برای حساسیت دندان‌ها در طول دوران بارداری چه باید کرد؟

افراد وقتی به ناراحتی هایی فکر می کنند که در طول دوران بارداری بوجود می آیند، معمولاً کمر درد، درد باسن و تورم پاها را به تصویر می کشند. یکی دیگر از علائم شگفت انگیزی که ممکن است زنان باردار آن را تجربه کنند حساسیت دندان ها است.

اگر در طول دوران بارداری افزایش دندان درد را تجربه کرده اید، نگران نباشید، مطمئن باشید که تنها نیستید! بسیاری از زنان در دوران بارداری هم دندان های حساس و هم درد و خونریزی لثه دارند. در این مقاله به دلایلی می پردازیم که ممکن است باعث بروز این اتفاق شوند، و به پرسش های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • آیا دندان درد در طول دوران بارداری طبیعی است؟
  • چرا در دوران بارداری دندان ها حساس هستند؟
  • درباره آن چکار می توان انجام داد؟

بدن شما در دوران بارداری دچار تغییرات متعددی می شود و همراه با آن ناراحتی نیز بوجود می آید. بعلاوه، بارداری یک دوران زیبا و طبیعی از زندگی شما است، بنابراین با ایجاد تغییرات کوچک می توانید آن را قابل تحمل تر کنید.

بیایید ببینیم که چه چیزی ممکن است باعث ایجاد دندان های حساس در دوران بارداری شود.

حساسیت دندان در بارداری
حساسیت دندان در بارداری

حساسیت دندان چیست؟

حساسیت دندان ها می تواند به صورت درد مبهم یا درد شدید در دندان ها هنگام قرار گرفتن در معرض غذا یا نوشیدنی های سرد و گرم ظاهر شود. آنها همچنین می توانند هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دندان ها احساس درد کنند، هنگام سفید کردن دندان ها و پس از سفید کردن دندان ها حساس باشند، و حتی با تنفس در هوای سرد تشدید شوند.

آیا درد لثه ها و حساسیت دندان ها در دوران بارداری طبیعی است؟

توصیه کلی این است که اگر حساسیت شما به درد شدید تبدیل شد یا بیش از چند هفته ادامه پیدا کرد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. علت این است که ممکن است یک علت زمینه ای وجود داشته باشد که به درمان تخصصی نیاز دارد. برخی از دلایل حساسیت دندان ها عبارتند از:

  • مینای دندان آسیب دیده یا نازک شده
  • بیماری لثه
  • پر شدگی فرسوده یا نامناسب
  • کار دندانپزشکی
  • دندان لب پر شده یا ترک خورده
  • حفره های دندانی
  • از بین رفتن پوشش محافظ ریشه دندان و قرار گرفتن آن در معرض محیط دهان

اگر در طول دوران بارداری نگران درد غیر قابل تحمل دندان هستید، ممکن است چیزی بیشتر از حساسیت دندان ها داشته باشید. این یک مشکل غیر معمول در طول دوران بارداری نیست، اما بهتر است در مورد آن با دندانپزشک خود صحبت کنید.

حساسیت دندان در بارداری
حساسیت دندان در بارداری

چرا در دوران بارداری دندان های حساسی دارم؟

هنگامی که باردار هستید، به چند دلیل ممکن است حساسیت دندان ها و درد و سوزش لثه ها را تجربه کنید. این می تواند شامل حساسیت منظم دندان ها، دندان درد، یا زخم، التهاب و خونریزی لثه ها باشد. در طول دوران بارداری به دلایل زیر ممکن است دندان درد داشته باشید:

  • هورمون ها: افزایش پروژسترون و استروژن می تواند باعث حساسیت دندان ها در طول دوران بارداری شود. این می تواند نحوه واکنش بدن شما به باکتری های موجود در دهان را تغییر دهد و باعث افزایش ژنژیویت یا التهاب لثه ها شود. زنان در دوران بارداری، به دلیل افزایش هورمون ها، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به ژنژیویت قرار داشته باشند.
  • افزایش جریان خون: افزایش گردش خون هنگام بارداری می تواند باعث شود دندان های شما هنگام قرار گرفتن در معرض غذاها یا نوشیدنی های سرد و گرم یا هوای سرد بیشتر احساس حساسیت داشته باشند. همچنین هنگام خوردن غذاهای شیرین یا تند ممکن است حساسیت دندان ها را احساس کنید.
  • بیماری لثه: بعلاوه، تغییر در عادات غذایی و بهداشت دهان و دندان در طول دوران بارداری در کنار افزایش هورمون ها می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه شود.
  • بدن شما در طول دوران بارداری تغییرات زیادی را تجربه می کند، همانطور که این اتفاق برای خود شما نیز رخ می دهد! تغییرات هورمونی که باعث تهوع صبحگاهی و نفخ می شوند همچنین می توانند باعث حساس شدن دندان ها و زخم شدن لثه ها در طول دوران بارداری شوند.

عادات شخصی نیز اندکی تغییر می کنند و حتی ممکن است متوجه نشوید که به بهداشت دهان و دندان های خود کمتر توجه می کنید. احتمالاً متوجه تغییری در خواسته ها و نیازهای غذایی خود شده اید، اما شاید به این فکر نکرده باشید که چگونه می تواند روی دندان ها و لثه های شما تأثیر بگذارد.

چگونه به حساسیت دندان‌ها و درد وسوزش لثه‌ها در اوایل بارداری می‌پردازید؟

خواه در اوایل بارداری دچار درد و سوزش لثه ها شوید یا پس از تولد فرزند خود دندان درد را تجربه کنید، راه هایی برای مقابله با آنها وجود دارند.

گاهی اوقات درد دندان‌ها و لثه‌های شما ممکن است فقط به این دلیل باشد که در حین تمرکز روی بارداری و کودک خود، بهداشت دهان و دندان‌های خود را نادیده گرفته اید. در مواقع دیگر ممکن است نوسانات هورمونی شما باعث حساسیت دندان‌های شما شود.

علت درد شما هر چه باشد، اقداماتی وجود دارند که با آن می‌توانید برای برطرف کردن آن انجام دهید، که صرف نظر از سلامت عمومی دهان و دندان های شما تأثیر مثبتی خواهد داشت. می توانید تعدادی یا همه موارد زیر را برای کمک به تسکین حساسیت دندان ها و درد و سوزش لثه های خود امتحان کنید.

  • با دندانپزشک خود صحبت کنید.
  • با دو مرتبه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در روز، بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت کنید.
  • بعد از استفراغ کردن، به جای بلافاصله مسواک زدن، دهان خود را با آب بشویید.
  • غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.
  • از یک مسواک نرم استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه درد یا حساسیتی که طولانی شده است، همیشه باید با دندانپزشک خود مشورت کنید، حتی اگر مشکوک هستید که به دلیل باردار بودن شما رخ داده باشد. ممکن است یک مشکل زمینه ای وجود داشته باشد که باید برطرف شود، یا دندانپزشک شما می تواند درمان هایی را پیشنهاد دهد که ممکن است به آنها نیاز داشته باشید.

همچنین محصولاتی وجود دارند که می توانید از آنها برای تقویت دندان ها و کاهش حساسیت استفاده کنید. اینها ممکن است تا زمانی که برای ویزیت مراجعه می کنید و بعد از اینکه دندانپزشک همه چیز را برای شما روشن کند، به کاهش ناراحتی شما کمک کند.

از غذاهایی که باعث ایجاد حساسیت می شوند اجتناب کنید: هر چیزی که باعث درد دندان می شود را یادداشت کنید، که ممکن است شامل قهوه داغ، بستنی سرد، سالسا تند یا آبنبات شیرین باشد. تا بعد از زایمان از این “غذاهای محرک” خودداری کنید. همچنین، مقدار زیادی آب (در صورت لزوم در دمای اتاق) بنوشید تا باکتری ها و ذرات غذا پس از صرف غذا از دهان شما پاک شوند.

حساسیت دندان در بارداری
حساسیت دندان در بارداری

هنگام بارداری از چه محصولاتی می توانید برای کمک به حساسیت دندان استفاده کنید؟

قبل از هر چیز، باید از دندانپزشک، پزشک یا مامای خود بپرسید که آیا مطمئن نیستید که استفاده از کدام محصولات در طول دوران بارداری بی خطر است، زیرا ممکن است توصیه ها برای هر فردی متفاوت باشند.

دندانپزشک شما ممکن است استفاده از خمیر دندان یا دهانشویه مخصوص حساسیت را برای کمک به کاهش حساسیت دندان ها در اوایل دوران بارداری پیشنهاد دهد. در بازار موارد زیادی وجود دارند که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، برخی حاوی فلوراید هستند و برخی دیگر نیستند.

فلوراید می تواند برای تقویت مینای دندان ها بسیار مفید باشد، اما در مورد استفاده از آن در طول دوران بارداری ممکن است نگرانی هایی داشته باشید. استفاده از آن تا زمانی که هیچ مقداری از آن را قورت ندهید کاملاً بی خطر است، اما گزینه های فاقد فلوراید زیادی نیز وجود دارند.

خمیر دندان های مخصوص حساسیت محصولات خوبی برای شروع هستند. یا اگر به محصولاتی از جمله فلوراید علاقه ندارید، می توانید نمونه های فاقد فلوراید آنها را امتحان کنید. همچنین دهانشویه های زیادی مخصوص حساسیت دندان ها در بازار وجود دارند که شما می توانید آنها را به روتین روزانه خود اضافه کنید، و یا بعد از تهوع صبحگاهی به جای مسواک زدن از آنها استفاده کنید!

همچنین ممکن است بخواهید یک درمان تخصصی برای حساسیت دندان ها در طول دوران بارداری در نظر بگیرید، مانند سرم مراقبت از مینای دندان. این سرم ها که به روتین منظم روزانه بهداشت دهان و دندان های شما اضافه می شود، می تواند به معدنی سازی مجدد و حساسیت زدایی دندان ها کمک کند. این سرم های مراقبت از مینای دندان، برای تسکین حساسیت مینای دندان و تقویت همزمان دندان ها طراحی شده اند. آنها اغلب حاوی دوز غلیظی از نانو هیدروکسی آپاتیت (nHAp) هستند که به معدنی سازی مجدد مینای دندان های شما کمک می کند و همچنین مواد تشکیل دهنده تئوبرومین و زایلیتول.

برای استفاده از آنها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دندان های خود را یک مرتبه در روز، ترجیحاً در پایان روز پس از روتین منظم بهداشت دهان و دندان های خود، با آن مسواک بزنید. مطمئن شوید که بعد از آن دهان خود را با آب نشویید تا بعد از مسواک زدن به کار خود ادامه دهد.

نتیجه گیری

درد لثه‌ها، دندان درد یا حساسیت دندان ها در طول دوران بارداری برای زنان کاملاً طبیعی است. بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری به اندازه تهوع صبحگاهی، نفخ و ورم پاها مورد بحث قرار نمی گیرد، با این وجود موضوع مهمی است.

این مشکلات می توانند ناشی از هورمون ها و بسیاری از تغییرات دیگری باشند که در طول دوران بارداری در بدن رخ می دهند، یا صرفاً به دلیل تغییر در رژیم غذایی یا کارهای بهداشتی دهان و دندان. در هر صورت، کاری وجود دارد که می توانید در مورد آن انجام دهید، اما خوب است که در مورد آن با دندانپزشک خود نیز مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکلی زمینه ای وجود ندارد که باعث بروز درد و حساسیت شما می شود.

برای پرداختن به درد و سوزش لثه ها و حساسیت دندان ها در طول دوران بارداری، بسیار مهم است که بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت کنید، زیرا زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به ژنژیویت (التهاب لثه) هستند. همچنین می توانید از عذاها و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد حساسیت می شوند اجتناب کنید، و از مسواک های نرم استفاده کنید.

اگر دندانپزشک شما آن را تأیید کرد، می توانید خمیر دندان و دهانشویه هایی که برای دندان های حساس طراحی شده اند را به همراه یک سرم مخصوص معدنی سازی مجدد مینای دندان را به روتین روزانه بهداشت دهان و دندان های خود اضافه کنید.

هر کاری که تصمیم دارید انجام دهید، به خاطر داشته باشید که مجبور نیستید با درد و ناراحتی حساسیت دندان ها و لثه ها، همراه با سایر تغییرات ناراحت کننده ای که با بارداری به وجود می آیند، زندگی کنید.

فقط به این دلیل که باردار هستید نباید از مراجعه به دندانپزشک خودداری کنید. در واقع بارداری می تواند تأثیر قابل توجهی روی دندان های شما داشته باشد، بنابراین باید تلاش کنید که حداقل یک مرتبه در این دوره نه ماهه دندانپزشک مراجعه کنید. هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنید، پاکسازی دندان ها و حفره دهان، و بررسی و پر کردن حفره های دندانی انجام می شوند. ممکن است لازم باشد سفید کردن دندان ها و سایر فرایندهای زیبایی را تا بعد از زایمان به تعویق بیندازید، اما اگر در این مدت با یک مورد اورژانسی دندانپزشکی مواجه شدید، مطمئن باشید که دندانپزشک می تواند مراقبت های بی خطری ارائه دهد که خطری برای کودک شما ایجاد نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *