درمان مجدد ریشه دندان
24 شهریور ماه 1398
پالپوتومی و پالپکتومی – بخش اول
16 مهر ماه 1398

اصلاً بعید نیست که برخی افراد تصور کنند درمان ریشه (عصب کشی) به معنای بروز درد است. اما، این تنها یکی از چندین افسانه متعددی است که در مورد درمان ریشه ساخته اند.  هدف درمان ایجاد درد نیست، بلکه درمان و تسکین دردی است که در نتیجه پوسیدگی و عفونت پیشرفته دندان بوجود آمده است. با این حال، حتی اگر مراقبت ها و دستورالعمل های بعد از درمان ریشه را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باز هم ممکن است پس از آن درد شدیدی را تجربه کنید. این درد می تواند حاکی از این باشد که در دندان یا طی درمان مشکلی بوجود آمده است. اگر پس از درمان ریشه درد شدیدی احساس کنید، بهتر است به دندانپزشک یا اندودنتیست (متخصص درمان ریشه) خود مراجعه کنید تا ببیند برای کاهش درد شما چه کاری می تواند انجام دهد.

درد پس از عصب کشی یا درمان ریشه

پس از عصب کشی چه مقدار درد طبیعی است؟

گرچه درد شدید پس از درمان ریشه چندان شایع نیست، اما تجربه کردن مقداری ناراحتی در موضع درمان شده اصلاً غیر عادی نیست. بر اساس گزارش انجمن اندودنتیست های آمریکا “با بهبود یافتن بدن، منطقه اطراف دندان باید مقداری درد و سوزش را احساس کند”. برخی افراد نیز پس از درمان ریشه خود در فک احساس درد و سوزش دارند، زیرا برای انجام این فرایند مجبورند به مدت طولانی دهان خود را باز نگه دارند.

اگر درد شما خفیف است، برای تسکین آن می توانید از مسکن های OTC (مسکن هایی که دریافت آنها از داروخانه نیاز به نسخه پزشک ندارد) استفاده کنید. دندانپزشک می تواند برای شما مسکن قوی تری تجویز کند، که باید طبق دستور مصرف شوند. تنها به خاطر داشته باشید، داروهای مسکن تجویزی می توانند موجب خواب آلودگی شوند و در توانایی شما برای کار کردن، رانندگی کردن، یا گذارندن بقیه روز اختلال ایجاد نمایند.

داروهایی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) کمک کننده هستند. اگر عفونت وجود داشته باشد، آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیسیلین یا کلیندامایسین نیز تجویز می شوند. مصرف این داروها قبل از آغاز فرایند نیز می تواند به کاهش درد کمک کند. اغلب، فوریت های دندانپزشکی عبارتند از دندان های عفونی که درد ضربان دار دارند و نیاز به درمان ریشه دارند. متأسفانه، لغت “درمان ریشه” مترادف با درد تلقی می شود. در حالی که مقدار زیادی از درد، قبل از آغاز درمان ریشه احساس می شود، نه در طول فرایند واقعی. درمان ریشه همیشه تحت بیهوشی موضعی انجام می شود و معمولاً درد ندارد. با پیشرفت هایی که در زمینه مدیریت درد صورت گرفته است، برای ایجاد راحتی و کاهش نگرانی ها در طول فرایند، روش های متعددی وجود دارند.

درد پس از عصب کشی یا درمان ریشه

اینکه پس از فرایند درمان ریشه از دندان و دیگر قسمت های دهان خود مراقبت می کنید در مقدار درد و ناراحتی که تجربه می کنید تأثیر گذار است. کاری که معمولاً انجام می شود این است که دندانپزشک پس از درمان ریشه روی دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است روکش یا ترمیم زیبایی قرار می دهد. این ترمیم را همان روز تحویل نمی گیرید، بنابراین تا جلسه بعد که برای قرار گیری روکش روی دندان مراجعه می کنید باید مراقب جویدن غذا با دندان درمان شده باشید.

وقتی مجاز باشید مسواک بزنید، باید از یک مسواک با فرچه نرم استفاده کنید. علاوه بر این، ایده خوبی است که برای از سر گرفتن خوردن و نوشیدن پس از درمان ریشه دست نگه دارید، تا زمانی که اثر داروهای بی حس کننده ای که دندانپزشک در طول درمان ریشه برای شما تزریق کرده است از بین برود. اگر در حالی که هنوز دندان ها و لثه های شما بی حس هستند چیزی بخورید، احتمالاً به صورت تصادفی داخل گونه یا زبان خود را گاز خواهید گرفت.

چه مقدار درد غیر عادی است؟

اگر انتظار مقداری درد و ناراحتی طی دوره بهبود پس از درمان ریشه خود را دارید، چطور می توان دانست چقدر درد زیاد است؟ به چند طریق می توان متوجه شد. اگر دردی که احساس می کنید، خیلی شدید است که نمی توانید به امور روزانه خود بپردازید، حتماً باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات، ممکن است پس از درمان ریشه مشکلاتی بوجود بیایند. ممکن است به این دلیل درد شدید دارید که در طول درمان باکتری ها یا منبع عفونت به طور کامل تخلیه نشده اند. یک مشکل در پر شدگی یا ترک های کوچک دندان می تواند مشکل آفرین باشد.

اگر به مدت چند روز پس از درمان ریشه درد شدید احساس می کنید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید، و اگر درد کاهش نمی یابد حضوری مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند دندان شما را معاینه کند و راجع به گام های بعدی که باید بردارید برای شما صحبت خواهد کرد تا احساس بهتری داشته باشید.

درد پس از عصب کشی یا درمان ریشه

شما برای تسکین درد و حفظ دندان خود درمان اندودانتیک نیاز دارید. در اکثر موارد، برای کاهش و تسکین درد و ناراحتی، درمان مجدد ریشه کفایت می کند، اما مواردی هم هستند که بهترین گزینه کشیدن دندان است. دندانپزشک می تواند مزایا و معایب هر گزینه، و اینکه کدام یک برای شما انتخاب بهتری است را به طور کامل برای شما شرح دهد.

اگر به متخصص درمان ریشه و عصب کشی در تهران نیازمندید با ما در تماس باشید.