دست دندان های لق: دندان ژله ای یا ایمپلنت ؟؟
12 شهریور ماه 1395

در این نوشته می خوانید :

پروتز پارسیل چیست ؟

پروتز پارسیل متحرک (RPD) نوعی از پروتز متحرک است که در مواردی که تعدادی از دندان ها در هر قوس فکی وجود دارند به کار می رود که بین بیماران به دندان تیکه ای و یا دندان مصنوعی قلاب دار نیز مشهور است. برای قرار دادن این نوع از پروتز ها بایستی تعدادی از دندان ها به عنوان دندان پایه وجود داشته باشند.

در چه مواردی پروتز پارسیل متحرک استفاده می شود؟

امروزه درمان استاندارد و طلایی برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده از ایمپلنت های دندانی است. با این حال در برخی از بیماران به دلایل مختلفی از جمله عدم تمکن مالی و یا وجود برخی بیماری های سیستمیک مثل دیابت کنترل نشده، بیماران تحت رادیو تراپی و … امکان قرار دادن ایمپلنت وجودندارد. پروتز پارسیل متحرک یکی از روش های جایگزین کننده نواحی بی دندانی در این بیماران به خصوص در مواردی است که دندان پایه خلفی جهت درمان بریج وجود نداشته باشد.

انواع پروتز پارسیل چیست؟

برخی از پارسیل های متحرک دارای اسکلت فلزی هستند که این اسکلت ارتباط دهنده دو سمت قوس دندانی می باشد. برای استفاده از این نوع پارسیل متحرک، دندانپزشک تراش بسیار مختصری بر روی برخی از دندان های پایه ایجاد می کند. این نوع از پارسیل های متحرک دارای مزایای زیادی هم از نظر استحکام و هم ازنظر بهداشتی بوده وبه دلیل نازک بودن اسکلت فلزی استفاده از آن برای بیماران قابل پذیرش تر است. این اسکلت دارای قلاب هایی است که این قلاب ها بر روی دندان قرار گرفته و کل مجموعه را در دهان نگه می دارد.
برخی دیگر از انواع پارسیل، پارسیل های آکریلی هستند که در آن کل پروتز از جنس آکریل (یک نوع پلی مر استفاده شده در دندانپزشکی) بوده و به آن پروتز پارسیل آکریلی هم اطلاق می شوند. به دلایل متعدد بهتر است از این نوع پروتز بیشتر به عنوان درمان موقت و یا درمان فوری استفاده شده و در زمان لازم انواع پارسیل های فلزی به عنوان درمان دائم جایگزین آن شود.

چه افرادی نمی توانند از پارسیل متحرک استفاده نمایند؟

این نوع از پروتز ها مورد عدم تجویز مطلق خاصی ندارند. مانند همه درمان های دندانپزشکی بایستی شرایط بهداشت دهان بیمار به یک حداقل مطلوب برسد. درصد بسیار کمی از افراد نسبت به پروتز های متحرک واکنش مناسبی نشان نمی دهند که این موضوع به خصوص در مورد پروتز ها آکریلی به دلیل حجم بزرگتر بیشتر مشاهده می شود. با این حال تجربه نا موفق در استفاده از پروتز های پارسیل متحرک نیز به نوبه خود بایستی بررسی شده و در بسیاری از موارد با جایگزینی با یک پروتز قابل قبول امکان استفاده از درمان متحرک وجود دارد.

آیا قلاب های پروتز پارسیل باعث خرابی دندان ها می شود؟

قلاب ها اطراف دندان ها در صورت طراحی صحیح به خودی خود باعث خرابی دندان ها نمی شوند بلکه وجود قلاب اطراف دندان های پایه که باعث نگهداری پروتز در دهان شده و میتواند افزایش تجمع پلاهای دندانی را افزایش دهد که در صورت رعایت بهداشت لازم می توان از تجمع پلاک و پوسیدگی متعاقب آن خودداری نمود.

توصیه بهداشتی مهم برای نگه داری پروتز پارسیل متحرک :

مانند هر پروتز متحرک دیگری در محیط دهان، بایستی حداقل 8 ساعت به بافت های دهانی فرصت برای استراحت و بازسازی داد از این بیماران بایستی پروتز پارسیل را شب ها از دهان خارج نمایند. برای تمیز کردن پارسیل ها استفاده از صابون مایع و مسواک نرم (یا مسواک دنچر) توصیه می شود. استفاده از خمیر دندان به دلیل وجود مواد ساینده توصیه نمی شود.

نکته مهم آخر این که به دلیل وجود فلز کروم کبالت در ترکیب پروتز پارسیل متحرک، استفاده از مواد سفید کننده مانند وایتکس توصیه نمی شود چرا که این مواد اثر سوء بر روی ترکیب فلزی اسکلت پارسیل دارند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *