سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان
16 اردیبهشت ماه 1397
آشنایی با اجزا و قطعات ایمپلنت‌های دندانی
19 خرداد ماه 1397

ایمپلنت‌های دندانی به عنوان ریشه‌های دندان مصنوعی شناخته می‌شوند که برای جایگزینی دندانهای طبیعی طراحی و ساخته شده‌اند. قرار گرفتن این دندانها با استفاده از جراحی ایمپلنت دندان صورت می‌گیرد. چندین مورد وجود دارد که باید در مورد این جراحی در نظر داشته باشید و در مراحل مختلف پس از آن، آن‌ها را لحاظ کنید. توجه به این نکات می‌تواند به روند بهبودی شما پس از جراحی کمک کند و  مشکلات پس از جراحی را به راحتی پشت سر بگذارید.

مراقبت های بعد از جراحی کاشت ایمپلنت

چه عوارضی ممکن است پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان تجربه کنم؟

جراحی ایمپلنت دندان بسیار بی خطر است و اکثر افراد هیچ عوارضی از ایمپلنت را گزارش نمی‌کنند. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که در این مورد نیز ممکن است با عوارض جانبی مواجه شوید. درد به عنوان یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی این جراحی شناخته می‌شود. بیهوشی و بیحسی ممکن است در طول عمل جراحی درد را تا حدودی از بین برد؛ با این حال؛ به احتمال زیاد تا چند روز پس از عمل جراحی درد خواهید داشت. در اغلب موارد، می‌توان این درد را با استفاده از داروهای معمولی مانند مسکن‌ها کاهش داد.

به خاطر داشته باشید که آسپرین خطر خونریزی را افزایش می‌دهد، به همین دلیل است که دندانپزشکان توصیه می‌کند که از داروهای بدون آسپرین مصرف کنید. دندانپزشک همچنین می‌تواند داروهایی تجویز کند که قدرت تسکین دهندگی آنها بیشتر از مسکن‌های معمولی باشد. تورم و التهاب یکی دیگر از عوارض جانبی معمول جراحی ایمپلنت دندان است که به عنوان یک واکنش طبیعی به جراحی شناخته می‌شود. این تورم بیشتر احتمال دارد که در اطراف محل بریدگی رخ دهد. التهاب و تورم معمولاً به خودی خود می‌گذرد و برای کاهش آن می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

همچنین ممکن است پس از جراحی ایمپلنت دندان، نوعی کبودی در محل جراحی خود تجربه کنید و حتی ممکن است این کبودی ها را بر روی گونه‌ها نیز داشته باشیم. در برخی موارد جراحی می‌تواند موجب کبودی داخلی نیز شود.

مراقبت های بعد از جراحی کاشت ایمپلنت

عوارض جدی در این جراحی بسیار نادر است؛ با این حال، آن‌ها باید در اسرع وقت تحت درمان قرار گیرد. یکی از این موارد عفونت است که ممکن است در محل بریدگی ایجاد شود. عفونت باید به طور کامل و به درستی درمان شود، زیرا می‌تواند به سایر قسمتهای بدن گسترش یابد. اکثر عفونتها با آنتی بیوتیکها از بین می‌روند. آسیب عصبی و مشکلات سینوسی از دیگر عوارض جانبی احتمالی جراحی ایمپلنت دندان به شمار می‌روند.

بعد از جراحی چه کارهایی باید صورت گیرد؟

دندنپزشک یا متخصص پروتزهای دندانی لیستی از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های را که بعد از عمل جراحی باید پیگیری کنید، به شما می‌دهد. به عنوان مثال، احتمالاً به شما توصیه می‌شود که تا بهبودی کامل از مصرف دخانیات اجتناب کنید. اگر از تنباکو یا سیگار استفاده می‌کنید، فرایند بهبودی شما با سرعت کمتری پیشرفت می‌کند. همچنین باید کلیه جلسات ویزیت خود را به طور منظم شرکت کنید. هدف از این ملاقات‌ها این است که دندانپزشک از وضعیت بهبودی شما بر روند جراحی اطمینان حاصل شود.

مراقبت های بعد از جراحی کاشت ایمپلنت

چه غذاهایی نمی‌توانم بخورم؟

رژیم غذایی مناسب پس از جراحی ایمپلنت دندان یکی از نکات کلیدی بهبودی محسوب می‌شود. پس از عمل جراحی، باید از خوردن غذاهای گرم و تند دوری کنیم. غذاهای گرم و تند می‌توانند محل بریدگی و جراحی را تحریک کنند. همچنین باید از مصرف الکل جلوگیری کنید. افرادی که الکل مصرف می‌کنند، روند بهبودی آنها پس از جراحی به تأخیر می افتد و در حقیقت نوشیدنی‌های الکلی به افزایش درد و تورم منجر می‌شوند.

همچنین باید از خوردن غذاهای چرب و گوشتی اجتناب کنید؛ زیرا این غذاها می‌توانند ناراحتی ایجاد کند و نیاز به جویدن زیادی دارند. علاوه بر این غذاهایی مانند پاپ کورن، چیپس، آجیل، کراکر، و آبنبات باید اجتناب شود. قطعات و ذرات کوچک این خوراکی‌ها ممکن است در محل بریدگی گیر کرده و باعث ایجاد عفونت شوند.

چه غذاهایی را پس از جراحی می‌توانم بخورم؟

• پوره سیب زمینی یک غذای عالی برای خوردن پس از جراحی به دلیل بافت خاص آن است. همچنین این سیب زمینی دارای ویتامین C و فیبر غذایی است. علاوه بر این، خوردن پوره سیب زمینی نیازی به جویدن زیاد ندارند و فک حساس راحت‌تری تجربه می‌کند.
  • سوپ مخلوط که از ذرات غذایی ریز درست شده باشد یک خوراکی عالی برای خوردن پس از عمل جراحی ایمپلنت دندان به شمار می‌رود. سوپ نباید داغ باشد و تنها به اندازه‌ای مناسب گرم باشد کافی است.
  • سیب زمینی خرد شده، نرم و با فیبر بالا است. برای اضافه کردن طعم آن می‌توانید از پنیر، چاشنی، یا کره سیب زمینی استفاده کنید.
  • اگر به خوردن خوراکی‌های شیرین تمایل دارید، ماست یک گزینه عالی است. از خوردن آجیل و آبنبات همراه با ماست اجتناب کنید.
  • بلافاصله چند روز پس از جراحی می‌توانید جو دوسر بخورید. جو دوسر به تحریک شدن لثه‌های شما کمک می‌کند و به بهبودی جراحی سرعت می‌بخشد.

در نظر گرفتن برخی نکات پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان

باید سعی کنید تا حد امکان از دست زدن به منطقه جراحی بپرهیزید. می‌توانید دندان‌های خود را پس از جراحی ایمپلنت دندان مسواک بزنید، اما لازم است که از تماس مستقیم با محل جراحی اجتناب کنید. دندانپزشک و متخصص پروتزهای دندانی به شما خواهد گفت که چه زمانی برای شستن و تمیز کردن مناطق جراحی مناسب است.

همچنین می‌توانید از یک آب نمک گرم برای تمیز نگهداشتن خود استفاده کنید. برای این کار می‌توانید حدود یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب بریزید. به مدت ۵ دقیقه این آب نمک را در اطراف دهان خود به آرامی بچرخانید. انجام این روند به صورت دو یا سه بار در روز به بهبودی شما کمک می‌کند.

اگر تصمیم دارید که از کمپرس یخ برای کاهش تورم جراحی استفاده کنید، لازم است که بسته را به مدت ۲۰ دقیقه در هر بار بر روی محل قرار دهید. قبل از استفاده مجدد از کیسه یخ، اجازه دهید که ۲۰ دقیقه زمان بگذرد. انجام این کار در ۲۴ ساعت اولیه می‌تواند مفید باشد.

ورزش و تمرین پس از عمل جراحی ایمپلنت دندان را باید به تأخیر بیندازید و بهتر است که تا قبل از بهبود کامل و دریافت چراغ سبز از دندانپزشک خود، به سراغ ورزش و تمرین نروید. توصیه می‌شود که تمرینات خود را با ورزش‌های کم اثر به منظور کاهش خطر خونریزی شروع کنید. به عنوان مثال، ورزش‌های یوگا، تمرینات پیاده روی، تمرینات کششی، و ورزشهای استقامتی سبک نمونه‌هایی از تمریناتی هستند که می‌توانید بعد از جراحی ایمپلنت دندان انجام دهید. البته ورزش می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند و روند بهبودی شما را سریع‌تر کند.

جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند زندگی شما را به سمت بهتر شدن تغییر دهد. با این حال چندین مورد وجود دارد که باید انجام دهید تا از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی اطمینان حاصل کنید. برای آشنایی بیشتر با این جراحی و توصیه‌های پس از آن، با ما در تماس باشید.