رزین با فشار داخل قالب فشرده می شود، در حالی که یک گیره به صورت افقی روی آن فشرده می شود. در این مرحله، مدل مورد بررسی قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که به طور کامل پر شده است، در صورت لزوم می توان به آن رزین افزود.
  5. وقتی قالب مورد رضایت دندان ساز قرار می گیرد، گرم می شود تا واکنش شیمیایی که موجب سفت شدن رزین می شود آغاز گردد. این بخش از فرایند ممکن است حدود 8 ساعت طول بکشد.

    فرایند ساخت و کنترل کیفیت پروتزهای مصنوعی

    فرایند ساخت و کنترل کیفیت پروتزهای مصنوعی

  6. پس از اتمام حرارت دهی، باید صبر کرد قالب سرد شود. سپس قالب شکسته می شود تا بتوان دنچر را خارج کرد.

    فرایند ساخت و کنترل کیفیت پروتزهای مصنوعی

    فرایند ساخت و کنترل کیفیت پروتزهای مصنوعی

  7. سپس دنچر درون قالب دهان بیمار قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که متناسب با دهان بیمار است و بایت مشکلی ندارد. بواسطه تعداد مراحل زیادی که برای آماده سازی دنچر طی می شود، ممکن است مقداری ناهماهنگی و عدم قرار گیری صحیح وجود داشته باشد. گاهی اوقات تنها چیزی که برای تناسب درست دنچر لازم است، مقداری ساییدن و صیقلی کردن سطح است.
فرایند ساخت و کنترل کیفیت پروتزهای مصنوعی

فرایند ساخت و کنترل کیفیت پروتزهای مصنوعی

در این مرحله، اگر دندان مصنوعی از نوع متحرک باشد، برای استفاده آماده است. ایمپلنت ها قبل از استفاده به مراحل آماده سازی دیگری نیاز دارند. دندان ساز باید سوراخ های درستی در استخوان فک ایجاد نماید و تکیه گاه (ایمپلنت) را در آن قرار دهد. پس از سه تا شش ماه، زمانی که سوراخ بهبود می یابد و تکیه گاه در جای خود قرار می گیرد، فرایند جراحی دومی نیاز است تا روی ایمپلنت باز شود و میله فلزی به آن متصل شود. این میله برای نگه داشتن روکش دندان یا بریج مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت، دندان مصنوعی به میله متصل می شود، جایی که آن را محکم در جای خود نگه می دارد.

کنترل کیفیت دندان مصنوعی آماده شده

کنترل کیفی خوب برای حصول اطمینان از تناسب دندان مصنوعی با دیگر اجزاء دهان، و طبیعی به نظر رسیدن آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هیچ دو دندان مصنوعی شبیه یکدیگر نیستند، حتی دو دست دندانی که برای یک نفر ساخته شده اند دقیقاً شبیه هم نیستند زیرا در قالبی ساخته می شوند که باید شکسته شود تا بتوان دنچر را از آن خارج کرد (از هیچ قالبی نمی توان دو دست دندان درست کرد). پس از تکمیل فرایند قالب گیری، جزئیات دقیق دنچر با دست به آن افزوده می شوند. این مرحله برای حصول اطمینان از اینکه دندان مصنوعی ظاهری طبیعی داشته باشد و کاملاً متناسب با دیگر اجزاء باشد، ضروری است.

کیفیت تناسب دنچرها می تواند به دو روش کنترل شود. تعویض آستر فرایندی است که بوسیله آن، سطح اطراف دنچری که با لثه ها تماس پیدا می کند تعویض می شود. این گونه تنظیمات ضروری هستند زیرا قالب دندانپزشکی که برای ساخت دنچر استفاده می شود موجب جابجا شدن لثه ها می شود، در نتیجه دنچر جدید ممکن است به طور کامل با لثه ها تناسب نداشته باشد. بعلاوه، به مرور زمان، بافت های استخوان و لثه نیز ممکن است جابجا شوند، و تناسب دنچرها را تغییر دهد. تعویض پایه برای تنظیم مجدد دنچر با قرار دادن یا افزودن به مواد پایه زین انجام می شود. این فرایند زمانی لازم است که پایه دنچر تخریب شود یا دیگر در جای درست خود روی لثه قرار نگیرد. دنچر اکثر بیماران تقریباً 5 تا 8 سال پس از جای گذاری اولیه نیاز به تعویض آستر یا تعویض پایه دارند.

پیشرفت دانش و بهبود موادی که برای ساخت دنچرها استفاده می شوند.

موفقیت هایی که در دیگر زمینه های علمی و پزشکی بدست آمده اند از بسیاری جهات به دندانپزشکی کمک کرده اند. به عنوان مثال، بهبود تکنیک های جراحی منجر به بهبود و پیشرفت ایمپلنت ها شده اند. پیشرفت در ساختار شیمیایی پلیمر منجر به بهبود رزین ها شده است که موجب بادوام تر و زیباتر شدند آنها شده اند. با این حال، مواد دیگری که در تکنیک های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند هنوز نیازمند پیشرفت های چشمگیرتر هستند. به عنوان مثال، چسب هایی که برای اتصال ساختار مصنوعی به دندان های طبیعی استفاده می شوند باید بهبود یابند زیرا درصد زیادی از این فرایندهای اتصال موفقیت آمیز نیستند. به همین ترتیب، بهبود رزین ها برای راحت تر و بادوام تر شدن دنچرها ضروری است. پیشرفت هایی که در زمینه های مرتبط رشته شیمی صورت گرفته اند در ساخت دنچرها نیز به کار بسته شده اند

 

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *