شل شدن پیچ ایمپلنت
5 آذر ماه 1396
پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان
5 دی ماه 1396

کاشت فوری ایمپلنت به جایگذاری ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان گفته می‌شود به این معنی که دیگر مدتی انتظار برای التیام بافت‌های حفره دندان کشیده شده، صرف نمی‌شود. در حالت معمول، جایگذاری ایمپلنت مدتی پس از کشیدن دندان انجام می‌شود که بافت‌های حفره دندان التیام یافته است. گاهی اوقات کاشت فوری ایمپلنت به گونه ‌ای انجام شود که امکان نصب روکش بر روی آن در همان روز امکان ‌پذیر می‌باشد.

فواید ایمپلنت فوری چیست؟

 هنگامی که به دندانپزشک مراجعه میکنید و متوجه می‌شوید باید دندانتان را بکشید، بهخصوص در صورتی که دندان جلویی باشد، یک از مهم‌ترین نگرانی‌های تان ظاهر نازیبای لبخند بی ‌دندان است. روش‌های مختلفی برای پر کردن فوری و موقتی جای خالی دندان وجود دارد تا زمانی که حفره دندان التیام یافته و بتوانید روش‌های ماندگار استفاده کنید. از جمله روش‌های فوری جایگزینی دندان از دست‌ رفته عبارتند از دندان مصنوعی، بریج و ریتینر اسیکس. پس از آن باید به مدت سه تا چهار ماه منتظر بمانید تا بتوانید ایمپلنت یا بریج دائمی بگذارید. در صورتی که از بین این گزینه ها، ایمپلنت را انتخاب کنید باید حدود چهار ماه دیگر منتظر بمانید تا فرآیند جوش خوردگی ایمپلنت به استخوان فک پشت سر گذاشته شود. تصور کنید در تمام این مدت یا جای دندانتان خالی است یا جای آن را با همین دندان مصنوعی غیر ثابت یا بریج موقتی پر کرده ‌اید. حال تصور کنید به جای این همه انتظار از همان ابتدا که دندان خود را می‌کشید به جای آن ایمپلنت بکارید. این روش نه تنها تا حد قابل توجهی در زمان صرفه ‌جویی می‌کند بلکه در مجموع هزینه‌ را کاهش می‌دهد. تمامی این فرآیند تنها ظرف یک جلسه انجام می‌شود. در صورت مناسب بودن شرایط در همین جلسه روکش موقتی بر روی ایمپلنت سوار می‌شود و جای خالی دندانتان را پر می‌کند.

کاشت فوری ایمپلنت پس از کشیدن دندان

کاشت فوری ایمپلنت پس از کشیدن دندان

مزایای ایمپلنت فوری

  • جایگزینی دندان از دست رفته که بسیار بهتر از جای خالی دندان است
  • محکم و با ثبات بودن ایمپلنت در مقایسه با روشهای دیگر
  • تنها یک مرحله جراحی و بدون نیاز به بخیه
  • محافظت از بافت نرم
  • عدم نیاز به دندان مصنوعی غیر ثابت موقتی
  • عدم نیاز به بریج و فرایند تهاجمی روکش کردن دندانهای مجاور جای خالی
  • درد کمتر
  • جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان

ایمپلنت فوری در صورتی که به درستی انجام شود کاملاً مطمئن و بی‌ خطر است. با این حال لازم به ذکر است که جراحی کاشت ایمپلنت همانند هر جراحی دیگری خطرات بالقوه دارد اگر چه احتمال آنها بسیار کم است.

کاشت فوری ایمپلنت پس از کشیدن دندان

کاشت فوری ایمپلنت پس از کشیدن دندان

شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت فوری

در برخی موارد پس از کشیدن دندان باید منتظر التیام حفره دندان بمانید و پس از آن ایمپلنت بکارید. کاشت ایمپلنت معمولی به روش مرسوم مستلزم التیام بافت‌ها پس از کشیدن دندان است. برای کاشت فوری ایمپلنت دو فاکتور مهم باید در نظر گرفته شود:

  • عفونت

برای کاشت ایمپلنت فوری، ناحیه پیرامون دندان کشیده شده باید عاری از التهاب، عفونت لثه و هر گونه عفونت دیگری باشد. در صورتی که هرگونه عفونت یا تورم وجود داشته باشد ابتدا باید تحت درمان قرار گرفته و سپس عمل کاشت ایمپلنت انجام شود.

  • مناسب بودن استخوان از نظر حجم و تراکم

استخوان کافی از نظر کیفی و کمی باید پیرامون محل دندان کشیده شده وجود داشته باشد تا بتوان بلافاصله پس از کشیدن دندان ایمپلنت‌ کاشت. کاشت ایمپلنت فوری برای بیمارانی که استخوان آنها دچار تخریب و تحلیل شده است یا به هر علت نمی‌تواند ثبات اولیه خوبی برای ایمپلنت فراهم نماید قابل انجام نیست. در چنین مواردی باید فرصت کافی برای التیام به بافت‌ها داده شود یا ابتدا درمان‌هایی مانند پیوند استخوان صورت بگیرد تا کیفیت یا حجم استخوان بهبود یابد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *