معایب و مزایای روکش کردن دندان
16 دی ماه 1396
فواید و مزیت های ایمپلنت زیرکونیا
25 بهمن ماه 1396

در این نوشته می خوانید :

پس از این که دندانی را از دست می‌دهید، استخوان پیرامون آن شروع به تحلیل رفتن و بازجذب می‌نماید. در یک سال اول پس از کشیدن دندان این فرایند سریع بوده و پس از آن کندتر می‌شود. در صورتی که مدتی از کشیدن یا افتادن دندان گذشته باشد، استخوان فک تا حد زیادی تحلیل رفته و ممکن است دیگر برای کاشت و پشتیبانی از ایمپلنت مناسب نباشد. همچنین در بسیاری از موارد به علت گسترش عفونت لثه و استخوان، استخوان فک تحلیل رفته و تراکم و حجم آن کاهش پیدا می‌کند. به همین جهت برای کاشت ایمپلنت ابتدا باید یک عمل جراحی برای بازسازی و افزایش استخوان صورت بگیرد.

جایگزینی استخوان از دست رفته آلوئولار کار دشواری بوده است که امروزه با موفقیت بسیار بالایی انجام می‌شود. بازسازی استخوان تحلیل رفته در اثر پریودنتیت (عفونت لثه) یا تروما روش‌های مختلفی دارد. طور کلی در صورتی که در بازسازی استخوان از استخوان بدن خود بیمار استفاده شود موفقیت بسیار بالایی دارد. یکی از دلایل آن مقدار پروتئین مورفوژنتیک موجود در استخوان تازه به دست آمده از بیمار می‌باشد. چند دهه پیش استفاده از پیوند مغز استخوان ران بیمار (اتوژن) کاری مورد تردید بود. این کار موجب ناخوشی قابل توجه در برخی موارد و همچنین بازجذب ریشه پیرامون دندان در بسیاری از موارد می‌شد. اعتقاد بر این بود که مغز استخوان بیش از اندازه تازه است. با این حال امروزه هنوز از مغز استخوان ران برای افزایش استخوان ستیغ فک و همچنین از پیوند استخوان ساق پا (تیبیا) استفاده می‌شود. پیوند استخوان ساق ناخوشی متوسط تا شدید ایجاد می‌کند چرا که در صورتی که پیوند خیلی کم باشد ممکن است منجر به شکستگی استخوان تیبیا شده یا استخوان به شکل دیگری در خطر قرار بگیرد. تکنیک بازسازی استخوان در نواقص پریودنتال دندان اطراف دندان‌ها یا حفره دندان کشیده شده برای کاشت ایمپلنت در آینده متفاوت است.

جراحی‌های بازسازی استخوان

  • نقایص پریودنتال
  • پیوند استخوان در حفره دندان
  • افزایش ستیغ فک
  • لیفت سینوس
جراحی های بازسازی استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

جراحی های بازسازی استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

بازسازی استخوان در نقایص پریودنتال

در این عمل جراحی بخشی از استخوان از دست رفته و آسیب‌های حاصل از بیماری پریودنتال باز می‌گردد. در صورتی که استخوان پیرامون دندان‌ به علت بیماری لثه تخریب شده باشد، دندان‌پزشک این عمل جراحی را توصیه می‌کند تا بخشی از آسیب‌ها جبران شود. در این عمل بازسازی استخوان، بافت لثه برش داده شده و بالا زده می‌شود و بافت‌های آلوده و باکتری‌های بیماری‌زا برداشته و تمیز میشود. برای ترغیب پیوند استخوان، ممکن است از غشا، پیوند استخوان یا پروتئین‌های تحریک‌ کننده بافت استفاده شود. تمیز کردن این ناحیه از وجود باکتری‌ها و بازسازی استخوان و بافت نرم به کاهش عمق پاکِت و ترمیم آسیب‌های حاصل از پیشروی بیماری لثه کمک می‌کند. این کار در کنار رعایت بهداشت و مراقبت‌های دندانپزشکی منظم، به حفظ سلامت دندان کمک می‌نماید و احتمال مشکلات مربوط به بیماری لثه را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

جراحی های بازسازی استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

جراحی های بازسازی استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

پیوند استخوان ستیغ فک و حفره دندان

استخوان محل دندان کشیده شده ممکن است به مرور زمان تحلیل رفته شده و یا گاهی اوقات در هنگام کشیدن دندان ممکن است استخوان آسیب دیده و تخریب شود. نقایص حفره دندان مشکلات زیادی ایجاد می‌کند صرف نظر از این که بخواهید در جای خالی دندان ایمپلنت بکارید یا دندان مصنوعی و یا بریج استفاده نمایید. تخریب استخوان فک در محل دندان کشیده شده با روشی به نام پیوند استخوان در حفره دندان و بازسازی استخوان ستیغ فک قابل پیشگیری است.

بازسازی ستیغ استخوان فک یک عمل جراحی است که به افزایش کمیت و یا کیفیت استخوان و یا بافت‌های نرم در ناحیه دندانهای از دست رفته کمک می‌کند. با این کار امکان کاشت ایمپلنت در آینده وجود خواهد داشت. همچنین جلوی کاهش عملکرد و زیبایی این بخش از دهان به خصوص در بخشی که در معرض دید قرار دارد گرفته می‌شود. افزایش ارتفاع و پهنای استخوان به موفقیت و طول عمر ایمپلنت دندان کمک می‌کند.

بازسازی ستیغ فک ممکن است با روش‌های مختلفی انجام شود. از جمله تکنیک‌های مورد استفاده عبارتند از بازسازی هدایت ‌شده بافت، پیوند قطعه استخوان، بریدن و جدا کردن استخوان، فاکتورهای بیولوژیک و بازسازی بافت نرم.

در پیوند حفره دندان پس از کشیدن دندان برای جلوگیری از تخریب استخوان فک، مواد پیوندی در داخل حفره قرار داده می‌شوند. برای این کار یک عمل جراحی کوچک انجام شده و بافت لثه برش داده می‌شود. پس از جایگذاری مواد پیوندی، لثه بخیه می‌شود.

جراحی های بازسازی استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

جراحی های بازسازی استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

لیفت سینوس

گاهی اوقات برای کاشت ایمپلنت در فک بالا، دندانپزشک با وضعیت کمبود استخوان مواجه می‌شود. علت آن ممکن است کمبود ژنتیکی استخوان باشد و یا این که تحلیل رفتن استخوان در اثر کشیدن دندان و یا بیماری لثه عامل آن باشد. در هر صورت برای کاشت ایمپلنت در این ناحیه باید ابتدا لیفت سینوس انجام شود. در این عمل جراحی غشای کف سینوس بالا کشیده می‌شود.  سپس مواد پیوند استخوان در داخل فضای ایجاد شده در استخوان قرار می‌گیرد.

 

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *