چکار کنیم پروتز مصنوعی دندانی ما بهتر در جای خود بماند؟

آیا در حال فکر کردن به این موضوع هستید که چگونه می توانید تناسب پروتزهای مصنوعی دندانی خود را بهبود دهید؟ یا شاید شما به پروتزهای مصنوعی ناراحت کننده عادت کرده اید و از وجود راه هایی برای بهبود تناسب آنها آگاه نبوده اید.

اگر پروتزهای مصنوعی دندانی شما به درستی روی لثه های شما قرار نمی گیرند، ممکن است توانایی صحبت کردن و غذا خوردن شما را مختل کنند، علاوه بر این که باعث بروز درد و ناامنی زیادی برای شما می شود.

در این صورت، حتماً این مقاله را تا پایان بخوانید زیرا در آن به تمام نگرانی های شما در مورد پروتزهای مصنوعی دندانی که خوب قرار نمی گیرند پرداخته شده است، از جمله:

  • چرا پروتز مصنوعی دندانی جدید من درد می کند؟
  • پروتزهای مصنوعی دندانی جدید تا چه زمانی درد خواهند داشت؟
  • اگر پروتزهای مصنوعی دندانی شما مشکل جزئی دارند چه باید بکنید؟
  • چگونه پروتزهای پارسیل را در خانه تنظیم کنیم؟
  • چگونه تناسب پروتزهای مصنوعی خود را بهتر کنیم؟

یک روش متداول و ارزان برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده از پروتزهای مصنوعی دندانی است. و از آنجا که ظاهری که دندان های ما دارند و احساس در ما بوجود می آورند واقعاً مهم است، بسیار حیاتی است که آنها به درستی قرار بگیرند، متناسب باشند و درست کار کنند. از آنجا که دندان های مصنوعی شما راهکاری طولانی مدت هستند، بهترین ایده این است که اطمینان حاصل کنید که برای شما راحت هستند و به درستی روی یکدیگر قرار می گیرند.

در نتیجه نصب نامناسب پروتز مصنوعی دندانی، ممکن است سلامت دندان ها و سلامت عمومی شما تحت تأثیر قرار بگیرد. برای اینکه یاد بگیرید چگونه پروتزهای خود را متناسب تر کنید، یا شاید هر گونه مشکل دیگری که ممکن است با دندان های جدا شونده خود داشته باشید را حل کنید، به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

تناسب پروتزهای مصنوعی
تناسب پروتزهای مصنوعی

چرا پروتزهای مصنوعی دندانی جدید من اینقدر درد می کنند؟

بعد از کشیدن دندان، اگر پروتزهای مصنوعی دندانی جدید دارید، ممکن است آنها ناخوشایند و ناراحت کننده باشند، زیرا به آنها عادت ندارید، یا ممکن است به درستی قرار نگیرند.

در صورتی که پروتزهای مصنوعی از ابتدا متناسب با دهان شما نباشند، ممکن است متوجه شوید که عادت کردن به استفاده از آنها برای شما دشوار است. اگر معتقد هستید که اینطور است، با دندانپزشک خود صحبت کنید. هنگامی که در ابتدا دندان های مصنوعی خود را دریافت می کنید، مدتی را با دندانپزشک خود سپری کنید و مطمئن شوید که آنها راحت هستند.

اگر پروتز مصنوعی دندانی شما قبلا راحت بوده است اما اکنون شما را آزار می دهد یا احساس می کنید که لق شده اند، ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • فرسایش روزمره: اگر با پروتزهای مصنوعی خود با ملایمت برخورد کنید، برای مدت زمانی طولانی دوام خواهند داشت. اما با این وجود، به مرور زمان آنها شروع به سست شدن و فرسوده شدن خواهند کرد.
  • پروتز مصنوعی دندانی شما تغییر شکل داده است: اگر به درستی از پروتز مصنوعی دندانی خود مراقبت نکنید یا آنها را نادیده بگیرید، ممکن است تغییر شکل دهند یا تاب بردارند. روش صحیح مراقبت از پروتزهای مصنوعی دندانی این است که از تمیز کردن آنها در آب داغ یا خیساندن آنها در محلول تمیز کننده پروتز مصنوعی دندانی در طول شب خودداری کنید.
  • تحلیل رفتن استخوان: پروتزهایی که به درستی در جای خود قرار نمی گیرند یا خیلی سست هستند، این مشکل آنها اغلب به دلیل تغییر شکل دهان ایجاد می شود، که کاملا طبیعی است. با باز جذب بیشتر استخوان در طول زمان، تحلیل استخوان ممکن است باعث شود لثه های شما نیز به تدریج تحلیل بروند. این معمولاً زمانی رخ می دهد که هیچ ریشه دندانی برای تقویت رشد استخوان وجود نداشته باشد.

چگونه تناسب پروتز مصنوعی دندانی خود را بهتر کنیم؟

از پروتزهای خود مراقبت کنید تا به خوبی روی لثه ها قرار بگیرند- هر چه بهتر از پروتزهای خود مراقبت کنید، مناسب تر خواهند بود. این تا حدی به این دلیل است که دست زدن به آنها می تواند باعث خم شدن یا شکستن دندان های مصنوعی شود. باقی مانده چسب و ذرات غذا نیز می توانند باعث ایجاد احساس ناراحتی در دندان مصنوعی شوند. استفاده از محصولات مناسب و ایجاد یک روتین پاکسازی روزانه، به دندان مصنوعی شما کمک می کند تا تمیز و راحت بماند تا از عفونت های احتمالی دهان جلوگیری شود. در حالی که مراقبت و نگهداری نمی تواند به طور جادویی پروتزهای نامناسب را بهبود بخشد، اما می تواند به ماندگاری بیشتر پروتز شما کمک کند.

پروتزهایی که به خوبی روی لثه ها قرار نمی گیرند ممکن است باعث ایجاد درد شوند، ناخوشایند و بی فایده باشند. بنابراین، دلیل تناسب ضعیف پروتزهای مصنوعی دندانی شما هرچه که باشد، ضروری است که هر چه سریع تر برای آن راه حلی پیدا کنید. برای شروع رسیدگی به این مشکل، با دندانپزشک خود تماس بگیرید و یک قرار ملاقات بگذارید. یک آزمایشگاه دندانپزشکی در نزدیکی شما می تواند تنظیمات حرفه ای را در پروتز مصنوعی دندانی شما ایجاد کند.

بسته به موادی که برای ساخت پروتزهای مصنوعی شما استفاده می شوند، دندانپزشک شما ممکن است تغییراتی را توصیه کند. در مقایسه با پروتزهای آکریلیک، پروتزهای کرومی برای تنظیم شدن به تلاش بیشتری نیاز دارند. ریلاین کردن پروتز مصنوعی دندانی گزینه دیگری است که دندانپزشک شما می تواند توصیه کند.

چسب پروتز مصنوعی دندانی

اگر پروتز مصنوعی دندانی شما شل شده باشد، چسب پروتز مصنوعی دندانی می تواند یک راه حل موقت باشد. چسب پروتز مصنوعی دندانی به گونه ای طراحی شده است که پروتزهای شما را در جای خود نگه دارد، و ممکن است تا حد مشخصی کار کند.

چسب های پروتز مصنوعی دندانی در سه نوع اصلی تولید می شوند: کرمی، پودری و نواری. بسته به ترجیحات خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

تناسب پروتزهای مصنوعی
تناسب پروتزهای مصنوعی

ریلاین کردن پروتز مصنوعی دندانی

دندانپزشک شما برای بهبود تناسب پروتزهای مصنوعی دندانی شما، ممکن است با افزودن یک لایه تازه از مواد به پایه ابزار، ریلاین پروتز مصنوعی دندانی را انجام دهد.

ریلاین کردن پروتز مصنوعی دندانی اغلب یک فرآیند سریع و آسان برای راحت تر کردن پروتز مصنوعی دندانی است که کمتر از یک ساعت طول می کشد. دندانپزشک شما در طول ملاقات ابتدا دهان شما را معاینه می کند تا میزان ناراحتی را مشخص نماید.

در صورت وجود زخم های بزرگ یا تورم ناشی از عدم تناسب پروتز مصنوعی دندانی، در طول مدتی که دهان شما بهبود می یابد، دندانپزشک می تواند یک ریلاین موقت را به شما پیشنهاد دهد و به شما اجازه دهد بعداً برای ریلاین دائمی بازگردید.

  • ریلاین نرم: یکی از دو ماده ممکن برای استفاده در ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی، رزین ریلاین کننده نرم است. این ماده، رزین بر پایه سیلیکون است که به پایه پروتز مصنوعی دندانی یک حس نرم تر و خوشایندتر می بخشد. برای افرادی که لثه های نازک یا بسیار حساس دارند، ریلاین نرم گزینه ایده آلی است، زیرا خطر تحریک طولانی مدت کمتری وجود دارد.
  • ریلاین سخت: بسیاری از مشکلاتی که فکر می کنید ممکن است به تعویض دندان های مصنوعی نیاز داشته باشند، اغلب با استفاده از ریلاین کردن پروتز مصنوعی دندانی برطرف می شوند. عوامل اصلی که باعث می شوند بسیاری از بیماران به فکر ریلاین کردن پروتز خود باشند، عبارتند از زخم ها، تحریک پذیری و ناراحتی عمومی.

ریلاین کردن پروتزهای شما ممکن است جویدن را برای شما ساده تر کند، و ممکن است به جلوگیری از تپق زدن، نوک زبانی حرف زدن و سایر مشکلات گفتاری ناشی از عدم تناسب پروتز مصنوعی دندانی کمک کند. هزینه ریلاین کردن، نسبت به خرید یک دست پروتز مصنوعی دندانی جدید، کمتر است.

چگونه می توان تناسب پروتز مصنوعی دندانی روی لثه ها را در منزل بهبود داد؟

به غیر از مراجعه به دندانپزشک برای تنظیم دندان های مصنوعی، برخی روش های دیگر نیز برای تعمیر پروتز مصنوعی دندانی در منزل وجود دارند.

تناسب پروتزهای مصنوعی
تناسب پروتزهای مصنوعی

راه حل های جایگزین برای پروتز مصنوعی دندانی

مهم نیست که چه کاری انجام می دهید، اگر نمی توانید پروتز مصنوعی دندانی خود را به درستی تنظیم کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به دنبال گزینه های جایگزین برای آنها باشید، که شامل موارد زیر هستند:

  • ایمپلنت های All-On-4
  • ایمپلنت های دندانی
  • بریج های دندانی
  • پروتز مصنوعی ثابت

نتیجه گیری

اگر پروتزهای مصنوعی شما باعث می شوند احساس ناراحتی داشته باشید، یا باعث ناراحتی شما می شوند، سعی کنید دندان های مصنوعی خود را تنظیم کنید تا بهتر در جای خود قرار بگیرند. اگر بتوانید فوراً راه حلی پیدا کنید، ترجیح داده می شود آن را انجام دهید، زیرا پروتز مصنوعی دندانی نامتناسب ممکن است منجر به بروز انواع مشکلات برای سلامت دهان شود. اگر پروتز مصنوعی دندانی شما باید تنظیم شود، همیشه ابتدا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

ممکن است بتوانید تناسب پروتز مصنوعی دندانی خود را به چند روش مختلف بهبود دهید. ریلاین کردن پروتز مصنوعی دندانی ممکن است توسط دندانپزشک شما انجام شود، یا می توانید چسب دندانی مناسبی را انتخاب کنید که بتواند دندان های متحرک شما را محکم روی لثه های شما محکم قرار دهد.

نگهداری صحیح از پروتزهای مصنوعی دندانی ممکن است راحتی و همچنین طول عمر آنها را افزایش دهد. اگر بدانید که چگونه به درستی از آنها نگهداری کنید، می توانید از تاب برداشتن یا تغییر شکل آنها جلوگیری کنید.

پرسش های متداول در مورد مشکلات تناسب پروتزهای مصنوعی دندانی

چگونه می توان تناسب پروتزهای پارسیل خود را بهتر کرد؟

افرادی که از پروتزهای مصنوعی دندانی استفاده می کنند، در صورتی که احساس کنند که پروتزهای مصنوعی دندانی آنها کمی شل شده اند یا به درستی روی لثه ها قرار نمی گیرد، چند گزینه وجود دارند، از جمله استفاده از چسب دندانی. آنها در داروخانه های محلی موجود هستند.

چگونه می توان تناسب پروتزهای مصنوعی خود را بهبود داد؟

ابتدا باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث می شوند پروتز مصنوعی دندانی شما مناسب نباشد. متداول ترین روش ها عبارتند از استفاده از چسب پروتز مصنوعی دندانی و ریلاین کردن پروتز مصنوعی.

چگونه تناسب پروتزهای مصنوعی خود را در منزل بهتر کنیم؟

اگر پروتزهای مصنوعی شما به اطراف می لغزند یا به طور کلی در طول روز ناراحت کننده هستند، از چسب پروتز مصنوعی دندانی استفاده کنید. انواع مختلفی از چسب های پروتز مصنوعی دندانی در داروخانه های محلی موجود هستند.

چگونه می توان پروتزهای پارسیل را در منزل تنظیم کنم؟

به طور کلی، بیماران نباید سعی کنند پروتز پارسیل را در خانه تنظیم کنند، زیرا ممکن است باعث شکستگی آنها شوند. برای یک تنظیم حرفه ای از دندانپزشک خود وقت قرار ملاقات بگیرید.

پروتزهای جدید تا چه زمانی درد خواهند داشت؟

ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد تا پروتز مصنوعی دندانی جدید به درستی جا بیفتد. طبیعی است که در ابتدا کمی احساس درد یا ناراحتی داشته باشید. اگر مشکلات تناسب پروتز مصنوعی دندانی برطرف نشد، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا می توان شکل پروتز مصنوعی دندانی را تغییر داد؟

ریلاین کردن پروتز مصنوعی دندانی یک فرآیند سریع برای تغییر شکل قسمت پایینی پروتز است تا راحت تر با لثه های فرد استفاده کننده تناسب یابد. زمانی که پروتزها داخل دهان شروع به لیز خوردن می کنند، باید هر از گاهی پریلاین شوند.

چگونه می توان درد لثه های ناشی از پروتز مصنوعی دندانی را التیام می دهید؟

برای التیام درد لثه های ناشی از پروتز مصنوعی دندانی، می توانید چندین مرتبه در روز دهان را با آب نمک شستشو دهید. همچنین داروهای بدون نسخه مانند ادویل یا تیلنول وجود دارند که ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *