بی حسی دندانپزشکی چه زمانی لازم است؟
21 مرداد ماه 1399
پروتز دندان زیرکونیا
18 شهریور ماه 1399

اگر از خوردن و نوشیدن خوراکی ها یا مایعات داغ یا سرد امتناع می کنید به این دلیل که می دانید آنها باعث می شوند دندان های شما دچار درد زیادی می شوند، شاید زمان آن رسیده است که راجع به امکان داشتن حساسیت دندان با دندانپزشک خود صحبت کنید.

گاهی اوقات چیزهای دیگری نیز هستند که می توانند موجب وخیم تر شدن وضع آنها شوند، مانند خوراکی های شیرین و ترش یا حتی هوای سرد. برای آنکه بتوان این مشکل دندان ها را درمان کرد، دانستن اینکه چه چیزی منجر به بروز آن شده است می تواند کمک کننده باشد. وقتی به علت پی بردید، می توانید راهکار را پیدا کنید.

حساسیت دندان

از مینای دندان ها مراقبت کنید.

مینای دندان یک لایه سفت و محافظت کننده است که به دندان های شما کمک می کند چیزهایی که با آنها تماس پیدا می کنند موجب آزار آنها نشوند. وقتی این لایه از بین می رود، پایانه های عصبی که درد را احساس می کنند بدون پوشش باقی می مانند. اگر دندان های حساس دارید، این امکان وجود دارد که مقداری از مینای دندان های شما از بین رفته باشد. برای پیشگیری یا حتی پایان بخشیدن به این آسیب ها:

• محکم مسواک نزنید. آیا شما نیز دندان های خود را با دست محکم مسواک می زنید؟ احتمالاً چیزی بیشتر از پلاک های دندانی را خارج می کنید. مسواک زدن از یک طرف به طرف دیگر در قسمت خط لثه می تواند باعث شود مینای دندان های شما سریع تر از بین برود. باید از مسواک هایی با فرچه های نرم استفاده کنید و با زاویه 45 درجه با لثه های خود کار کنید تا مینای دندان های خود را تمیز و محکم حفظ کنید.
  • از غذاها و نوشیدنی های اسیدی بپرهیزید. نوشابه، آبنبات های چسبناک، خوراکی های پر شکر- همه اینها مینای دندان ها را مورد حمله قرار می دهند. در عوض سعی کنید برای میان وعده از این چیزها استفاده کنید:
  • میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر
  • پنیر
  • شیر
  • ماست ساده

این چیزها دهان شما را مرطوب می کنند و کمک می کنند دهان با اسیدها و باکتری هایی که می توانند باعث خوردگی دندان ها شوند مبارزه کنند. بزاق یکی از راه هایی است که دهان به آنها می پردازد. می توانید چای سبز یا سیاه بنوشید یا آدامس فاقد شکر بجوید. اگر چیز اسیدی می خورید، فوراً مسواک نزنید. قبل از مسواک زدن یک ساعت یا بیشتر صبر کنید تا دندان ها به استحکام خود باز گردند.

• از دندان قروچه بپرهیزید. به مرور زمان، دندان قروچه باعث ساییدگی مینای دندان ها می شود. گاهی اوقات، پرداختن به استرس می تواند این مشکل را متوقف کند. اگر این راهکار عملی نباشد، دندانپزشک می تواند برای شما اسپلینت یا محافظ دندان استفاده کند.

اگر مشکل شما وخیم است، لازم است یک اقدام دندانپزشکی انجام دهید تا وضعیت دندان های خود را تغییر دهید، یا از آرام سازی عضلات استفاده کنید.

• بین بلیچینگ های خود فاصله بیندازید. تمایل به داشتن دندان های سفید و درخشان ممکن است منجر به دندان درد شود. خوشبختانه، حساسیت ناشی از بلیچینگ دندان ها معمولاً موقتی است. با دندانپزشک خود در مورد اینکه درمان چه تأثیری روی شما داشته است و اینکه آیا باید آن را ادامه دهید یا خیر صحیت کنید.

پایه و اساس مشکل حساسیت را پیدا کنید

گاهی اوقات حساسیت دندان ها می تواند علامت و شنانه مشکلات دیگر باشد، مانند:

• تحلیل رفتن طبیعی لثه ها. اگر بالای 40 سال سن دارید، ممکن است لثه های شما علائم و نشانه های ساییدگی و خوردگی و کنار رفتن از روی دندان ها و بدون پوشش گذاشتن ریشه دندان ها را از خود نشان دهند. این ریشه ها مینایی ندارند تا از آنها محافظت کند، بنابراین آنها خیلی حساس تر از دیگر بخش های دندان هستند.

اگر لثه های شما تحلیل رفته به نظر می رسند، این موضوع را به دندانپزشک خود بگویید.این می تواند علامت و نشانه مشکلات دیگر مانند بیماری لثه باشد. موارد جدی ممکن است نیاز به پیوند لثه داشته باشند. با انجام این فرایند بافت از جای دیگری داخل دهان برداشته می شود تا قسمت بدون پوشش را پوشش دهد.

• بیماری لثه. تشکیل و تجمع پلاک و تارتار روی دندان های شما می تواند باعث شود لثه های شما عقب بروند. گاهی اوقات، بیماری می تواند وارد شود و موجب تخریب بخش استخوانی محافظ دندان ها شود. سیگار نکشید. این کار می تواند منجر به بروز بیماری لثه شود. برای درمان آن، ممکن است دندانپزشک شما پاکسازی عمیق دندان ها را، به نام جرمگیری و تسطیح سطح ریشه ها انجام دهد، که تارتار و پلاک های زیر خط لثه ها را می خراشد. علاوه بر این، ممکن است نیاز به دارو یا جراحی داشته باشید تا مشکل را برطرف نمایید.
  • دندان یا پر شدگی ترک خورده دندان. وقتی دندان شما ترک می خورد، ترک ممکن است تا پایین ریشه دندان ادامه پیدا کند. وقتی سرما به دندان های شما برخورد می کند، احساس درد می کنید. اینکه دندانپزشک شما این مشکل را چگونه برطرف می کند به عمق پیشرفت ترک بستگی دارد. اگر یک ترک کوچک قبل از رسیدن به لثه ها تمام شود، دندانپزشک شما می تواند آن را پر کند. اگر تا زیر خط لثه شما امتداد پیدا کرده است، باید دندان شما کشیده شود.

درمان های حساسیت دندان ها

وقتی منشاء مشکل را یافتید، چیزهایی هستند که دندانپزشک شما با استفاده از آنها می تواند به تسکین درد شما کمک کند، از جمله:

• خمیر دندان برای دندان های حساس
  • ژل فلورایده
  • پر شدگی هایی که ریشه هایی را پوشش می دهند که بدون پوشش باقی مانده اند.
  • سیلانت ها
  • خمیر های بی حس کننده (که با مسواک استفاده نمی شوند) که می توانید آنها را از دندانپزشک خود دریافت کنید.
  • محافظ های دندان برای محافظت از دندان های شما، اگر دندان قروچه دارید.

اگر مورد شما جدی است، دندانپزشک شما درمان ریشه را پیشنهاد می دهد. علاوه بر این، مهم است به خاطر درد دندان از مراقبت های دندانی خجالت نکشید. نادیده گرفتن دندان ها می تواند موجب وخیم تر شدن وضعیت آنها شود. دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید تا لبخند خود را درخشان و دور از درد نگه دارید. و دو مرتبه در سال برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.