ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی
14 تیر ماه 1401
درمان های طبیعی برای تحلیل لثه
14 شهریور ماه 1401

در این نوشته می خوانید :

اگر عمری است که سیگاری هستید، احتمالاً با لکه های زرد و قهوه ای که می توانند در نتیجه آن اتفاق بیفتند، کاملاً آشنای دارید. این تغییر تحت عنوان “دندان های سیگاری ” نیز شناخته می شود.

این یک پدیده بسیار گسترده بهداشت دهان و دندان است، بنابراین فکر کردیم ایده خوبی باشد که در این مقاله به آن بپردازیم. اگر تا به حال در مورد علم پزشکی در پس تغییر رنگ دندان ها به دلیل سیگار کشیدن فکر کرده اید، یا در صورت داشتن هر یک از این پرسش ها:

  • آیا دندانپزشک می تواند بگوید سیگار می کشید یا خیر؟
  • نیکوتین چگونه روی دندان ها تأثیر می گذارد؟
  • چگونه لکه سیگار را از روی دندان ها پاک می کنید؟
  • سیگار چه اثرات دیگری روی دهان شما دارد؟

با ما همراه باشید تا این موارد و برخی دیگر از جنبه های دندان سیگاری ها را بررسی کنیم.

سیگار کشیدن با دندان های شما چه می کند؟

افراد زیادی در سراسر دنیا هشتند که معتقد هستند سیگار کشیدن عادتی است که بیشتر دوست دارند به خاطر سلامت دهان و دندان های خود آن را ترک کنند. متأسفانه نیکوتین اعتیادآور این کار را دشوار می کند. نیکوتین، یک ماده شیمیایی اولیه در تنباکو، به محض تماس با اکسیژن به رنگ قهوه ای در می آید.

با این حال، این واکنش شیمیایی که نیکوتین متحمل می شود، تنها مقصر اثرات سیگار روی دندان ها نیست. ماهیت متخلخل مینای دندان امکان جذب آسان ذرات نیکوتین را فراهم می کند. این باعث تغییر رنگ دندان ها می شود، اما تغییر رنگ به دلیل فرآیند استنشاق یکنواخت نیست. فقط لبه ها و خطوط لثه لکه های قابل توجهی را نشان می دهند.

نیکوتین همچنین باعث کاهش جریان بزاق می شود که علائم خشکی دهان را افزایش می دهد. به این معنا که بزاق افرادی که سیگار می کشند، به اندازه افراد غیرسیگاری آنقدر غلیظ نیست که بتواند به همان میزان از دندان ها محافظت کند. این دلیل اصلی است که چرا در افراد سیگاری، در مقایسه با افراد غیر سیگاری، احتمال پوسیدگی و از دست دادن دندان بیشتر است. کشیدن فراورده های تنباکو روی لثه های شما نیز تأثیر نامطلوب دارد؛ افراد سیگاری دو برابر بیشتر مستعد بیماری لثه هستند.

معمولاً افراد از خطرات سیگار برای سلامتی، از نظر بیماری هایی مانند سرطان ریه، سرطان گلو و سایر مشکلات تنفسی آگاه هستند. اما اغلب، آنها به طور قابل توجهی اطلاعات کمتری در مورد آسیبی دارند که این عادت می تواند به سلامت دهان و دندان های آنها وارد کند.

اگر سیگار می کشید، باید به طور منظم با دندانپزشک مشورت کنید. علاوه بر این، باید بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت کنید و از بهترین خمیردندان موجود در بازار برای افراد سیگاری استفاده کنید. استفاده از خمیر دندان های سفید کننده مخصوص افراد سیگاری را در نظر بگیرید.

اثر سیگار کشیدن بر دندان

اثر سیگار کشیدن بر دندان

آیا دندانپزشک می تواند بگوید سیگار می کشید یا خیر؟

البته! افراد اغلب از عادت سیگار کشیدن خود خجالت می کشند و بسیاری در مورد آن به دندانپزشک خود دروغ می گویند. با این حال، علائمی وجود دارند که در صورت سیگاری بودن شما همچنان ممکن است شما را لو بدهند.

  • لکه های قهوه ای روی دندان ها
  • لثه های ناسالم
  • بوی دود و تنباکو

نکته اصلی این است که بهتر است در مورد عادت هایی که ممکن است روی سلامتی شما تأثیر منفی بگذارند، به هیچ پزشک متخصصی دروغ نگویید.

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

یکی از قوانین اصلی پس از کشیدن دندان این است که قرار نیست تا 72 ساعت آینده سیگار بکشید. سیگار کشیدن تا 72 ساعت پس از کشیدن دندان ممنوع است.

این به چند دلیل است. یکی از این دلایل این است که فرآیند کشیدن دندان شامل بخیه زدن محل کشیدن دندان است و سیگار کشیدن در عرض 72 ساعت خطر پاره شدن بخیه ها را به همراه دارد. علاوه بر این، مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث کند شدن روند بهبودی می شوند. و سپس خشکی حفره دندان وحشتناک وجود خواهد داشت. خشکی حفره زمانی رخ می دهد که لخته های خونی که به طور طبیعی در اطراف محل کشیدن دندان ایجاد می شوند، از جای خود خارج می شوند و استخوان را در پایه حفره ای که با تازگی خالی شده است نمایان می کنند. عمل مکیدن سیگار می تواند باعث بروز این اتفاق شود، و منجر به بروز درد طاقت فرسا و نیاز به مراجعه مجدد به دندانپزشک شود.

همه اینها به این معنا هستند که به افراد سیگاری توصیه می شود برای تسریع روند بهبود، پس از کشیدن دندان عقل یا کشیدن دندان های دیگر، 72 ساعت از سیگار کشیدن اجتناب کنند.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که سیگار کشیدن می تواند باعث بروز مشکلات مکرر برای سلامت دهان شود که ممکن است نیاز به کشیدن دندان های مکرر داشته باشند.

چگونه لکه سیگار را از روی دندان ها پاک کنیم؟

از دندانپزشک بپرسید: آیا دندان افراد سیگاری قابل اصلاح است؟

تأثیرات مخرب سیگار کشیدن بسیار گسترده هستند و لبخند شما را تخریب می کنند. اگر یک سیگاری معمولی هستید، احتمالاً می دانید که دقیقاً در مورد چه چیزی صحبت می کنم. اما، هرگز برای ایجاد تغییر دیر نیست. یک دندانپزشک زیبایی می تواند آسیب را ترمیم کند، به گونه ای که حتی کسی که یک عمر است سیگار می کشد نیز می تواند لبخندی زیبا و سالم داشته باشد.

سفید کردن دندان ها می تواند بهبود زیادی در ظاهر دندان های لکه دار ایجاد کند. با این حال، اگر مدت زیادی است سیگاری هستید، ونیرهای پرسلن یا کامپوزیت می توانند لبخند شما را به همان اندازه که می خواهید سفید کنند. همچنین ایمپلنت های دندانی می توانند جایگزین دندان های از دست رفته در نتیجه سیگار کشیدن باشند. اهداف شما برای لبخند و سلامتی هر چه که باشند، دندانپزشک می تواند به شما کمک کند.

اغلب برطرف کردن لکه های ناشی از سیگار کشیدن دشوار است زیرا این لکه ها طی سال ها سیگار کشیدن ایجاد می شوند. منافذ مینای دندان در طول سال ها سیگار کشیدن فعال با ذرات نیکوتین پر می شوند و حذف کامل آنها معمولاً چالش برانگیز است.

همانطور که گفته شد، با روش های صحیح ممکن است بتوان دندان ها را سفید کرد، چه از طریق کمک های تخصصی یا راهکارهای خانگی، بنابراین می توانید لبخند مطمئن خود را پس بگیرید.

اثر سیگار کشیدن بر دندان

اثر سیگار کشیدن بر دندان

سفید کردن تخصصی دندان

اگر به دنبال یک راه حل سریع هستید، ممکن است بخواهید یکی از راه حل های سفید کننده تخصصی زیر را انتخاب کنید.

سفید کردن تخصصی دندان ها در مطب

بلیچینگ در مطب که بیشتر توسط متخصصین و زیر نظر دندانپزشک انجام می شود، انتخابی محبوب در میان بسیاری از افراد برای سفید کردن دندان های لکه دار ناشی از سیگار کشیدن است. قبل از انجام سفید کردن دندان ها، دندان ها و لثه های بیمار کاملاً پاکسازی می شوند و پس از آن یک ماده سفید کننده روی دندان ها اعمال می شود. این فرایند همچنین ممکن است شامل استفاده از نور UV یا لیزر آرگون در پایان باشد.

دندانپزشکان اغلب توصیه می کنند تا مدتی پس از این فرایند، از خوردن غذاهای سرد و داغ اجتناب کنید زیرا ممکن است دندان ها و لثه ها بیش از حد حساس شوند. از آنجا که این فرایند تحت نظر دندانپزشکان انجام می شود، می توانید آن را گزینه ای بسیار بی خطر در نظر بگیرید. گزینه های تخصصی نتایج خوبی در بر خواهند داشت، اما می توانند واقعاً پر هزینه باشند.

محصولات سفید کننده خانگی

نوارها و ژل های سفید کننده دندان

کیت های سفید کننده دندان مانند نوارها و ژل های سفید کننده، و کیت های LED که به راحتی در فروشگاه ها یا داروخانه ها در دسترس هستند، جایی بین راهکارهای تخصصی و راهکارهای شخصی (DIY: خودت انجامش بده) قرار می گیرند. آنها حاوی عوامل سفید کننده شیمیایی هستند و به طور کلی با دستور العمل های دقیق استفاده از آنها آسان است. برای بهبود نتایج، برخی از این ژل ها را نیز می توان یک شب روی دندان ها باقی گذاشت. اما هرگز آنها را بیشتر از آنچه در دستورالعمل گفته شده است باقی نگذارید.

یکی دیگر از محصولات سفید کننده که استفاده از آنها آسان، مقرون به صرفه و مؤثر است، قلم سفید کننده دندان است. این قلم ها راه حل عالی برای افرادی هستند که می خواهند دندان های لکه دار ناشی از سیگار خود را با مواد طبیعی، و فاقد مواد اصلاح شده از نظر ژنتیکی و دارای تست حیوانی، به مقدار قابل توجهی سفید کنند.

درمان های خانگی

زیبایی درمان های خانگی این است که دنبال کردن آنها آسان است و برای دستیابی به نتایج دلخواه، منابع گسترده ای نیاز ندارند. به ایده های زیر برای مراقبت از دندان ها در منزل نگاهی بیندازید:

جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

اگر دندان های شما به دلیل سیگار کشیدن زرد شده اند، یکی از محبوب ترین و متداول ترین روش های DIY که بسیاری از افراد از آنها استفاده می کنند، اعمال ترکیب جوش شیرین و پراکسید هیدروژن روی دندان ها است.

برای این روش، فقط باید با اضافه کردن 2- 3 قطره پراکسید هیدروژن به یک قاشق چایخوری جوش شیرین یک خمیر درست کنید. سپس خمیر را روی دندان های خود بمالید و به آرامی به مدت 30 ثانیه ماساژ دهید و پس از اتمام دهان خود را با آب شستشو دهید.

توجه: باید کمی مراقب باشید، زیرا مالیدن خیلی محکم یا استفاده مکرر می تواند باعث فرسایش مینای دندان های شما شود.

اثر سیگار کشیدن بر دندان

اثر سیگار کشیدن بر دندان

آب لیمو

آب لیمو اسیدی است و می تواند به عنوان یک عامل سفید کننده برای دندان های شما عمل کند و به سفید شدن دندان های افراد سیگاری کمک کند. شستشوی منظم دهان و دندان ها با محلول آب ولرم و آب لیمو می تواند مقداری از لکه های ایجاد شده توسط تنباکو و نیکوتین را از بین ببرد.

آب ولرم منافذ مینای دندان ها را باز می کند تا آب لیمو بتواند کمی به لکه های سیگار نفوذ کند. توصیه می شود پس از آن دهان را با آب سرد بشویید تا منافذ مینا دوباره بسته شود. از آب لیمو با احتیاط استفاده کنید زیرا می تواند مینای دندان شما را نیز فرسایش دهد.

پودر زردچوبه

فواید دارویی زردچوبه به خوبی شناخته شده اند، اما آیا می دانستید که زردچوبه می تواند برای سفید کردن دندان ها استفاده شود؟ مسواک زدن دندان ها به صورت روزانه با خمیر تهیه شده از زردچوبه و آب می تواند به بهبود لکه های ناشی از سیگار نیز کمک کند.

توت فرنگی

توت فرنگی ها سرشار از آنزیمی به نام اسید مالیک هستند (که معمولاً در تهیه خمیر دندان نیز از آنها استفاده می شود). برای تهیه خمیر سفید کننده دندان توت فرنگی، به سادگی تعدادی توت فرنگی را له کنید و اندکی آب به آن اضافه کنید تا خمیر درست شود، و سپس آن را روی دندان های خود بمالید.

آیا باید از سفید کننده های تخصصی دندان ها اجتناب کنید؟ نه واقعا، مگر اینکه…

همیشه توصیه می شود قبل از انتخاب یک روش تخصصی سفید کردن دندان با دندانپزشک خود در مورد خطرات آن صحبت کنید. ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد اگر:

  • لثه های حساس و خط لثه در حال تحلیل رفتن دارید.
  • قبلاً تحت درمان های دندانپزشکی قرار گرفته اید.
  • دندان های حساس دارید.
  • نگران هزینه هستند، زیرا فرایندهای تخصصی بسیار پرهزینه هستند.

نتیجه گیری

سلامت و بهداشت دهان و دندان ها از جمله عوامل مهمی هستند که برای افراد سیگاری باید مد نظر قرار گیرند. وقتی نوبت به لکه های ناشی از مصرف تنباکو می رسد، اگر افراد سیگاری بخواهند دندان های خود را سفید نگه دارند باید مراقبت های خاصی را در پیش بگیرند. یکی از ساده ترین راه ها برای انجام این کار، گنجاندن تکنیک های DIY در روتین روزانه خود است. اگر درمان های خانگی کار نکردند، همیشه می توانید خدمات تخصصی سفید کردن دندان را انتخاب کنید.

کشیدن پیپ یا سیگار الکترونیکی که در حال تبدیل شدن به یک فعالیت محبوب است، اغلب به عنوان یک انتقال برای افرادی که مایل به ترک سیگار هستند. و گرچه اکثر متخصصان پزشکی موافق هستند که پیپ کشیدن به اندازه سیگار کشیدن برای سلامت دهان و دندان ها و سلامت عمومی شما مضر نیست، اما همچنان مضر است.

اثر سیگار کشیدن بر دندان

اثر سیگار کشیدن بر دندان

پرسش های متداول در مورد سیگار کشیدن

چگونه از شر دندان سیگاری خلاص شوم؟

برای خلاص شدن از شر دندان های سیگاری، می توانید برای سفید کردن تخصصی به دندانپزشک مراجعه کنید، یک کیت خانگی خریداری کنید، یا می توانید از داروهای طبیعی را امتحان کنید. با دندانپزشک خود در مورد آنچه ممکن است بهترین عمل کند صحبت کنید.

نیکوتین چگونه روی دندان های شما تأثیر می گذارد؟

نیکوتین اثرات نامطلوبی روی سلامت دهان و دندان ها دارد. جدا از اینکه بسیار اعتیادآور است، بلکه به عمق منافذ مینای دندان نفوذ می کند و می تواند منجر به بروز بیماری پریودنتال شود. نیکوتین همچنین باعث کاهش جریان بزاق داخل دهان می شود. در نتیجه، دهان افراد سیگاری بزاق کافی برای محافظت طبیعی از دندان ها را ندارد.

سیگار چه تاثیری روی دهان شما می گذارد؟

استفاده از فراورده های تنباکو می تواند منجر به مشکلات عمده برای سلامت دهان شود، از جمله پوسیدگی و از دست دادن دندان، بیماری پریودنتال، سرطان دهان، بوی بد دهان، لکه های دندان و عوارض بعد از جراحی دهان.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *