اپکسیفیکاسیون؛ راهی برای دسترسی به انتهای ریشه دندان
2 بهمن ماه 1399
درمان تغییر رنگ دندان ها
14 بهمن ماه 1399

فرایند درمان ریشه برای درمان دندان هایی استفاده می شود که داخل پالپ آنها آسیب دیده باشد. طراحی این درمان به گونه ای است که باکتری ها را از کانال عفونی ریشه دندان می زداید و دندان طبیعی را حفظ می کند. درمان ریشه درمانی نه چندان تهاجمی است. هر ساله میلیون ها درمان ریشه با نرخ موفقیت بالا انجام می شوند و اغلب بیماران از نتایج درمان خود بسیار راضی هستند.

با این حال، همه درمان های پزشکی و دندانپزشکی مقدار جزئی خطر شکست دارند. یادگیری در مورد علائم و نشانه های شکست درمان ریشه می تواند به شما کمک کند تحت درمان قرار بگیرید و با موفقیت دندان طبیعی خود را نجات دهید. خوشبختانه، اندودنتیست می تواند با موفقیت درمان ریشه ای که با شکست مواجه شده است را با درمان مجدد یا جراحی درمان کند.

درمان ریشه چیست؟

چرا درمان های ریشه با شکست مواجه می شوند؟

گرچه بسیاری از درمان های ریشه موفقیت آمیز هستند، اما برخی از آنها به شکست می انجامند. درمان ریشه بخ دلایل متعددی می تواند با شکست مواجه شود. برخی از این شکست ها ظرف چند روز پس از فرایند اتفاق می افتند، در حالی که برخی دیگر ممکن است چند سال بعد اتفاق بیفتند. برخی از شایع ترین دلایل شکست درمان ریشه عبارتند از:

• شکستگی سیل کرونال: وقتی درمان ریشه شما کامل می شود، اندودنتیست یا دندانپزشک عمومی شما برای محافظت از بخش کرونال ترمیم یک سیل روی آن (بالای خط لثه) قرار می دهد. اگر این سیل با مشکل مواجه شود، وقتی باکتری و آلودگی مجدداً به دندان ورود پیدا می کنند، دندان مجدداً عفونی می شود.
  • شکست روکش دندان: گاهی اوقات بعد از اتمام درمان ریشه نیاز است روکشی روی دندان قرار بگیرد. دو دلیل اصلی برای شکست درمان ریشه در نتیجه شکست روکش دندان وجود دارد. در صورتی که بین فرایند درمان ریشه و جایگذاری روکش دندان تأخیر طولانی مدت وجود داشته باشد، باکتری ها می توانند مجدداً وارد دندان شوند. بعلاوه، پس از تکمیل فرایند، روکش می تواند دچار شکستگی یا آسیب های دیگر شود. این آسیب اجازه می دهد باکتری جدید وارد دندان شود و موجب پوسیدگی شود.
  • عدم پاکسازی مؤثر کانال ریشه دندان: سیستم کانال ریشه داخل دندان می تواند پیچیده، باریک، و خمیده باشد. این می تواند باعث شود گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس و پاکسازی دقیق دشوار شود. در صورتی که مقدار اندکی از پوسیدگی پس از ترمیم باقی بماند، پوسیدگی منتشر خواهد شد و به آسیب زدن به دندان ادامه می دهد.
  • پوسیدگی جدید یا تروما: در صورتی که دندان آسیب جدیدی را تجربه کند، باکتری می تواند مجدداً وارد دندان شود و موجب بروز پوسیدگی های بیشتر و قرار گرفتن بخش های حساس دندان در معرض عفونت جدید خواهد شد.

اغلب، شکست درمان ریشه به عنوان یک فرایند موفقیت آمیز آغاز می شود. به طور کلی، شکست به علت آسیب پس از فرایند اتفاق می افتد که اجازه می دهد باکتری ها مجدداً وارد دندان شوند و موقعیت اصلی را مجدداً خلق کنند.

علائم و نشانه های شکست درمان ریشه

علائم و نشانه های شکست درمان ریشه ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. علائم و نشانه های شما ممکن است شبیه نشانه هایی باشند که دفعه اول قبل از درمان تجربه کردید، یا ممکن است اصلاً هیچ علامت و نشانه ای نداشته باشید. در اینجا به برخی از شایع ترین علائم و نشانه های شکست درمان ریشه می پردازیم:

• حساسیت
  • وجود ترشحات
  • تغییر رنگ دندان ها
  • وجود یک جوش یا برجستگی روی فک
  • مشکلات سینوس
  • وجود شواهد غیر عادی در تصاویر رادیوگرافی معمولی با اشعه ایکس (هیچ علائم فیزیکی وجود ندارد)

درمان دندان عصب کشی شده ای که درمان آن با شکست مواجه شده است

درمان مجدد ریشه دندان

درمان برای دندانی که درمان ریشه آن با شکست مواجه شده است با شناسایی علائم و نشانه ها آغاز می شود. خواه فرایند شما اخیراً انجان شده باشد یا چند سال پیش. شناسایی علائم و نشانه های تخریب می تواند منجر به نجات دندان شود. هر چه سریع تر به فکر درمان مجدد بودن به شما کمک خواهد کرد از بروز عفونت های بیشتر پرهیز کنید و درد را از بین ببرید.

فرایند درمان مجدد ریشه دندان شامل گام های زیر است:

• بی حسی وضعی اعمال می شود و دندان مجدداً باز می شود. در صورتی که روکش وجود داشته بشد، باید برداشته شود.
  • پر شدگی کانال ریشه دندان تخلیه می شود.
  • کانال های داخل ریشه دندان با دقت پاکسازی می شوند.
  • کانال ها پر و سیل می شوند. بلافاصله پس از فرایند پر شدگی موقت داخل دندان قرار می گیرد تا از بروز عفونت پیشگیری نماید. مهم است هر چه سریع تر برای قرار گیری روکش دائمی روی دندان ها مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید. هزینه درمان مجدد دندان های قدامی کمتر از درمان مجدد دندان های عقب دهان است و درمان دندان های مولر بیشتر از دندان های پرمولر است. اگر تحت پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی باشید ممکن است برای بخشی از درمان به شما هزینه پرداخت کنند. هزینه درمان مجدد قطعاً از درمان ریشه اولیه بیشتر خواهد بود، که آن هم به دلیل نیاز به تخلیه موادی است که برای پر کردن دندان استفاده شده اند.

جراحی اندودانتیک

درمان های ریشه اغلب موفقیت آمیز هستند و در صورت شکست آنها، درمان مجدد بیشتر توصیه می شود. با این حال، گزینه دیگری که برای شکست درمان ریشه وجود دارد جراحی اندودانتیک است. گاهی اوقات درمان مجدد سنتی ریشه دندان برای نجات دندان کافی نیست و دندانپزشک شما جراحی را پیشنهاد خواهد داد. رایج ترین جراحی اندودانتیک اِپیکواِکتومی است. در طول این جراحی، بافت لثه باز می شود تا استخوان قابل مشاهده شود و بافت های ملتهب و عفونی تخلیه شوند. انتهای ریشه نیز برداشته می شود. و انتهای درمان شبیه درمان ریشه معمولی است.

کشیدن دندان و قرار دادن جایگزین برای آن

اگر می خواهید از انجام درمان مجدد ریشه و جراحی اندودانتیک سر باز بزنید، کشیدن دندان گزینه نهایی شماست. گرچه عموماً توصیه می شود تمام تلاش خود را برای نجات دندان های طبیعی خود بکنید، اما گاهی اوقات ممکن است کشیدن دندان مناسب ترین گزینه باشد.

عدم درمان ریشه ای که با شکست مواجه شده است عفونت خطرناکی است که می تواند منجر به بروز پیچیدگی های جدی شود. می تواند منجر به بروز یک آبسه خیلی دردناک شود و حتی ممکن است عفونت سپتیک اتفاق بیفتد. عفونت داخل پالپ دندان بدون درمان نمی تواند بهبود پیدا کند و به مرور زمان بدتر خواهد شد. اقدام به درمان به محض مشاهده علائم و شنانه ها بهترین راه برای نجات دندان های طبیعی و حفظ بهداشت دهان است.

اگر به دنبال بهترین متخصص عصبکشی و درمان ریشه در تهران میگردید با ما تماس بگیرید…