دیابت و دندان مصنوعی
28 آبان ماه 1397
ایمپلنت دندانی یا بریج ؟
28 آذر ماه 1397

در این نوشته می خوانید :

 

به دلایل بسیاری ممکن است تعداد زیادی از دندان ها از دست بروند، از جمله بیماری لثه و دیگر مشکلات دهان. زمانی که تعداد زیادی از دندان ها می افتند یا کشیده می شوند استفاده از پروتزهای دندانی ضروری می شود. در چنین حالتی چند گزینه ی درمان در دسترس است، از جمله پروتزهای دندان بر پایه ی ایمپلنت که می توانند متحرک یا ثابت (غیر متحرک) باشند. فعالیت های روزانه مانند لبخند زدن، حرف زدن، جویدن غذا و گاز زدن نیاز به دندان هایی دارند که بتوان به آنها اعتماد کرد.

پروتزهای مصنوعی بر پایه ی ایمپلنت نوعی اوردنچر هستند که روی ایمپلنت ها قرار می گیرند و توسط آنها حمایت می شوند. پروتز بر پایه ی ایمپلنت زمانی استفاده می شود که فرد هیچ دندانی در فک خود ندارد اما استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت ها دارد. این نوع پروتزها اتصالات خاصی دارند که به اتصالات ایمپلنت چفت می شوند. این نوع دندان های مصنوعی معمولاً برای فک پایین ساخته می شوند زیرا به نظر می رسد دنچرهای (دندان های مصنوعی) معمولی در این قسمت چندان ثابت نیستند. معمولاً، دنچر معمولی که برای فک بالا ساخته می شود در جای خود ثابت است و به حمایت بیشتر ایمپلنت ها نیاز ندارد. با این حال، می توانید برای هر دو فک خود دنچر بر پایه ی ایمپلنت دریافت کنید.

پروتزهای دندانی متحرک بر پایه ی ایمپلنت

پروتزهای دندانی متحرک بر پایه ی ایمپلنت

پروتز های دندانی متحرک بر پایه ی ایمپلنت

دنچرها یا پروتزهای مصنوعی، دندان های مصنوعی هستند که جایگزین یک دست دندان کامل می شوند. در گذشته این دست دندان ها با استفاده از چسب های مخصوص دندانپزشکی و کرم ها در جای خود ثابت می شدند، اما این روش ها قابل اعتماد نیستند و حتی قوی ترین این روش ها نیز هنوز می توانند در نهایت موجب جابجایی و لق شدن پروتزهای فک های بالا و پایین شوند و حین حرف زدن و خورن غذا اعتماد به نفس فرد را کاهش دهند. در حالی که با استفاده از پروتزهای مصنوعی بر پایه ی ایمپلنت هیچ یک از این مشکلات وجود ندارد.

این روش درمان به گونه ای طراحی شده است که مناسب و راحت باشد زیرا:

  • برای پروتزهایی که روی فک پایین قرار می گیرند، نگرانی که بین بیماران وجود دارد این است که حجم زیادی از کف دهان را پوشش می دهند که باعث می شود حس کردن مزه ی غذا دشوارتر باشد و فرد از غذا لذت نبرد. با استفاده از پروتزهای بر پایه ی ایمپلنت، می توان با موفقیت از پس این مشکل برآمد زیرا می توان پروتز را به طور ثابت روی چهار ایمپلنت امن روی کف دهان قرار داد. این تکنیک اجازه می دهد پروتزهای مصنوعی حجم کمتری داشته باشند و به فرد اجازه دهند به طور طبیعی غذا بخورد و از آن لذت ببرد.
  • برای پروتزهایی که روی فک بالا قرار می گیرند، نگرانی که معمولاً بین تمام بیماران وجود دارد این است که قرار دادن آنها روی لثه ها دشوارتر است، زیرا هیچ قدرت مکشی وجود ندارد تا کمک کند دندان مصنوعی در جای خود ثابت شود. بیماران اغلب مجبورند آنها را با کمک گونه ها و زبان در جای خود نگه دارند و از جابجایی زیاد آنها جلوگیری کنند. اما تنها با قرار دادن دو ایمپلنت درون فک، دندان های مصنوعی بدون هیچ مشکل و خطری روی آن قرار می گیرند.

برای تمیز کردن پروتزهای متحرک بر پایه ی ایمپلنت باید آنها را مانند دست دندان کامل معمولی هر روز از دهان خارج کرد و دنچر و منطقه ی لثه را تمیز کرد. درست مانند دندان های مصنوعی معمولی، نباید شب ها با آنها خوابید. به همین دلیل برخی افراد ترجیح می دهند از نمونه ی ثابت آنها استفاده کنند. با این حال، این دندانپزشک است که باید شرایط بالینی شما را بررسی کند و تشخیص دهد کدام یک برای شما قابل استفاده است.

فرایند درمان

بسته به شرایط فردی و نیز سلیقه ی شخصی شما، فرایند قرار دادن ایمپلنت ها درون فک بالا و پایین می تواند چند ماه طول بکشد، تا به پیچ های تیتانیومی که با بدن سازگار هستند به اندازه ی کافی اجازه دهد به خوبی با استخوان های فک جوش بخورند. پروتزهای مصنوعی بالا و پایین به گونه ای طراحی شده اند که بدون هیچ خطری درون دهان قرار بگیرند و در ظاهر کاملاً شبیه دندان های طبیعی به نظر برسند. پس از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک، پروتزها روی آنها چفت می شوند و تنها برای تمیز کردن راحت و نیز مراقبت، می توان آنها را خارج کرد.

پروتزهای دندانی متحرک بر پایه ی ایمپلنت

پروتزهای دندانی متحرک بر پایه ی ایمپلنت

پروتز های دندانی ثابت بر پایه ی ایمپلنت

بیمارانی که یک دست دندان کامل نیاز دارند اما نمی خواهند آنها را از دهان خارج کنند، می توانند از پروتزهای مصنوعی غیر متحرک یا ثابت استفاده کنند که روی ایمپلنت ها قرار می گیرند. دندانپزشک های مجرب در این زمینه می توانند با کمک این ابزارها کمک کنند کارهای روزمره مانند خوردن غذا یا حرف زدن کاملاً راحت و ساده انجام شوند بدون اینکه نگران لغزیدن یا بیرون پریدن پروتزهای مصنوعی باشید.

پروتزهای دندانی متحرک بر پایه ی ایمپلنت

پروتزهای دندانی متحرک بر پایه ی ایمپلنت

فواید استفاده از پروتز های ثابت بر پایه ی ایمپلنت های دندانی

  • توانایی حرف زدن، جویدن و گاز زدن غذا با کارآمدی کامل، بدون اینکه نگران لغزش یا بیرون آمدن پروتزها باشید.
  • پروتزهای مصنوعی بر پایه ی ایمپلنت را می توان درست مانند دندان های طبیعی تمیز کرد بدون نیاز به قرص های تمیز کننده که حل می شوند.
  • این گزینه به بیمار اجازه می دهد از یک دست دندان کامل به صورت طبیعی لذت ببرد بدون اینکه حتی وجود آنها در دهان خود را به یاد بیاورد.
2/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *