معایب و مزایای کاشت ایمپلنت های دندانی
11 مهر ماه 1397
کاشت ایمپلنت و درمان ارتودنسی
14 آبان ماه 1397

در این نوشته می خوانید :

در دنیای ایمپلنت های دندانی، دو نوع ایمپلنت هستند که از بهترین انواع آنها محسوب می شوند و همیشه روی اینکه کدام یک بهتر است بحث بوده است: ایمپلنت های تیتانیومی و ایمپلنت های زیرکونیا. کاملاً مشخص است که این دو نوع ایمپلنت از جمله موادی هستند که در ساخت ایمپلنت های دندانی مدرن استفاده می شوند. هر یک از این دو مزایا و مضراتی دارند، اما کدام یک بهتر است؟

ایمپلنت های دندانی تیتانیومی

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

 

تیتانیوم نوعی فلز است که اغلب در ساخت ایمپلنت های دندانی کاربرد دارد زیرا یکی از ویژگی های آن جوش خوردن آن با استخوان انسان است. این فلز سال هاست که در پزشکی کاربرد دارد، زیرا بسیار قوی و در عین حال سبک است، به گونه این که جراح ها از آن به جای استخوان لگن و زانو نیز استفاده می کنند. با این حال، این فلز نیز نقاط ضعف و قوت خود را دارد.

 

فواید ایمپلنت های دندانی تیتانیومی

فواید این فلز کاملاً واضح هستند- و به همین دلیل است که اکثر ایمپلنت ها از تیتانیوم ساخته می شوند، که به طور خلاصه عبارتند از:

  • نرخ موفقیت 95 %
  • دوام دراز مدت (30 سال یا بیشتر)
  • محکم و با دوام بودن در عین سبک بودن

 

نقاط ضعف ایمپلنت های دندانی تیتانیومی

روی دیگر سکه جنبه های منفی این نوع ایمپلنت ها قرار دارد. این نقاط ضعف از جمله مشکلات اصلی آنها هستند:

  • قرار گرفتن در مقابل بیماری خود ایمنی (اختلال خود ایمنی بدن عبارت است از فعال شدن واکنش های ایمنی بدن بر علیه خود)
  • سمیت گالوانیک (مزه ی فلز، حس وارد شدن شوک الکتریکی حین قرار گرفتن در کنار دیگر فلزات، بی خوابی مزمن)
  • واکنش آلرژیک با تیتانیوم

نکته ای در رابطه با حساسیت به تیتانیوم

گرچه ممکن است این حالت بسیار نادر باشد، اما این امکان وجود دارد که بدن نسبت به تیتانیوم واکنش نشان دهد، هر چند هیچ سندی مبنی بر این ویژگی برای زیرکونیا وجود ندارد. افرادی که به تیتانیوم واکنش نشان داده اند به نیکل، یکی از فلزات موجود در آلیاژ تیتانیوم، نیز حساسیت داشته اند.

 

ایمپلنت های دندانی زیرکونیا

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

 

گرچه زیرکونیا به اندازه ی تیتانیوم در زمینه ی ایمپلنت های دندانی کاربرد نداشته است، اما هنوز هم گزینه ی قابل قبولی است. از این فلز آنقدر استفاده نشده است تا بتوان گفت در دراز مدت چه تأثیری دارد. این فلز در ایالات متحده از سال 2007 و در اروپا از دهه ی 1980 تاکنون استفاده شده است. زیرکونیا ماده ی کریستالی فاقد فلزی است که معمولاً به صورت یک تکه ساخته می شود و درون استخوان فک قرار می گیرد، بر خلاف ایمپلنت های تیتانیومی که معمولاً سه قطعه دارند.

 

فواید ایمپلنت های دندانی زیرکونیا

هرچند در دنیای ایمپلنت های دندانی، زیرکونیا با اقبال عمومی مواجه نشده است، با این حال هنوز هم فواید بسیاری دارد. از جمله:

  • احتمال حساسیت به فلز، به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.
  • از آنجا که به جای چند تکه بودن، تنها از یک بخش تشکیل شده است، فرایند جراحی آن کوتاه تر خواهد بود.
  • از نظر زیبایی جذاب تر است.

 

نقاط ضعف ایمپلنت های دندانی زیرکونیا

نقاط ضعف ایمپلنت های زیرکونیا باعث شده است که بسیاری از دندانپزشک ها و جراحان از آن استفاده نکنند. جنبه های منفی اصلی زیرکونیا عبارتند از:

  • گران تر از تیتانیوم است.
  • هنوز دوام آنها به اثبات نرسیده است.

 

کدام ایمپلنت باید انتخاب شود؟

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

 

تیتانیوم و زیرکونیا هر دو نقاط ضعف و قوت دارند، پس زمانی که نوبت به ایمپلنت های دندانی می رسد، چگونه باید بدانیم کدام یک را انتخاب کنیم؟ در اینجا به مقایسه ی این دو می پردازیم تا در تصمیم گیری به شما کمک کند.

 

هزینه ایمپلنت

عموماً زیرکونیا گران تر از تیتانیوم است، به این معنا که مقداری از این هزینه می تواند به شما بازگردانده شود و از هزینه های اضافی جلوگیری کنید. معمولاً یک ایمپلنت تیتانیومی برای متخصص بین 300 تا 500 دلار هزینه دارد، در حالی که ایمپلنت های زیرکونیا 500 تا 600 دلار هزینه دارند. با این حال، این هزینه شامل هزینه های واقعی کل فرایند نمی شود. پس از اتمام فرایند ممکن است بیمار مجبور به پرداخت 3000 تا 6000 دلار شود.

 

جوش خوردن با استخوان

جوش خوردن با استخوان مرحله ای است که ایمپلنت با استخوان فک جوش می خورد و به اندازه ی دندان طبیعی محکم می شود. تیتانیوم و زیرکونیا هر دو با بدن سازگارهستند، به این معنا که با استخوان و لثه ی انسان جوش می خورند.

طی این فرایند، ایمپلنت های تیتانیومی آنقدر محکم با استخوان فک پیوند می خورند که 20 سال یا بیشتر دوام خواهند داشت. از سوی دیگر، از آنجا که ایمپلنت های زیرکونیا به تازگی پا به عرصه گذاشته اند، نمی توان قاطعانه گفت چقدر دوام دارند. هرچند همیشه اینطور نیست، برخی موارد شکستگی ایمپلنت های زیرکونیا نیز مشاهده شده است.

 

کاشت و جای گذاری ایمپلنت

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

 

ایمپلنت های تیتانیوم و زیرکونیا از سه بخش تشکیل شده اند: ایمپلنت، اباتمنت و روکش. در فرایند کاشت ایمپلنت های تیتانیومی، هر یک از سه بخش در سه زمان و در جلسات جدا کار گذاشته می شوند. گرچه ممکن است اندکی ناراحت کننده و مشکل آفرین باشد اما این امکان وجود دارد که ایمپلنت در عمق استخوان قرار گیرد که موجب محکم تر شدن آن خواهد شد.

اما در ایمپلنت های زیرکونیا، این سه جزء به یکدیگر متصل هستند و فرایند آن شامل جای گذاری یک قطعه درون دهان است. با این حال، از آنجا که این کار اینگونه انجام می شود، نمی توان ایمپلنت را کاملاً در عمق لثه قرار داد و جای گذاری آنها برای متخصص هم دشوارتر است.

 

جنبه های زیبایی

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

 

ایمپلنت های تیتانیومی با دوام تر از ایمپلنت های زیرکونیا هستند، اما بسیاری از بیماران از جنبه های زیبایی این ایمپلنت ها ناراضی هستند. با قرار گرفتن این ایمپلنت ها درون لثه و قرار گرفتن روکش روی آن، خط خاکستری در کنار لثه یا در کنار لبه های دندان به جا می ماند. شهرت زیرکونیا به خاطر ظاهر طبیعی و رنگ طبیعی آن است. این یکی از جنبه های زیرکونیا است که برخی افراد آن را انتخاب می کنند.

 

استحکام

از بین این دو نوع ایمپلنت، تیتانیوم محکم تر و با دوام تر است. بر خلاف تیتانیوم، ایمپلنت های زیرکونیا انعطاف پذیری کمتری دارند، به این معنا که به راحتی شکسته می شوند.

 

سالم و بی خطر بودن

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

مقایسه ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا

 

سازمان غذا و دارو سازگار بودن هر دو ماده با بدن و بی خطر بودن آنها برای استفاده به عنوان ایمپلنت های دندانی را تأیید کرده است. تنها نگرانی مربوط به تیتانیوم این است که میزان اندکی آلیاژ تیتانیوم در جریان خون مشاهده شده است، اما در مطالعات 50 سال گذشته هیچ تأثیر سوعی از آن گزارش نشده است، البته احتمال حساسیت به فلز وجود دارد. از سوی دیگر، زیرکونیا هرگز در جریان خون مشاهده نشده است و حساسیت زا نیست.

 

قرار گرفتن در کل قوس دندانی

در صورتی که نیاز دارید کل دندان های یک قوس دندانی شما تعویض شوند، ایمپلنت های تیتانیومی گزینه های بهتری هستند. زیرا ایمپلنت های تیتانیومی در قالب چند قطعه ساخته می شوند، متخصص دندان برای تغییر و متناسب کردن ایمپلنت ها با دهان شما آزادی بیشتری خواهد داشت. این کار برای قرار دادن ایمپلنت های زیرکونیا سخت تر است. اباتنمت ساکن و غیر قابل تغییر است و زاویه دار کردن زیرکونیا (اگر غیر ممکن نباشد) دشوار است.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

برنده ی رقابت بین تیتانیوم و زیرکونیا به تصمیم شما و دندانپزشک شما و نیز به موقعیت شما بستگی دارد. بله، بسیاری از افراد ایمپلنت های زیرکونیا را ترجیح می دهند، اما تعداد بیشتری از افراد تیتانیوم را انتخاب می کنند زیرا چندین دهه دوام خواهند داشت. در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرد کدام یک بهتر است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *