پالپیت برگشت پذیر و پالپیت برگشت ناپذیر
آبسه دندان چیست؟
30 آذر ماه 1398

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه یا عصب کشی فرایندی است که طی آن پالپ بیمار از داخل دندان کودک تخلیه می شود. پالپ بافتی است که حاوی اعصاب و عروق خونی است که ریشه دندان را پر می کند. هر ریشه، امنیت دندان کودک را داخل لثه و استخوان فک او حفظ می کند. در صورتی که دندان کودک شما آسیب دیده یا عفونی باشد، ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد. آبسه (یک کیسه پر از چرک)، حفره پوسیدگی (کرم خوردگی)، یا تصادف و آسیب دیدگی نیز می توانند منجر به لزوم انجام درمان ریشه شوند. درمان ریشه هم می تواند روی دندان های دائم و هم روی دندان های شیری انجام شود. قرار است دندان های شیری به صورت خود به خود بیفتند. در صورتی که دندان شیری خیلی زود بیرون بیاید، کودک می تواند دچار مشکلات بایت یا گفتاری شود. درمان ریشه می تواند به حفظ دندان کمک کند و به آن فرصت دهد هر زمانی که آماده است بیرون بیاید.

چگونه باید کودک را برای درمان ریشه آماده کرد؟

• دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) به شما خواهد گفت چگونه کودک خود را برای این فرایند آماده کنید. راجع به این فرایند و اینکه چرا انجام آن لازم است، با کودک خود صحبت کنید. ممکن است کودک شما از مراجعه به دندانپزشک یا انجام این فرایند بترسد. به کودک خود کمک کنید بفهمد چه اتفاقی قرار است بیفتد. توضیح دهید برای اینکه هیچ دردی احساس نکند برای او داروی بی حسی تزریق خواهد شد.
  • بسته به سن کودک، دندانپزشک ممکن است برای معاینه منطقه اطراف از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس استفاده کند. این نوع تصاویر نشان خواهند داد عفونت چقدر بد است و به دندانپزشک شما کمک می کند از اندازه و ریشه دندان مطلع شود.
  • برای جلوگیری از بروز درد در طول این فرایند، برای کودک داروی بی حس کننده موضعی تزریق خواهد شد. علاوه بر این، برای جلوگیری از عفونت های بوجود آمده توسط باکتری، ممکن است برای او آنتی بیوتیک تجویز شود. به دندانپزشک کودک خود بگویید آیا کودک تا به حال واکنش آلرژیک به آنتی بیوتیک ها یا داروهای بی حس کننده داشته است یا خیر.
  • در صورتی که کودک داخل دندان خود پر شدگی یا هر ابزار دندانی دیگری داشته باشد، دندانپزشک آن را بر خواهد داشت. یک رابر بند اطراف دندان قرار داده خواهد شد. این صفحه پلاستیکی مانع ورود بزاق دهان به داخل ریشه می شود. علاوه بر این، اجازه نمی دهد مایعات یا تکه های کوچک دندان وارد مجرای تنفسی کودک شوند یا سهواً آنها را ببلعد. دندانپزشک داخل تاج دندان حفره ای ایجاد می کند تا از طریق آن به پالپ و کانال ریشه دسترسی پیدا کند.
درمان ریشه یا عصب کشی در کودکان

درمان ریشه چگونه انجام می شود؟

• دندانپزشک ابزاری داخل کانال ریشه قرار می دهد. این ابزارها با کمک مواد تمیز کننده پالپ بیمار را از داخل دندان تخلیه می کنند. با استفاده از تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس می توان بررسی کرد آیا از پالپ چیزی باقی مانده است یا خیر. دندانپزشک باقیمانده های پالپ داخل کانال ریشه دندان را پاکسازی خواهد کرد. پس از تخلیه همه پالپ، دندانپزشک کانال باز ریشه را با استفاده از مایع مخصوص پاکسازی خواهد کرد. کانال ریشه خشک می شود و داخل ریشه دندان با استفاده از مواد مخصوص پاکسازی پر می شود.
  • دندانپزشک کل دندان کودک را با استفاده از روکش موقت یا دائمی پوشش خواهد داد. در صورت لزوم دندانپزشک مجبور خواهد بود برای کاهش تورم داخل کانال ریشه دندان، آن را با گچ استروئیدی پر کند.
درمان ریشه یا عصب کشی در کودکان

پس از درمان ریشه چه اتفاقی می افتد؟

پس از فرایند ممکن است مقداری درد وجود داشته باشد. این کاملاً طبیعی است و ظرف چند ساعت از بین خواهد رفت. دندانپزشک می تواند داروی مسکن تجویز کند یا توصیه کند کودک شما داروی مسکن OTC مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مصرف کند. از دندانپزشک بپرسید کودک شما چه زمانی می تواند دوباره غذا بخورد و چیزی بنوشد. دستورالعمل های خاص مراقبت پس از درمان ریشه را بپرسید. اگر از روکش موقت استفاده می کنید، دندانپزشک یک هفته بعد آن را با روکش دائم تعویض خواهد کرد.

خطرات درمان ریشه کدامند؟

• مایعی که برای تمیز کردن داخل کانال ریشه دندان استفاده می شود، ممکن است وارد بافت های مجاور شود و منجر به تورم، کبودی، یا عفونت آنها شود.
  • نوک ابزارهای دندانپزشکی ممکن است داخل کانال ریشه گیر کند.
  • در صورتی که نوک آن به داخل دهان کودک پرتاب شود، ممکناست کودک آن را ببلعد.
  • ممکن است بین ریشه دندان و سینوس فیستول (شکاف غیر عادی بافت) شکل بگیرد.
  • بافت بیمار ممکن است به طور کامل تخلیه نشود یا سیل ممکن است محکم نباشد. به این معنا که جرم می تواند وارد دندان کودک و منجر به بروز عفونت شود. ممکن است کودک درمان ریشه دیگری نیاز داشته باشد، یا ممکن است لازم باشد دندان کشیده شود.

موافقیت برای مراقبت از دندان

شما حق دارید برای مراقبت از کودک خود برنامه ریزی کنید. راجع به وضعیت سلامتی کودک خود و نحوه درمان او بیشتر اطلاعات کسب کنید. راجع به گزینه های درمان با دندانپزشک او صحبت کنید تا تصمیم بگیرید می خواهید کدام مراقبت برای کودک شما انجام شود. اطلاعاتی که در بالا آمده اند تنها جنبه آموزشی دارند و به عنوان توصیه های پزشکی برای شرایط یا درمان های فردی تلقی نمی شوند. قبل از هر رژیم پزشکی، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا برای او بی خطر و مؤثر است.

اگر به متخصص درمان ریشه و عصب کشی در تهران نیازمندید با ما در تماس باشید.