توروس پلاتینوس یا زائده های استخوانی سقف دهان
29 آذر ماه 1400
نخ دندان کشیدن برای شما بهتر است یا واترپیک؟
10 بهمن ماه 1400

در این نوشته می خوانید :

 

آیا می دانسته اید که چرا مسواک زدن دندان های شما می‌تواند به سیستم قلبی عروقی و سلامتی سیستم بدن شما کمک کند؟ در این مقاله این رابطه را برای شما توضیح خواهیم دادید.

 

چگونه از بیماری لثه پیشگیری کنیم؟

دندان های خود را، بویژه بعد از صرف غذا، مسواک بزنید تا بتوانید به راحتی ذرات غذای باقی مانده و پلاک های گیر کرده بین دندان ها و لثه های خود را پاک کنید. همچنین زبان خود را مسواک بزنید. این به خلاص شدن از شر باکتری ها نیز کمک می کند.

هر سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید. مراقب خم شدن فرچه های مسواک خود باشید، زیرا این نشانه خوبی است که شما به مسواک جدیدی نیاز دارید. مسواک را در حالت عمودی قرار دهید و اجازه دهید بین هر بار استفاده در هوا خشک شود، زیرا این کار می تواند به کاهش باکتری کمک کند. مهم نیست از مسواک برقی استفاده کنید یا دستی. هر دوی آنها به یک اندازه خوب هستند، تا زمانی که تمام سطوح همه دندان های خود را حداقل به مدت دو دقیقه در روز مسواک بزنید و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. با این حال، به دلیل عملکرد چرخشی مسواک های برقی، برخی افراد با آن راحت تر می توانند دندان های خود را به طور کامل تمیز کنند.

بلافاصله پس از مسواک زدن دندان های خود، دهان را آب نکشید زیرا این کار باعث از بین رفتن فلوراید غلیظ موجود در خمیر دندان باقی مانده می شود، آن را رقیق می کند و از تأثیر پیشگیرانه آن می کاهد.

نخ دندان کشیدن به حذف ذرات غذا و پلاک بین دندان ها و در امتداد خط لثه کمک می کند، که مسواک شما نمی تواند به آنها برسد.

حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید، و از قسمت متفاوتی از نخ دندان برای هر دندان استفاده کنید. بهتر است قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید. 12 تا 18 اینچ (30 تا 45 سانتی متر) نخ یا نوار دندانی بردارید و آن را به گونه ای بگیرید که چند اینچ نخ دندان بین دستانتان باقی بماند. نخ دندان یا نوار دندان را تا جایی که امکان دارد، بین دندان‌ ها بلغزانید. نخ دندان را با 8 تا10 ضربه، بین هر دندان بالا و پایین بکشید. این به حذف ذرات غذا و پلاک بین دندان ها و در امتداد خط لثه کمک می کند، که مسواک شما نمی تواند به آنها برسد.

دهانشویه می تواند به کاهش پلاک کمک کند و می تواند ذرات غذایی باقیمانده را که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دست داده اند را حذف کند. از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید، اما از آن بعد از مسواک زدن استفاده نکنید، زیرا می تواند فلوراید خمیر دندان شما را از بین ببرد. در عوض زمان دیگری را برای استفاده از دهانشویه انتخاب کنید، مثلاً بعد از ناهار، و تا 30 دقیقه بعد از آن چیزی نخورید و ننوشید.

برای معاینات منظم دندانپزشکی مراجعه کنید و با یک دندانپزشک که می تواند به تمیز کردن و حذف پلاک های سفت شده کمک کند صحبت کنید.

ارتباط بیماری لثه با مشکلات قلبی و دیابت

ارتباط بیماری لثه با مشکلات قلبی و دیابت

تفاوت بین بیماری لثه، پریودنتیت و ژنژیویت چیست؟

ژنژیویت (التهاب لثه) معمولاً قبل از پریودنتیت (بیماری لثه) اتفاق می افتد. با این حال، همه ژنژیویت ها پیشرفت نمی کنند تا به پریودنتیت تبدیل شوند. ژنژیویت قابل درمان است تا پیشرفت نکند و به پریودنتیت تبدیل نشود.

 

چگونه متوجه شویم که بیماری لثه داریم؟

مطمئن ترین نشانه بیماری لثه التهاب است. التهاب لثه می تواند باعث بروز لثه های قرمز، دردناک و حساس شود. سپس پریودنتیت می تواند ایجاد شود که می تواند باعث بروز بوی بد دهان شود و بر بافت هایی که دندان ها را در جای خود نگه می دارند تأثیر بگذارد. اگر پریودنتیت درمان نشود ممکن است استخوان فک شما آسیب ببیند و دندان های شما لق شده و در نهایت بیفتند. مسواک زدن منظم با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه می توانند به پیشگیری از بیماری لثه کمک کنند.

ارتباط بیماری لثه با مشکلات قلبی و دیابت

ارتباط بیماری لثه با مشکلات قلبی و دیابت

چرا بیماری قلبی عروقی و سلامت ضعیف دهان با هم مرتبط هستند؟

چندین نظریه مطرح شده است که عبارتند از:

  • باکتری هایی که لثه ها را عفونی می کنند و باعث التهاب لثه و پریودنتیت می شوند، به عروق خونی در سایر نقاط بدن نیز منتقل می شوند و باعث التهاب و آسیب عروق خونی می شوند. این امر ممکن است ایجاد لخته های خون کوچک، حمله قلبی و سکته مغزی را به دنبال داشته باشد. شواهدی که از این ایده حمایت می کنند، وجود باکتری های موجود داخل دهان در عروق خونی آترواسکلروتیک دور از دهان است، و نیز، عدم تأثیر درمان آنتی بیوتیک در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی.
  • به جای باکتری هایی که باعث بروز این مشکل می شوند، پاسخ سیستم ایمنی بدن است که مقصر شناخته می شود- التهابی که باعث آسیب عروقی در سراسر بدن، از جمله قلب و مغز می شود.
  • ممکن است هیچ ارتباط مستقیمی بین بیماری لثه و بیماری قلبی عروقی وجود نداشته باشد. دلیل بروز همزمان آنها وجود یک عامل سوم (مانند سیگار کشیدن) است، که یک فاکتور خطر برای هر دو شرایط است. سایر مقصرهای بالقوه شامل مراقبت های نامناسب بهداشتی دهان و دندان ها و ورزش نکردن است. شاید در افرادی که بیمه درمانی ندارند یا از سلامت عمومی خود به خوبی مراقبت نمی کنند، احتمال ابتلا به مشکلات دهان و دندان و بیماری های قلبی بیشتر باشد.

مطالعه ای که در سال 2018 منتشر شد، یکی از بزرگترین مطالعاتی است که به این پرسش پرداخته است. محققان داده های تقریباً یک میلیون نفر را که بیش از 65000 مشکل قلبی عروقی (از جمله حمله قلبی) را تجربه کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند:

پس از محاسبه سن، ارتباط متوسطی بین از دست دادن دندان (معیار سلامت ضعیف دهان) و بیماری عروق کرونر قلب وجود داشت.

هنگامی که وضعیت سیگار کشیدن در نظر گرفته شد، ارتباط بین از دست دادن دندان و بیماری قلبی عروقی تا حد زیادی ناپدید شد.

این مطالعه نشان می دهد که سلامت ضعیف دهان و دندان به طور مستقیم باعث بیماری قلبی عروقی نمی شود. اما مطالعات دیگری وجود دارند که حتی پس از محاسبه سیگار کشیدن و سایر عوامل خطر قلبی عروقی، ارتباط بین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها و بیماری های قلبی و عروقی را تأیید کرده اند. به ندرت پیش می آید که یک مطالعه پاسخ قطعی به یک پرسش دهد که چندین دهه توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین، احتمالاً برای حل این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *