معرفی گرایش های تخصصی دندانپزشکی
12 شهریور ماه 1395
بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته…ایمپلنت
21 شهریور ماه 1395

کاربرد علوم و تکنولوژی های جدید در رشته های مختلف به خصوص دندانپزشکی اثری شگرف در پیشرفت و بهبود درمان های ارئه شده گذاشته است. لیزر از جمله تکنولوژی هایی است که امروزه استفاده  از آن در علوم پزشکی به شدت در حال رشد است.

به طور کلی لیزر نور تقویت شده ایست که به شکل پرتو های هم راستا با طول موجی مشخص و به صورت  بسیار باریک  تابیده می شود.لیزر کاربرد های وسیعی در رشته های مختلف دندانپزشکی  از جمله  سفيد کردن دندان ها، تشخيص پوسيدگي دندان، جراحي بافت هاي نرم دهان، درمان بيماري هاي لثه، درمان ريشه، درمان دندان هاي حساس و.. دارد.

شاید به طور کلی بتوان اثرات لیزر را در دو دسته اثرات لیزر بر بافت های نرم محیط دهان و بر بافت های سخت طبقه بندی نمود. علاوه بر آنها لیزر دارای اثرات جانبی دیگر مثل اثرات اثر ضددرد، ضدالتهاب، ضدادم، بهبود ترمیم زخم، تحریک سیستم ایمنی دارد.البته باید مدنظر داشت که نوع کاربرد و اثرات لیزر با درمان های معمول متفاوت است. به عنوان مثال کاربرد لیزر در درمان ریشه بیشتر به منظور افزایش اثر و نفوذپذیری مواد شستشو دهنده داخل کانال ریشه بوده و استفاده از آن جایگزین روش های معمول پرکردن و شکل دهی کانال ریشه نمی شود.

استفاده از لیزر دارای فواید متعددی است از جمله بهبود سریعتر بافت ها، درد و خونریزی نسبتا کمتر بعد از درمان ( به خصوص در موارد جراحی های نسوج نرم محیط دهان)، کاهش ریسک عفونت و ایجاد محیط استریلیزه که همگی باعث افزایش میزان رضایت مندی بیماران ار درمان های دندانپزشکی می شود.

شاید یکی از فواید جذاب لیزر، کاهش و در برخی موارد حذف نیاز به استفاده از توربین های دندانپزشکی است که درمان های نیاز به تراش نسوج سخت دندان را بی صداتر و راحت تر می کند.با این حال باید مدنظر داشت که لیزر نیاز به استفاده از توربین ها را به طور کامل از بین نمی برد.

در درمان حساسیت های دندانی به خصوص بعد از نمایان شدن ریشه در حفره دهان، در تشخیص صحیح پوسیدگی های دندانی به خصوص در مواردی که امکان ارزیابی کلینیکی به طور واضحی وجود نداشته باشد، و در برداشت ضایعات و تومور های دهانی، استفاده از لیزر دارای کاربرد بسیار مطلوبی می باشد.

 لیزر ها انواع مختلفی دارند از جمله Helium Neon،  Diod، Nd-YAG و Argon و ….. .همچنین بر اساس میزان توان لیزر ها به انواع کم توان و پر توان تقسیم بندی می شوند. کاربرد لیزر های پرتوان در دندانپزشکی از سال 1989 با لیزر Nd-Yag پالسی آغاز گردید و که امکان استفاده از آنها را در درمان نسوج سخت هم فراهم نمود.

دستگاه‌های لیزر اولیه تا حدی حجیم و بازوهای بسیار بلندی داشتند، اما دستگاه‌های امروزی کوچک، سبک، متحرک و ارزان‌تر از سابق طراحی شده و می‌توان از آنها برای تشخیص پوسیدگی، پیشگیری، تراش مینا، عاج و استخوان، کاهش حساسیت عاجی، اچ کردن مینا، استئوپلاستی و برش استخوان استفاده کرد

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *