درمان ریشه یا عصب کشی
15 مرداد ماه 1398
درمان مجدد ریشه دندان
24 شهریور ماه 1398

باور نادرست 1: درمان ریشه معمولاً دردناک است.

وقتی به مردم گفته می شود که دندان آنها درمان ریشه (عصب کشی) نیاز دارد، نخستین چیزی که به ذهن آنها می رسد درد است. با این حال، دردی که آنها احساس می کنند معمولاً در نتیجه عفونت دندان بوجود می آید و نه درمان ریشه. درمان ریشه برای از بین بردن درد انجام می شود. خود فرایند درمان ریشه بدون درد است. با بی حسی موضعی دندان و منطقه اطراف آن بی حس می شود. بسیاری افراد ممکن است از عصب کشی به خاطر ترسشان از انجام درمان های دندانپزشکی هراس داشته باشند. دندانپزشک می تواند از داروهای آرامبخش مانند نیتروز اکسید استفاده کند.

باورهای نادرست درمورد درمان ریشه

باور نادرست 2: اعصاب دندان برداشته شده اند، بنابراین هیچ دردی احساس نخواهد شد.

بسیاری افراد بر این باروند اگر یکبار درمان ریشه انجام دهند هرگز در دندان درمان شده دردی احساس نخواهد شد. با این حال، این صحت ندارد. دندان دیگر به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساس نخواهد بود. اما به مدت چند روز پس از درمان ریشه، منطقه اطراف دندان می تواند حساس باشد. اگر این اتفاق برای شما افتاد، دندانپزشک می تواند برای کاهش التهاب دندان برای شما دارو تجویز کند.

باور نادرست 3: کشیدن دندان راحت تر و کم هزینه تر از عصبکشی دندان است

این نمی تواند درست باشد که فرض کنیم دندانی که درمان ریشه روی آن انجام شده است در نهایت قرار است کشیده شود. در واقع، اکثر درمان های ریشه موفقیت آمیز هستند و نتیجه آنها نجات دندان است.

باورهای نادرست درمورد درمان ریشه

باور نادرست 4: دندانی که درد ندارد درمان ریشه (عصب کشی) نیاز ندارد.

برخی از دندان هایی که درمان ریشه نیاز دارند هیچ دردی ندارند. اما به این معنا نیست که دندان هیچ مشکلی ندارد. دندانپزشک یا اندودانتیست (متخصص درمان ریشه) به چند طریق می توانند متوجه شوند که آیا پالپ دندان آسیب دیده و عفونی است یا خیر. در این صورت، دندان نیاز به درمان ریشه خواهد داشت، حتی اگر دندان درد نداشته باشد. اگر نزدیک دندان آسیب دیده خود چیزی شبیه یک برآمدگی مشاهده کردید به دندانپزشک مراجعه کنید. این “برآمدگی” که فیستول نامیده می شود، کانالی برای تخلیه ترشحات از قسمت های عفونی بافت است. هیچ دردی وجود ندارد زیرا فیستول فشار ناشی از شکل گیری و تجمع عفونت داخل بافت را می گیرد. این درد می تواند رفت و برگشتی باشد. عفونت باید درمان شود، و احتمالاً دندان نیاز به درمان ریشه خواهد داشت. بدون درمان، بافت های مجاور نیز عفونی خواهند شد.

باور نادرست 5: درمان ریشه به معنای تخلیه کل ریشه های دندان یا خود دندان است.

اصلی ترین مطلب مربوط به درمان ریشه (عصب کشی) این است که تلاش می شود دندان حفظ شود، نه کشیده شود. دندان و ریشه های آن تخلیه نمی شوند. کانال ها تنها از قسمت داخل پاکسازی و شکل داده می شوند. بافت های عصبی و پالپ همراه با بخشی از قسمت داخلی ریشه دندان تخلیه می شود تا اطمینان حاصل شود همه باکتری ها تخلیه می شوند.

باورهای نادرست درمورد درمان ریشه

باور نادرست 6: پس از درمان ریشه، دیگر نیاز نیست به دندانپزشک مراجعه کنید.

وقتی درمان ریشه انجام می دهید، لازم است باز هم به دندانپزشک مراجعه کنید تا پر کردن آن با مواد دائمی یا قرار گیری روکش روی آن انجام شود. پس از تخلیه پالپ دندان کانال آن به طور موقت پر می شود تا تنها برای مدت زمانی کوتاه از آن در برابر عفونت محافظت نماید. پر کردن دندان به طور دائم و قرار گرفتن روکش روی آن باید انجام شود تا این اطمینان حاصل شود که باکتری به داخل کانال نفوذ نمی کند.

باور نادرست 7: عصب کشی موجب بروز بیماری می شود.

هیچ مطالعه معتبر و علمی صورت نگرفته است که نشان دهد دندان هایی که درمان ریشه روی آنها انجام شده است با بیماری هایی که در جاهای دیگر بدن بوجود می آیند ارتباط داشته باشند. درمان ریشه فرایند کالاً بی خطر و مؤثری است. وقتی یک عفونت شدید دندانی نیاز به درمان ریشه داشته باشد این درمان به گونه ای طراحی شده است و به شکلی انجام می شود که باکتری ها را از کانال های عفونی ریشه حذف می کند و از بروز عفونت مجدد در دندان پیشگیری خواهد کرد و منجر به نجات دندان طبیعی خواهد شد.

• وجود باکتری داخل دندان و دهان حقیقتی است که سال هاست مورد قبول قرا گرفته است. اما وجود باکتری به معنای بروز عفونت نیست و الزاماً برای سلامت فرد تهدید محسوب نمی شود. باکتری ها همیشه داخل دهان و دندان ها وجود دارند، حتی در دندان هایی که هرگز حفره نداشته اند یا دچار حوادث دندانی شده اند. تحقیقات نشان می دهند، سیستم ایمنی سالم می تواند از بدن در برابر باکتری ها محافظت نماید.
  • کشیدن دندان نوعی فرایند آسیب رسان است و به این شهرت دارد که می تواند منجر به بالا رفتن قابل توجه ورود باکتری ها داخل جریان خون شود؛ درمان اندودانتیکی که به سیستم کانال ریشه محدود می شود، خطر کمتری بوجود می آورد و احتمال ورود باکتری ها به جریان خون و میزان ورود آنها کمتر است.
  • جایگزین های خوبی برای دندان های طبیعی وجود ندارند- هر زمان که ممکن باشد باید دندان حفظ شود. درمان ریشه، در کنار ترمیم های درست، از نظر هزینه ای به صرفه است و می توان دندان عفونی را درمان نمود زیرا هزینه درمان آن کمتر از کشیدن و جایگزینی آن با ایمپلنت است. درمان ریشه می تواند دندان را تا پایان عمر حفظ کند.

اگر به متخصص درمان ریشه و عصب کشی در تهران نیازمندید با ما در تماس باشید.