آمادگی های لازم برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان
29 فروردین ماه 1397
مراقبت های بعد از جراحی کاشت ایمپلنت
30 اردیبهشت ماه 1397

در این نوشته می خوانید :

ایمپلنت دندان به صورتی طراحی شده است که جلوه زیبایی داشته باشد، بتوان آنها را احساس کرد و در حالت کلی مانند دندان‌های طبیعی عمل کنند. این گزینه یک انتخاب بادوام و بلندمدت برای بازگرداندن ظاهر اولیه و دوست داشتنی افراد پس از یک حادثه تلخ در مورد دندان‌هاست. این حادثه تلخ ممکن است افتادن دندان در سنین پیری، یا ضربه خوردن به دندان‌ها، و یا خورده شدن آنها در اثر مراقبت نادرست باشد. این موضوع باعث می‌شود که افراد بسیاری در سطح جامعه برای کاشت ایمپلنت دندان داوطلب شوند و حتی هزینه‌های نسبتا سنگین آن را متقبل شوند.

اما سؤالی که در مورد جراحی ایمپلنت دندان برای بسیاری از افراد و خانواده‌ها رخ می‌دهد و اکثر آنها به حالت نگرانی با این پدیده مواجه می‌شوند این است؛ آیا برای کاشت پروتز محدودیت سنی وجود دارد؟ آیا افراد کهن‌سال امکان استفاده از این گزینه را دارند؟ احتمال برقراری اتصال محکم بین ایمپلنت و استخوان فک وجود دارد؟ پاسخ دادن به این سؤال‌ها می‌توانند نگرانی بسیاری از افراد در حوزه کاشت ایمپلنت دندان را برطرف کنند و احتمالاً افراد بیشتری از کهن‌سالان و نوجوانان را به استفاده از این گزینه تشویق کند.

 ما در این مطلب قصد داریم فرآیند کاشت ایمپلنت دندان در افراد بزرگ‌سال را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم و امکان‌پذیر بودن آن را با توجه به فاکتورهای مختلف از جمله تراکم استخوان آنالیز کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید!

سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان

سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان

آیا سن یک عامل مهم و تأثیرگذار برای کاشت ایمپلنت دندان است؟

 یکی از سؤالاتی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان از این دندان برای افراد با سن بسیار بالا و کهن‌سال استفاده کرد؟ در حقیقت پاسخ کوتاه این است: خیر. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از امکانات مختلف شرایط پیش آمده است که دندان‌پزشکان نیز در پاسخ به این سؤال دچار تردید شدند. درواقع آنها معتقدند که در مورد برخی از افراد، سن فقط یک عدد است و شرایط فیزیکی و جسمانی آنها ممکن است با توجه به وضعیت زندگی در سالیان قبل کاملاً متفاوت باشد. نکته‌ای که می‌تواند افراد بزرگ‌سال را امیدوار کند این است که اکثر پزشکان در پاسخ به سؤال اعلام می‌کنند که هیچ محدودیت زمانی برای استفاده از راه درمانی ایمپلنت دندان وجود ندارد.

 در بیماران بزرگ‌سال که برای کاشت ایمپلنت دندان داوطلب شده‌اند مهم‌ترین عامل موفقیت سن نیست، بلکه کیفیت استخوان فک مؤثر است. در تحقیقات پزشکی مشخص شده است که کیفیت استخوان فرد ارتباط مستقیمی با سن دارد و کسانی که به سنین بزرگ‌سالی می‌رسند به‌مرورزمان کیفیت استخوان خود را از دست می‌دهد. اما خبر خوش در این مورد این است که زمینه پیوند استخوان برای بازگرداندن استحکام استخوان فک فراهم شده است و می‌توان بر روی آن کاشت ایمپلنت دندان را انجام داد.

سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان

سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان

آیا افراد جوان امکان استفاده از ایمپلنت دندان را دارند؟

 دیده شده است که بسیاری از افراد جوان و افراد کم سن و سال به خاطر شرایط فیزیکی و حتی راه‌های درمانی مانند استفاده از قطره آهن یا هر ماده دارویی دیگری با خرابی دندان و افتادن آنها مواجه می‌شود. این موضوع زمانی حادتر می‌شود که فرد دندان‌های شیری خود را از دست داده و در مرحله بعد دندان‌های اصلی خود را نیز از دست می‌دهد. در این مورد هیچ گزینه‌ای جز کاشت ایمپلنت دندان وجود ندارد. اما آیا این افراد می‌توانند از این گزینه استفاده کنند؟ تراکم استخوان آنها به اندازه کافی برای این نوع جراحی رشد کرده است؟ بسیاری از دندان‌پزشکان و متخصصین معتقدند که کاشت ایمپلنت دندان در افراد کم سن و سال با محدودیت بیشتری همراه است و فرد باید از لحاظ جسمی به اندازه کافی رشد کرده باشد.

نکته دیگری که باید در این قسمت به آن اشاره کرد و شاید جنبه طنز نیز داشته باشد این است که کودکان و افراد کم سن و سال گزینه خوبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیستند. درواقع برای استفاده از این گزینه لازم است که استخوان فک به اندازه کافی رشد کرده باشند. کودکانی که استخوان‌های آنها هنوز رشد نکرده و فرایند رشد آنها کامل نشده است بهتر است به سراغ این گزینه نروند. معمولاً نوجوانان می‌توانند در بین سنین ۱۴ تا ۱۷ سال برای کاشت ایمپلنت دندان آماده شوند.

سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان

سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان

چگونه می‌توان به مناسب بودن کیفیت استخوان فک برای کاشت پروتز دندان پی برد؟

 پاسخ دادن به این سؤال و پی بردن به کیفیت استخوان فک چیزی نیست که به صورت شخصی با استفاده از روش‌های معمولی بتوان انجام داد. زمانی که به یک دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید و از وی می‌خواهید که شما را برای کاشت ایمپلنت دندان بررسی کنند، در گام اول یک جلسه مشاوره برای شما در نظر می‌گیرند و با استفاده از روش‌های آنالیز تخصصی به ارزیابی استخوان فک و توانایی آن برای نگه داشتن ایمپلنت بپردازد. درواقع این آزمایش‌ها نه‌تنها تراکم و سلامت استخوان‌های شما را بررسی می‌کنند، بلکه سایر معیارهای جسمانی و روحی موثر را بررسی کرده و تأثیر آنها بر فرآیند کاشت ایمپلنت را در نظر می‌گیرند.

 یکی از اشتباهاتی که افراد به هنگام افتادن دندان یا خراب شدن دندان‌ها مرتکب می‌شوند، این است که معتقدند دندان‌ها قابلیت استفاده نداشته و مراقبت‌های بهداشتی خود را متوقف می‌کنند. این وضعیت بدترین حالت ممکن را برای کاشت ایمپلنت دندان رقم می‌زند، زیرا عدم سلامت در دهان و دندان موجب پایین آمدن شانس موفقیت در کاشت ایمپلنت می‌شود. به همین دلیل در اکثر افراد توصیه می‌شود که مراقبت از دهان و دندان خود را به هیچ‌وجه رها نکرده و حتی در شرایط بسیار سخت و مشکل باید تمامی این برنامه‌ها را اجرا کنند.

 قرار ملاقات با جراح دندان و مشاوره با آنها

 آخرین مرحله‌ای که افراد کم سن و سال و افراد کهن‌سال قبل از جراحی کاشت ایمپلنت دندان باید انجام دهند، این است که به سراغ جراح دندان خود بروند و از آن‌ها در این مورد مشورت بگیرند. در حقیقت، ممکن است در آزمایش تراکم سنجی استخوان و سایر فاکتورهای مؤثر بعد جراحی دندان مشخص است که فرد می‌تواند از این گزینه استفاده کند، اما تعیین زمان جراحی و نحوه آن بر عهده دندانپزشکی جراح است و باید تصمیم بگیرد که در چه زمانی و به چه صورتی کاشت ایمپلنت دندان را به پایان برساند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *