توروس پلاتینوس یا زائده های استخوانی سقف دهان

توروس پلاتینوس یک زائده استخوانی بی ضرر و بدون درد است که روی سقف دهان (سخت کام) واقع شده است. توده در وسط سخت کام ظاهر می شود و اندازه و شکل های متفاوتی می تواند داشته باشد.

حدود 20 تا 30 درصد از جمعیت دنیا توروس پلاتینوس دارند. این توده ها اغلب در زمان و نژاد آسیایی ها مشاهده می شوند.

توده های توروس پلاتینوس به چه شکل هستند و چخ علائمی دارند؟

گرچه زائده های استخوانی توروس پلاتینوس معمولاً موجب بروز هیچ درد یا علائم جسمی نمی شوند، اما می توانند دارای ویژگی های زیر باشند:

  • آنها در وسط سقف دهان واقع شده اند.
  • اندازه های آنها از کمتر از 2 میلی متر تا بزرگتر از 6 میلی متر متفاوت است.
  • آنها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند- مسطح، دانه دار، دوکی شکل- یه به نظر می رسد که یک خوشه به هم چسبیده از زائده ها باشند.
  • رشد آنها کند است. عموماً آنها در نوجوانی آغاز می شوند اما ممکن است آنها تا میانسالی چندان جلب توجه نکنند. با بالا رفتن سن، رشد توروس پلاتینوس متوقف می شود و در برخی موارد، ممکن است حتی به لطف تحلیل رفتن طبیعی استخوان توسط بدن با بالا رفتن سن کوچک شوند.
زائده استخوانی در دهان
زائده استخوانی در دهان

علل بروز توده های استخوانی برجسته روی سقف دهان

محققان دقیقاً مطمئن نیستند چه چیزی موجببروز توروس پلاتینوس می شود، اما آنها به شدت تصور می کنند که ممکن است یک عامل ژنتیکی داشته باشد به گونه ای که فردی با توروس پلاتینوس ممکن است این شرایط را به فرزندان خود نیز منتقل کند.

دیگر علل احتمالی عبارتند از:

  • رژیم غذایی. محققانی که توروس پلاتینوس را مورد بررسی قرار داده اند متوجه شده اند که این شرایط بیشتر در کشورهایی مشاهده می شود که مردم آنها مقدار زیادی ماهی آب شور مصرف می کنند- مثلاً کشورهایی مانند ژاپن، کرواسی، و نروژ. ماهی های آب شور حاوی مقدار زیادی چربی اشباع نشده چندگانه، ویتامین های اشباع نشده، و ویتامین D هستند، دو ماده مغذی مهم برای رشد استخوان ها.
  • فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر. برخی محققان معتقدند بین فشاری که روی ساختارهای استخوانی داخل دهان هنگان فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر وارد می شود، و نیز رشد زائده های استخوانی ارتباط وجود دارد. با این حال، برخی دیگر مخالف هستند.
  • افزایش تراکم استخوان ها: گرچه نیاز است مطالعات بیشتری در این رابطه انجام شوند، اما محققان دریافته اند که زنان سفید پوستی که در دوره پس از یائسگی به سر می برند، و توروس پلاتینوس متوسط تا بزرگ دارند، بیشتر از دیگر افراد احتمال داردکه تراکم استخوان معمولی تا بالا داشته باشند.
زائده استخوانی در دهان
زائده استخوانی در دهان

این توده ها چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر توروس پلاتینوس به اندازه کافی بزرگ باشد، شما قطعاً آن را احساس خواهید کرد. اما اگر کوچک باشد و شما هیچ علائمی نداشته باشید، اغلب چیزی است که دندانپزشک طی چکاپ های روتین دهان و دندان ها به آن پی خواهد برد.

آیا سرطانی است؟

در صورت داشتن هر گونه زائده در بدن خود، باید از پزشک بخواهید آن را بررسی کند، اما سرطان های دهان بسیار نادر هستند، و تنها در 11/0 درصد از مردان و 07/0 درصد از زنان اتفاق می افتد. وقتی سرطان دهان اتفاق می افتد، معمولاً روی بافت های نرم دهان مانند گونه ها و زبان مشاهده می شود.

با این حال، باز هم ممکن است پزشک شما بخواهد از سی تی اسکن برای تصویربرداری از توروس پلاتینوس استفاده کند تا احتمال سرطان بودن آن را رد کند.

زائده استخوانی در دهان
زائده استخوانی در دهان

چه گزینه های درمانی وجود دارند؟

درمان برای توروس پلاتینوس معمولاً توصیه نمی شود تا زمانی که به نوعی روی زندگی شما تأثیر بگذارد. جراحی- متداول ترین درمان- ممکن است توصیه شود، اگر زائده استخوانی شرایط زیر را داشته باشد:

  • قرار گیری راحت پروتزهای مصنوعی داخل دهان را دشوار می کند.
  • آنقدر بزرگ است که در غذا خوردن، نوشیدن، حرف زدن، یا بهداشت خوب دهانی اختلال ایجاد می کند.
  • آنقدر برجسته است که با خوردن یا جویدن خوراکی های سفت مانند چیپس ممکن است روی آن خراش بیندازید. هیچ عروق خونی داخل زائده های توروس پلاتینوس وجود ندارد، بنابراین وقتی خراشیده یا بریده می شود ممکن است روند بهبود آن کند باشد.

جراحی ممکن است تحت بی حسی موضعی انجام شود. جراح شما عموماً یک جراح فک و صورت است- کسی که تخصص جراحی گردن، صورت، و فک دارد. آنها برشی از وسط زائده رو به پایین سخت کام می دهند و قبل از بستن برش با بخیه، استخوان اضافی را برمی دارند.

خطر مشکلات و عوارض جانبی مربوط به جراحی بسیار پایین است، اما مشکلاتی ممکن است بروز پیدا کنند. آنها عبارتند از:

  • سوراخ کردن حفره بینی
  • عفونت، که می تواند زمانی رخ دهد که شما بافت را بدون پوشش رها کنید.
  • تورم
  • خونریزی زیاد
  • واکنش به بی حس کننده (نادر است)

ریکاوری معمولاً 3 تا 4 هفته طول می کشد. برای کمک به حداقل رساندن ناراحتی و تسریع بهبودی، جراح ممکن است توصیه کند:

  • داروهای مسکن تجویزی مصرف کنید.
  • داشتن رژیم غذایی نرم برای کمک به پرهیز از باز شدن بخیه ها.
  • شستشوی دهان با آب و نمک یا محلول های ضد عفونی کننده دهان برای از بین بردن خطر عفونت.

خلاصه

هرگاه متوجه هر گونه برجستگی روی بدن خود شدید، برای چک کردن آن اقدام کنید. مهم است مطمئن شوید چیز جدی مانند سرطان نیست.

اما به طور کلی، توروس پلاتینوس نسبتاً شایع، بدون درد، و شرایط خوش خیمی است. بسیاری از افراد علیرغم داشتن زائده های توروس پلاتینوس زندگی عادی خود را دارند.

با این حال، اگر توده در زندگی شما تداخلی ایجاد کرد، برداشتن آن با جراحی گزینه درمانی موفقیت آمیز و نسبتاً غیر پیچیده ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *