باورهای نادرست درمورد درمان ریشه
3 شهریور ماه 1398
درد پس از عصب کشی یا درمان ریشه
1 مهر ماه 1398

در این نوشته می خوانید :

با مراقبت های درست و مناسب، اکثر دندان هایی که درمان ریشه (درمان اندودانتیک یا عصب کشی) روی آنها صورت گرفته است می توانند به اندازه دیگر دندان های طبیعی دوام داشته باشند. با این حال، در برخی موارد، دندانی که درمان اندودانیتک روی آن صورت گرفته است قادر به بهبودی نیست. گاهی اوقات، چند ماه یا حتی چند سال بعد از درمان موفقیت آمیز، دندان دردناک یا بیمار می شود.

در صورتی که دندان شما به خوبی بهبود پیدا نکرده باشد، یا مشکل جدیدی در آن بوجود آمده باشد، شانس دیگری دارید. فرایند دیگر، درمان مجدد اندودانتیک، ممکن است بتواند دندان شما را حفظ کند.

درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه دندان

در چه صورتی دندان نیاز به درمان مجدد دارد؟

همانطور که این اتفاق گاهی اوقات برای هر فرایند دندانپزشکی یا پزشکی دیگری رخ می دهد، پس از درمان اولیه، به دلایل مختلفی، ممکن است دندان نتواند طبق پیش بینی ها بهبود پیدا کند:

درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه دندان

  • درمان نشدن کانال های باریک یا خمیده در طول فرایند اولیه
  • پنهان باقی ماندن آناتومی پیچیده کانال طی فرایند اولیه
  • تأخیر در قرار گیری روکش یا دیگر ترمیم های دندانی پس از اتمام درمان اندودانتیک
  • عدم توانایی ترمیم دندان در جلوگیری از نفوذ و نشت آلودگی های بزاقی به داخل دندان
  • در دیگر موارد، یک مشکل جدید می تواند دندانی که با موفقیت درمان شده بود را به خطر بیندازد. به عنوان مثال، پوسیدگی جدید می تواند باعث شود ماده ای که برای پر کردن دندان استفاده شده است در معرض باکتری قرار بگیرد، و باعث شود عفونت جدیدی در دندان بوجود بیاید.
  • شل شدن، ترک خوردن، یا شکستن روکش یا پر شدگی دندان می تواند دندان را در معرض عفونت جدیدی قرار دهد.
  • دندان دچار شکستگی شده است.

 

درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه دندان

طی درمان مجدد چه اتفاقی می افتد؟

 

درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه دندان

 

ابتدا، اندودنتیست راجع به گزینه های درمان صحبت می کند. اگر شما و پزشکتان تصمیم بگیرید درمان مجدد انجام شود، اندودنتیست دندان را مجدداً باز می کند تا به موادی که کانال ریشه را پر کرده اند دسترسی پیدا کند. در برخی موارد، مواد ترمیمی ترکیبی، روکش، پست، و مواد کور، باید تجزیه و برداشته شوند تا اجازه دسترسی به کانال های ریشه داده شود.

درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه دندان

پس از تخلیه موادی که با آنها داخل ریشه پر شده است، اندودنتیست می تواند کانال ها را پاکسازی کند و با استفاده از میکروسکوپ و نور افکنی، با دقت داخل دندان مورد بررسی قرار می گیرد تا همه کانال های اضافی دیگر، یا آناتومی های غیر عادی که نیاز به درمان دارند قابل مشاهده باشند.

پس از پاکسازی کانال ها، اندودنتیست کانال ها را پر و سیل (مهر و موم) خواهد کرد و دندان را به طور موقت پر خواهد کرد. اگر کانال ها به شکل غیر عادی باریک یا مسدود شده باشند، اندودنتیست ممکن است انجام جراحی اندودانتیک را پیشنهاد دهد. این جراحی شامل ایجاد یک برش است که اجازه می دهد از سر دیگر به ریشه دندان دسترسی پیدا کرد و در نهایت آن را سیل کرد.

درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه دندان

پس از تکمیل فرایند توسط اندودنتیست، لازم است یک مرتبه دیگر، هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا روکش یا ترمیم جدیدی روی دندان قرار دهد تا از آن دندان محافظت کند و آن را به جایی برساند که عملکرد کاملی داشته باشد.

آیا درمان مجدد ریشه بهترین گزینه ممکن است؟

هر زمان که این امکان وجود داشته باشد، بهتر است دندان طبیعی حفظ شود. دندانی که مجدداً درمان شده است می تواند سال ها، حتی تا پایان عمر، عملکرد خوبی داشته باشد. پیشرفت هایی که در فناوری صورت گرفته اند، پیوسته در حال تغییر نحوه انجام درمان ریشه می باشند، بنابراین، اندودنتیست ممکن است از تکنیک هایی استفاده کند زمانی که نخستین درمان را انجام دادید، وجود نداشته اند. اندودنتیست می تواند دندان را با درمان مجدد حل کند.

درست مانند هر فرایند دندانپزشکی یا پزشکی دیگری، هیچ تصمینی وجود ندارد. اندودنتیست قبل از آغاز درمان راجع به احتمال موفقیت آن نیز صحبت خواهد کرد.

درمان مجدد چقدر هزینه در بر دارد؟

بسته به اینکه فرایند درمان ریشه چقدر پیچیده خواهد بود، هزینه درمان نیز متفاوت خواهد بود. احتمالاً این فرایند پیچیده تر از درمان مرحله اول خواهد بود، زیرا ممکن است لازم باشد ترمیم و موادی که برای پر کردن دندان استفاده شده اند نیاز به تخلیه داشته باشند، تا فرایند جدید انجام شود. بعلاوه، ممکن است لازم باشد اندودنتیست زمان اضافی صرف بررسی آناتومی غیر عادی کانال کند. بنابراین، به طور کلی می توانید، انتظار داشته باشید درمان مجدد شما، نسبت به درمان اولیه، هزینه بیشتری در بر داشته باشد.

گرچه ممکن است بیمه های دندانپزشکی همه یا بخشی از هزینه های درمان را تقبل کنند، اما برخی شرکت ها در هر بازه زمانی مشخصی، تنها یک مرتبه درمان ریشه را تقبل می کنند.

آیا درمان مجدد ریشه جایگزینی دارد؟

تنها جایگزین دیگری که می تواند برای درمان مجدد ریشه وجود داشته باشد، کشیدن دندان است. سپس باید ایمپلنت، بریج، یا پروتزهای پارسیل متحرک به جای دندان کشیده شده قرار بگیرد تا عمل جویدن را احیاء کنند و مانع جابجا شدن دندان های مجاور شوند. از آنجا که این گزینه ها نیاز به جراحی گسترده یا دیگر فرایندهای دندانی روی دندان های سالم مجاور دارند، نسبت به درمان مجدد و حفظ دندان طبیعی، هزینه آنها بسیار زیاد و انجام آنها زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

اگر به متخصص درمان ریشه و عصب کشی در تهران نیازمندید با ما در تماس باشید.

 

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *