شکست زود هنگام کاشت ایمپلنت دندان
10 دی ماه 1397
عوارض و مشکلات احتمالی ایمپلنت در طولانی مدت
7 بهمن ماه 1397

در این نوشته می خوانید :

مراقبت از پروتز بر پایه ایمپلنت

پروتز بر پایه ایمپلنت، نوعی دندان مصنوعی و در واقع ترکیبی از دنچر و ایمپلنت های دندان است. همانطور که از نام آن بر می آید، بر عکس پروتزهای قدیمی، نوعی پروتز است که به جای قرار گرفتن روی لثه ها، تحت حمایت ایمپلنت ها قرار دارد و به طور ثابت به آنها متصل می شود.

مراقبت از ایمپلنت های دندانی

مراقبت از ایمپلنت های دندانی

درست مانند دندان های طبیعی که نیاز به مراقبت دارند و بایستی به طور منظم با مسواک تمیز شوند تا سالم بمانند، پروتزهای بر پایه ایمپلنت نیز به مراقبت روزانه نیاز دارند. از آنجا که پلیت پروتز به ایمپلنت هایی متصل است که داخل استخوان فک قرار دارند، بایستی همه قسمت های متحرک آن از دهان خارج شوند و اطراف اتصالات آن، دندان های مصنوعی و لثه های آن تمیز شوند. علاوه بر پروتز مصنوعی، لثه ها و زبان نیز باید دو مرتبه در طول روز با مسواک تمیز شوند. هرچند دندان های پروتز مصنوعی مانند دندان های طبیعی دچار پوسیدگی نمی شوند، اما از آنجا که تشکیل پلاک می تواند موجب بروز بیماری لثه و بوی بد دهان شود، برای خارج کردن ذرات غذا و رسوب از لابه لای دندان ها، کشیدن نخ دندان به صورت روزانه ضروری است. خوابیدن با وجود پروتزها داخل دهان چندان عاقلانه نیست، خواه بر پایه ایمپلنت باشند یا نه؛ برای پیشگیری از بروز عفونت و دیگر مشکلات سعی کنید شب ها آنها را از دهان خارج کنید.

مراقبت و نگهداری تخصصی از پروتز بر پایه ایمپلنت

برای حفظ پروتز ها و ایمپلنت ها در بهترین شرایط ممکن، دو مرتبه در سال به دندانپزشک مراجعه کنید و هیچ یک از جلسات را فراموش نکنید. طی این مراجعات منظم، دهان با دقت معاینه می شود تا اطمینان حاصل شود که لثه ها و دیگر بافت های دهان سالم هستند و پروتز به درستی روی لثه ها قرار می گیرد. هر چند وقت یک مرتبه با گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، دندانپزشک می تواند ببیند ایمپلنت ها، اباتمنت ها و دیگر اتصالات آن به درستی قرار گرفته اند. چفت (گیره) و دیگر اتصالات به راحتی دچار ساییدگی می شوند و هر سال یا هر دو سال می توان به راحتی آنها را تعویض کرد.

چه انتظاری می توان از پروتز بر پایه ایمپلنت داشت؟

با مراقبت صحیح، پروتزهای بر پایه ایمپلنت بایستی بدون هیچ مشکلی، به مدت چند سال عملکردی صحیح داشته باشند. این نوع پروتزها از پروتزهای معمولی با دوام تر هستند، بنابراین نیاز نیست نگران مشکلات گفتاری باشید و با وجود آنها باز هم مانند قبل می توانید هر غذایی دوست دارید بخورید. به طور منظم، یا در صورت بروز مشکل برای هر یک از بخش های دهان، فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. زخم های مربوط به پروتزها و مشکلات بایت به راحتی قابل درمان هستند، بنابراین، سعی نکنید با آنها کنار بیایید یا ناراحتی آنها را تحمل کنید زیرا ممکن است شدیدتر شوند. پروتزهای بر پایه ایمپلنت راحت، جذاب و کاملاً کاربردی هستند. این نوع پروتزها برای شما این امکان را فراهم می آورند تا لبخند زیبای خود را به دنیا نشان دهید.

مراقبت از روکش ایمپلنت تک واحدی

در صورتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید و متخصص کاشت ایمپلنت کاشت یک یا چند ایمپلنت تکی را برای شما مناسب بداند، رعایت صحیح بهداشت، قبل از کاشت ایمپلنت، در طول این فرایند و نیز پس از آن ضروری است تا مطمئن شوید بافت ها به بهترین شکل بهبود پیدا کرده اند و درمان نتایج سالمی در بر داشته است. اطراف دندان پلاک تشکیل می شود که منجر به خونریزی لثه، ژینژیویت (التهاب لثه ها) و دیگر بیماری ها می شود که می تواند دوره بهبود را طولانی تر کند و نتایج فرایند را تحت تأثیر قرار دهد.

برای مراقبت از ایمپلنت ها و روکش دندان روی آنها، انجام اقدامات زیر ضروری است:

مراقبت از ایمپلنت های دندانی

مراقبت از ایمپلنت های دندانی

با یک مسواک نرم پلاستیکی مسواک بزنید

توصیه می کنیم با یک مسواک پلاستیکی نرم، دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید تا پلاک های باکتریایی اطراف ایمپلنت برطرف شوند. می توانید از مسواک دستی یا برقی استفاه کنید. تا مطمئن شوید فرچه های آن به میزان کافی انعطاف پذیر هستند تا سطح روکش دندان و ایمپلنت را به آرامی تمیز کنند. برای تمیز کردن شکاف های بین دندان ها می توانید از یک مسواک بین دندانی پوشیده شده از فرچه های پلاستیکی استفاده نمایید. این شکاف ها قسمت های اطراف ایمپلنت و روکش آن هستند که دسترسی به آنها دشوار است. حتماً سعی کنید از یک مسواک بین دندانی تمام پلاستیکی استفاده کنید که هیچ فلزی در ساخت آن استفاده نشده باشد تا از ایجاد خراش روی سطح ایمپلنت و روکش آن پیشگیری نمایید.

از مصرف خمیر دندان ها و دیگر محصولات دندانی ساینده بپرهیزید.

سعی کنید از محصولاتی استفاده نماییدکه برای دندان های حساس طراحی شده اند تا از بروز هر گونه ناراحتی پیشگیری نمایید. اگر مواد تشکیل دهنده خاصی، مانند نعنا، در این نوع محصولات وجود داشته باشد که درصد آن بیشتر باشد، ممکن است پس از استفاده از آن احساس ناراحتی داشته باشید.

مراقبت از ایمپلنت های دندانی

مراقبت از ایمپلنت های دندانی

کشیدن نخ دندان به صورت روزانه

نخ دندان های مختلفی در بازار وجود دارند، چندین نوع خاص آنها به طور ویژه برای افرادی طراحی شده اند که ایمپلنت دندانی دارند. کشیدن نخ دندان به صورت روزانه برای پیشگیری از تجمع پلاک اطراف محل هر ایمپلنت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در برخی موارد، ممکن است بیمار نیاز داشته باشد از فلاس تریدر یا نوع خاصی نخ دندان استفاده نماید که برای تمیز کردن اطراف بریج های ثابت طراحی شده اند.

مراقبت از ایمپلنت های دندانی

مراقبت از ایمپلنت های دندانی

شستشوی دهانی با واتر فلاسر

توصیه دندانپزشکان این است که بیماران برای کمک به کاهش تجمع پلاک اطراف ایمپلنت از دستگاه های شستشوی دهان استفاده کنند. مطالعات حاکی از آن است که واتر فلاسرها (واتر پیک) تنها دستگاه های شستشوی دهانی هستند که توانسته اند به طور مؤثر و بدون هیچ خطری برای تمیز کردن اطراف ایمپلنت های دندان استفاده شوند و پلاک های انباشته و ژینژیویت را کاهش دهند. واتر پیک ها دارای سرهای مخصوصی هستند که به صورت ویژه برای تمیز کردن ایمپلنت های دندان طراحی شده اند.

 

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *