علائم عفونت ریشه دندان

یک موقعیت حاد دندانی زمانی است که، در نتیجه حادثه و آسیب یا پوسیدگی دندان، باکتری ها، خواه در نتیجه آسیب و حادثه یا پوسیدگی دندان، به اصلی ترین منفذهای دندان می رسند. عفونت کانال ریشه دندان باید خیلی سریع درمان شود زیرا این شرایط به محظی که باکتری موجب عفونت بافت پالپ درون حفره داخلی دندان می شود، می تواند خیلی سریع افزایش پیدا کند. درمان ریشه فرایند کمک کننده ای است که می تواند انجام شود تا عفونت دندان را تخلیه نماید و دندان را احیاء کند. بیماران توسط دندانپزشک ها را جع به علائم عفونت کانال ریشه دندان آموزش می بینند تا به محضی که این شرایط بوجود آمدند بیمار بتواند هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کند. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بیشتر راجع به علائم و نشانه های عفونت کانال ریشه دندان یاد بگیرید.

تورم و حساسیت خط لثه ها

عفونت کانال ریشه دندان می تواند موجب بروز التهاب در منطقه خط لثه ها داخل دهان شود. تورم می تواند باعث شود در لثه ها سوزش احساس شود و بیشتر از همیشه قرمز به نظر برسد. در اکثر موقعیت ها، تورم و سوزش به صورت موضعی است، به این معنا که موجب اذیت شدن مناطق اطراف دندان عفونی می شود.

تیره شدن دندان

آیا دندان شما به رنگی تیره تر از بقیه دندان ها درآمده است؟ اگر متوجه شوید که دندان های شما به رنگ های خاکستری یا با تناژ آبی درآمده اند، می تواند علامت و نشانه مرگ و از دست رفتن دندان باشد، به این معنا که دندان در نتیجه پوسیدگی، تروما، یا عفونت کانال ریشه هیچ دسترسی به جریان خون ندارد. دندانی که عفونی شده است ممکن است عفونت آن به عمق برسد و قهوه ای تر یا زردتر به نظر برسد. وقتی درون بافت های داخل کانال ریشه دندان عفونت گسترش پیدا می کند، این بافت ها به رنگ قهوه ای تیره در می آیند، و باعث تغییر رنگ دندان می شوند.

به طور کلی، بدن انسان این قابلیت را دارد که به خوبی با عفونت ها مبارزه کند. با این حال، بدن هیچ راهی برای وارد کردن پادتن ها به داخل دندان ندارد. در صورتی که عفونت به کانال ریشه دندان و عصب برسد، این احتمال وجود دارد که اعصاب دندان از بین بروند. در صورتی که اعصاب از دست رفته دندان درمان نشده و تخلیه نشده باقی بمانند، می توانند محلی برای لانه گزینی باکترهایی شوند که منجر به بروز عفونت می شوند. در طول درمان ریشه (عصب کشی)، دندانپزشک مواد و بافت های تیره داخل دندان را بیرون می کشد و روی دندان روکشی قرار داده می شود که موجب بهبود ظاهر دندان می شود. در صورتی که انجام این کار ممکن نباشد، مجبور خواهد بود دندان را به طور کامل بکشد.

درد

درد یکی دیگر از نشانه هایی است که باعث می شود بیماران مجبور شوند تحت مراقبت های دندانی قرار بگیرند، وقتی عفونت کانال ریشه دندان فعال است. درمان کانال ریشه می تواند منجر به بروز دردهای شدید شود. این درد هنگام گاز زدن یا وارد کردن فشار به دندان بالا است.

طولانی شدن درد دندان

دندانی که مینای آن آسیب دیده است اما کانال های ریشه آن سالم هستند، به احتمال زیاد تنها چند دقیقه درد احساس خواهد کرد، اما اگر درد پس از قرار گرفتن در معرض محرک های سرد و گرم همچنان ادامه داشته باشد، احتمال عفونی شدن کانال ریشه دندان وجود دارد. برخی افراد درد دندان را به شکل یک درد خفیف و ضربان دار احساس می کنند، در حالی که برخی دیگر دردی شدید و سخت احساس می کنند. ممکن است متوجه شوید که درد دندان شما شب ها وخیم تر می شود زیرا وقتی به صورت افقی دراز می کشید، خون سریع تر به سمت سر جریان پیدا می کند. این باعث می شود فشار بیشتری به دندان های شما وارد شود.

حساسیت به دما

در صورتی که با قرار گرفتن دندان در معرض خوراکی ها و نوشیدنی های سرد یا داغ در دندان خود درد کوچکی احساس کنید، این احتمال وجود دارد که دندان شما عفونی شده باشد. زیر مینای دندان عاج وجود دارد، که حاوی پایانه های عصبی خیلی ریز است. وقتی مینای دندان آسیب می بیند، اعصاب داخل دندان به دما، و حتی گاهی اوقات به فشار حساس می شوند.

آبسه دندان

آبسه دندان می تواند موجب بروز ناراحتی زیاد و بوی ناخوشایند دهان شود. این مشکل زمانی بوجود می آید که باکتری و بافت پالپی که در حال از دست رفتن هستند موجب بوجود آمدن یک کیسه پر از چرک در کنار نوک ریشه دندان می شوند. آبسه می تواند منجر به بروز مکرر برآمدگی یا توده قرمز رنگ روی لثه ها شود. علاوه بر این، ممکن است ترشح ماده ای بد بو اطراف آن آغاز شود. در طول درمان ریشه، تخلیه و خشک کردن آبسه دندان می تواند با مقداری ناراحتی همراه باشد و باکتری و بافت های مرده تخلیه می شوند تا احساس راحتی در دندان مجدداً بوجود بیاید.

بوی بد دهان

بیمارانی که عفونت کانال ریشه دندان دارند، بوی بد مزمن دهانی دارند. در صورتی که بوی بد دهان، حتی بهد از مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه تداوم داشته باشد، احتمالاً یک عفونت وجود دارد.

باکتری که موجب تولید عفونت کانال ریشه دندان می شود، از خود بوی بدی ساتع می کند. در نتیجه، بیماران اغلب بوی بد و مزه ای بد داخل دهان خود احساس می کنند. تشکیل آبسه می تواند موجب وخامت بیشتر مشکل شود.

علائم و نشانه های هشدار دهنده موجود صبر نمی کنند، هر چه سریع تر عمل کنید!

وجود هر یک از علائم و نشانه هایی که در بالا فهرست شدند می تواند حاکی از شرایط دندانی باشد که نیاز به درمان به موقع دارند، تا از بروز مشکلات بیشتر اجتناب نمود و یا هشدار از دست رفتن دندان داده شود.

اگر به متخصص درمان ریشه و عصب کشی در تهران نیازمندید با ما در تماس باشید.