روشهای جایگزین دندان از دست رفته
9 اسفند ماه 1396
کاشت موفق ایمپلنت دندان در بلند مدت
15 فروردین ماه 1397

در این نوشته می خوانید :

روکش دندان یکی از ترمیم‌های دندانی بسیار شایع است اما گاهی اوقات ممکن است با مشکلاتی همراه باشد.

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان

حساسیت به غذای سرد یا داغ

هنگامی که دندان خود را روکش می‌کنید، در روزهای اول ممکن است متوجه شوید دندانتان به دمای سرد یا داغ حساسیت نشان می‌دهد به خصوص در نزدیکی لثه. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مینای دندان در فرایند روکش کردن دندان تراشیده می‌شود و لایه عاج زیر آن نمایان می‌شود. در صورتی که روکش به خوبی سطح دندان را نپوشاند حتی در صورتی که نمایان شدن دندان در حد میکروسکوپی باشد، احتمال حساسیت دندان به علت نمایان شدن عاج وجود دارد. برای برطرف کردن این مشکل دو راه حل ساده وجود دارد و نیازی به درآوردن روکش نیست. می‌توانید از خمیر دندان‌های طراحی شده برای دندان‌های حساس استفاده کنید. همچنین می‌توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا نواحی کوچک نمایان شده دندان را بپوشاند.

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان

دندان درد

التهاب پالپ دندانی که روکش شده است، ممکن است بر اثر آسیب ناشی از تراشیدن دندان (برای آماده سازی جهت فرآیند روکش شدن) تحریک شود. معمولاً در اثر آن تورم موقتی ایجاد شده و پالپ پس از مدتی به وضعیت نرمال باز می‌گردد. در این مدت می‌توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه برای کنترل درد و التهاب استفاده کنید. در صورتی که درد دندان پس از چند روز برطرف نشود ممکن است نیاز به عصب‌ کشی داشته باشید.

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان

درد لثه

برای جلوگیری از مشکلات حساسیت دمایی، معمولاً روکش درست در زیر مرز لثه یا در لبه آن تمام می‌شود. بنابراین ممکن است در فرایند تراشیدن دندان، قالب‌ گیری و یا روکش کردن، لثه آسیب ببیند.

در بیشتر موارد، درد لثه پس از چند روز که التهاب برطرف می‌شود فروکش می‌کند. برای تسریع فرایند التیام میتوانید داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مصرف کرده و دهان خود را با آب نمک گرم سه مرتبه در روز شست ‌و شو دهید.

مشکلات مربوط به عصبها

بخش هسته دندان پالپ نام دارد که حاوی رگهای خونی، عصب ها و بافت همبند می‌باشد. در صورتی‌ که روکش دندان برای ترمیم شکستگی یا پوسیدگی عمیق دندان انجام می‌شود ممکن است عصب‌های داخل دندان آسیب ببینند. نتیجه آن احساس ناراحتی است که از حساسیت خفیف تا درد شدید در هنگام جویدن غذا ممکن است متفاوت باشد. ممکن است اندکی پس از روکش کردن دندان و یا چند ماه پس از آن متوجه علائم مشکلات مرتبط به عصب دندان شوید. معمولاً راه حل آن عصب‌کشی و تعویض روکش است.

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان

مشکلات بایت

در هنگام ترمیم روکش وضعیت تماس دندان با دندان مقابل بررسی می‌شود. علیرغم توجه زیاد به جزئیات ممکن است باز هم پس از روکش کردن دندان و برطرف ‌شدن بی‌ حسی، متوجه شوید روکش دقیق تنظیم نشده است. در ابتدا ممکن است این وضعیت برایتان فقط آزار دهنده باشد اما به مرور زمان به علت ارتفاع بیشتر این دندان فشار بیشتری بر آن وارد می‌شود و این فشار غیر طبیعی مداوم باعث آسیب دیدن دندان و درد گرفتن آن می‌شود. این امکان وجود دارد که عفونت در زیر روکش ایجاد شده و باعث التهاب و ناهمراستایی دندان شود. در صورتی که روکش شکل مناسبی ندارد و علت آن مشکلات بایت شماست، برای اصلاح آن باید شکل‌دهی مجدد انجام شود. در صورتی که عفونت در زیر روکش ایجاد شده باشد ممکن است نیاز به عصب ‌کشی و تعویض روکش داشته باشید.

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان

شکستگی ریشه

در صورتی که فشار بر روی دندان روکش شده زیاد باشد ممکن است ریشه دندان بشکند. معمولاً روکش دندان درمان مؤثری برای شکستگی و ترک خوردگی است به شرطی که شکستگی به ریشه دندان نرسیده باشد. متأسفانه در موارد ترک خوردن و یا شکستن ریشه هیچ راه حلی وجود ندارد و باید دندان را بکشید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *