سوال پرتکرار در مورد عصب کشی یا درمان ریشه دندان
16 آذر ماه 1399
اپکسیفیکاسیون؛ راهی برای دسترسی به انتهای ریشه دندان
2 بهمن ماه 1399

در این نوشته می خوانید :

 

گرچه دندان ها به اندازه سایر اعضای بدن مورد توجه قرار نمی گیرند، اما تأثیرات کشیدن سیگار روی دندان ها و حفره دهان در روند ترک سیگار اطلاعات مهمی هستند. همه می دانند کشیدن سیگار برای سلامت بد است، اما آیا می دانسته اید که یکی از مقصرهای اصلی مکلات دندانی نیز هست؟ گرچه گام های بلندی برداشته شده است، اما همه گیری مصرف تنباکو و توتون ادامه دارد. با این حال، بر اساس وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا، فرصت های زیادی برای ترک این عادت وجود دارد.

چرا باید نگران تأثیرات کشیدن سیگار روی دهان بود؟ داشتن لبخندی سالم برای اکثر افراد بزرگسال از اهمیت بالایی برخوردار است. این اغلب اولین چیزی است که وقتی فردی به مردم معرفی می شود در او مورد توجه قرار می گیرد. و هیچ کس لبخندی کدر یا بد رنگ نمی خواهد چه برسد به اینکه دهان او بوی بد داشته باشد. مشکل این است که مسواک زدن معمول فققط نیمی از راه حل است؛ اما نه لکه ها را برطرف می کند و نه خود بوی بد دهان را از بین می برد. علاوه بر این، به دنبال پاکسازی های مکرر دندانی باشید. این مراجعات می توانند گفتگویی را تقویت کنند که راهی برای ترک کردن آن باز کند.

تأثیر دخانیات روی سلامت دهان و دندان ها

تأثیر دخانیات روی سلامت دهان و دندان ها

تأثیرات بر دهان و دندان ها

تأثیرات سوء دخانیات روی سلامت دهان به خوبی مستند هستند. این تأثیرات عبارتند از شرایط و بیماری های شایع و نادری که برخی از آنها بی ضرر و برخی دیگر برای زندگی تهدید کننده و خطرناک هستند، مانند لک شدن دندان ها و تغییر رنگ و لک شدن دندان ها و ترمیم های دندانی، بوی بد دهان، تأثیر روی حس چشایی و میزان بویایی، بهبود زخم ها، بیماری پریودنتال، نرخ موفقیت ایمپلنت های دندانی، بیماری های مخاط دهان شامل ملانوزیس سیگاری، کام سیگاری، ضایعات بدخیم احتمالی و سرطان دهان، و احتمالاً پوسیدگی دندان ها و کاندیدوز (برفک دهانی). با انتشار این حقایق، برای دیگر متخصصان امر سلامت و عموم مردم شاید درست تر این باشد که روی تأثیرات سوءی تمرکز کنند که به میزان قابل توجهی مشهود هستند و تأثیر جهانی چشمگیری روی کیفیت زندگی، بویژه سرطان دهان و بیماری پریودنتال دارد.

کشیدن سیگار به مرور زمان می تواند مانع سیستم ایمنی بدن شود و اثرات جانبی نگران کننده ای را ایجاد کند که شامل کاهش توانایی بهبود پس از جراحی است. به همین دلیل، سیگار کشیدن یکی از قابل توجه ترین ریسک فاکتورهای همراه با بیماری لثه یا پریودنتال است که موجب بروز التهاب اطراف دندان ها می شود. این حساسیت و آزردگی می تواند استخوان و دیگر ساختارهای حمایت کننده را تحت تأثیر قرار دهد، و مراحل پیشرفته آن می توانند منجر به از دست رفتن دندان ها شوند. بیماری لثه، عفونت لثه ها و استخوان های اطراف دندان است که ناشی از تشکیل و تجمع باکتری های مضر دهانی است و می تواند منجر به از دست رفتن دندان شود. اما در مورد بیماری لثه، تنها باکتری ها مقصر نیستند. کشیدن سیگار در سیتسم دفاعی بدن اختلال ایجاد می کند، و باعث می شود مبارزه با بیماری هایی مانند عفونت لثه دشوار شود. درمان پریودنتال ممکن است حتی نتایج موفقیت آمیز یکسانی برای افراد سیگاری و غیر سیگاری نداشته باشد، زیرا کشیدن سیگار باعث می شود بهبود لثه ها دشوارتر شود.

مطالعات بسیاری در رابطه با ارتباط بین مصرف دخانیات و پریودنتیت منتشر شده اند. در مطالعه ای که اخیراً به چاپ رسیده گزارش شده است که در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، و بسته به تعریف بیماری، خطر ابتلا به بیماری مخرب پریودنتال 5 تا 20 مرتبه برای افراد سیگاری بیشتر است. یک رابطه وابسته به دوز بین پریودنتیت و قرار گرفتن در معرض سیگار و دود و نتایج درمان برای افراد سیگاری نسبت به درمان افراد غیر سیگاری وجود دارد. مصرف تنباکو اصلی ترین ریسک فاکتور بیماری مخرب مزمن پریودنتال است.

مصرف تنباکو- مخصوصاً نوع بدون دود آن- می تواند خطر سرطان دهان را نیز افزایش دهد، که می تواند به خاطر عروق خونی زیاد و غدد لنفاوی در سر و گردن شدید شود.

سرطان دهان عبارت است از جهش تدریجی سلول های سالم دهان و می تواند به روش های مختلفی رخ دهد. سیگار کشیدن در بسیاری از موارد سرطان دهان که هر ساله تشخیص داده می شوند نقش بسزایی دارد. مطالعات نشان داده اند که از هر 10 مورد بیمار مبتلا به سرطان دهان 8 نفر سیگاری هستند. هر زمان که یک مرتبه دود سیگار را فرو می برید، مواد شیمیایی مضر موجود در دود توتون و تنباکو قبل از رسیدن به ریه ها ابتدا از دهان و گلو عبور می کنند. با گذشت زمان و قرار گرفتن مکرر در معرض دود، این مواد شیمیایی باعث بروز تغییراتی در حفره دهان شما می شوند که می توانند منجر به سرطان دهان شوند. با این حال این بیماری قابل پیشگیری است. با پرهیز از کشیدن سیگار و سایر رفتارهای پر خطر و مراجعات منظم به دندانپزشک برای چکاپ، می توان سرطان دهان را از آینده خود دور نگهداشت.

در نهایت، تأثیرات کشیدن سیگار روی دندان ها می توانند منجر به پوسیدگی دندان ها شوند و چالشی برای دندانپزشکی زیبایی بوجود بیاورند. از آنجا که تنباکو می تواند موجب تغییر رنگ دندان ها شود، نتایج زیبایی این درمان ها- سفید کردن داخلی و خارجی- همیشه ایده آل نیستند. بعلاوه، تحلیل لثه ها می تواند موجب بروز خط لثه ای غیر همسطح روی تاج دندان ها و دیگر ترمیم های دندانی شود.

تأثیر دخانیات روی سلامت دهان و دندان ها

تأثیر دخانیات روی سلامت دهان و دندان ها

تحقیقات در زمینه ارتباط مصرف دخانیات و مرگ و میر

محققان در تحقیقات خود دریافته اند که بیش از نیمی از افراد سیگاری در نتیجه این عادت خود جان خود را از دست می دهندو مرگ نیمی از آنها در میانسالی اتفاق می افتد. به نظر می رسد این ارقام برای کشورهای در حال توسعه نیز صدق کنند. و در سراسر جهان تقریباً هر ساله 5 میلیون مرگ می توانند به تنباکو نسبت داده شوند. خبر خوبی که در این تحقیقات وجود دارد این است که ترک آن مؤثر است. ترک دخانیات در سن 50 سالگی خطر را به نصف کاهش می دهد؛ و با ترک آن در سن 30 سالگی می توان به طور کامل از آن اجتناب نمود.

در کشورهای توسعه یافته کاهش نسبت افراد سیگاری در دهه های اخیر به ثبت رسیده است، اما هنوز در بسیاری کشورها این آمار بالا است و در برخی دیگر رو به افزایش است. علاوه بر کشیدن سیگار، استفاده از تنباکوی بدون دود (که اکثر انواع آنها برای منطقه دهان و حلق بسیار سرطان زا است) بویژه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حال گسترش است. مشکل دیگری که در کشورهای در حال توسعه وجود دارد ارتباط بین فقر و مصرف دخانیات است، که باعث شده پول کمتری برای ضروریات وجود داشته باشد، انرژی کمتری برای ترک کردن، و عدم انسجام اجتماعی در خانواده ها وقتی بیماری های مربوط به دخانیات ایجاد می شوند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *