فلوراید و اهمیت آن برای سلامت دهان و دندان ها

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی مهم است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری است، همچنین مینای دندان را تقویت می کند و اثرات مضر پلاک را کاهش می دهد. فلوراید همچنین کل دندان را در برابر پوسیدگی مقاوم تر می کند و به معدنی سازی مجدد کمک می کند، که به ترمیم پوسیدگی زودرس کمک می کند.

اکثر شهرداری ها فلوراید را به آب آشامیدنی عمومی اضافه می کنند تا این فواید را برای کل افراد جامعه فراهم کنند. با این حال، برخی از والدین با این باور که فلوراید می تواند برای سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی فرزندشان خطرناک باشد، از دادن آن به فرزندشان اجتناب می کنند. با یادگیری بیشتر در مورد مزایای فلوراید و خطرات احتمالی، می توانید دندان های کودک خود را سالم نگه دارید و خطرات احتمالی را به حداقل برسانید.

فلوراید کجا یافت می شود؟

شایع ترین منابع فلوراید آب لوله کشی و خمیر دندان هستند.

فلوراید موضعی

  • محصولاتی با غلظت ملایم (در دسترس بدون نسخه) یا قوی (با نسخه) فلوراید (به عنوان مثال، خمیر دندان یا دهانشویه)
  • هنگامی که اولین دندان کودک شما ظاهر شد، مسواک زدن دندان های او با استفاده از مقدار بسیار کمی خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک دانه برنج را شروع کنید.
  • در حدود 3 سالگی، به اندازه یک نخود خمیر دندان استفاده کنید.
  • در کودکان زیر 6 سال نباید از دهانشویه ها استفاده کرد.
  • وارنیش ها، ژل ها یا فوم های حاوی فلوراید ممکن است توسط دندانپزشک روی دندان ها اعمال شوند.

اینها را می توان هر 3 تا 6 ماه یک مرتبه از زمان ظاهر شدن اولین دندان استفاده کرد.

فلوراید سیستمیک

  • تأمین آب عمومی و خصوصی
  • مکمل های تجویزی
  • منابع دیگر عبارتند از چای، نوشابه و مقداری آب بطری

فلوراید سیستمیک پس از مصرف، در دستگاه گوارش جذب می شود. سپس در سراسر بدن در جریان خون پخش می شود. همچنین در بزاق به دهان باز می گردد تا به طور مداوم دندان ها را با فلوراید شستشو دهد.

فلوراید و سلامت دهان و دندان
فلوراید و سلامت دهان و دندان

آیا درمان های فلوراید دندان ایمن هستند؟

آری، فلوراید تراپی های ارائه شده توسط دندانپزشک شما برای جلوگیری از پوسیدگی و معکوس شدن حفره هایی که ممکن است قبلاً شروع به شکل گیری کرده باشند، طراحی شده اند. زمانی که توسط یک متخصص مراقبت از دندان تجویز شود کاملاً ایمن است.

اهمیت فلوراید

فلوراید یک ماده معدنی بسیار مهم برای کودکان است. باکتری های موجود در دهان می توانند با قند ترکیب شوند تا اسید مضری تولید کنند که ممکن است به دندان ها و مینای دندان ها آسیب برساند. فلوراید از دندان ها در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند و همچنین می تواند برخی از علائم اولیه پوسیدگی دندان را معکوس کند. خمیر دندان های حاوی فلوراید باعث کاهش 15 تا 30 درصد پوسیدگی در کودکان می شود و فلورایده کردن منابع آب عمومی می تواند میزان پوسیدگی را تا 40 درصد کاهش دهد.

خطرات فلوراید

فلوراید یک ماده معدنی است که در خاک، آب و مواد غذایی مختلف یافت می شود. ثابت شده است که به معدنی سازی مجدد و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. در حالی که شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهند فلوراید فواید زیادی برای دندان ها، بویژه برای کودکان دارد، مهم است که والدین میزان فلوراید دریافتی را به دقت تحت کنترل داشته باشند. دندانپزشکان نشان می دهند، در حالی که قرار گرفتن در معرض فلوراید موضعی با خمیر دندان طبق دستورالعمل نسبتاً بی خطر به نظر می رسد، مصرف بیش از حد فلوراید خطرات خود را دارد. در واقع، یک مطالعه اخیر هاروارد نشان داد که مصرف فلوراید پیامدهای منفی روی رشد و توانایی های شناختی کودکان دارد.

به نظر می رسد مقداری که بلعیده می شود عامل کلیدی در تجربه خطرات منفی باشد. اگر فرزندان شما بیش از حد فلوراید بخورند، خطر ابتلا به فلوئوروزیس نیز افزایش می یابد، وضعیتی که 41 درصد از کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد و شامل دندان های حفره دار و لکه دار می شود. در برخی موارد، قرار گرفتن در معرض فلوراید زیاد با ADHD و سایر اختلالات عصبی نیز ارتباط داشته است.

فلوراید و سلامت دهان و دندان
فلوراید و سلامت دهان و دندان

چه زمانی باید از خمیر دندان فاقد فلوراید استفاده کرد؟

سناریوهایی وجود دارند که خمیر دندان فاقد فلوراید ممکن است بهترین گزینه برای خانواده شما باشد. اگر کودک زیر دو سال دارید، خمیر دندان های فاقد فلوراید گاهی اوقات انتخاب مطمئن تری هستند، زیرا کودکان خردسال ممکن است مقدار زیادی فلوراید را ببلعند. با این حال، آکادمی اطفال آمریکا و انجمن دندانپزشکی آمریکا هر دو توصیه می کنند که والدین به محض ظاهر شدن اولین دندان از خمیر دندان حاوی فلوراید برای فرزندان خود استفاده کنند. تا سه سالگی باید به استفاده از یک لایه نازک خمیر دندان ادامه داد و از آن زمان به بعد ممکن است مقداری به اندازه نخود استفاده شود. AAP و ADA توصیه می کنند که والدین هنگام مسواک زدن دندان های فرزندان خود، برای به حداقل رساندن مصرف فلوراید، خمیر دندان اضافی را بردارند.

در نهایت، اگر فرزند شما از طریق خمیر دندان، فراتر از آبی که می نوشد از فلوراید اضافی استفاده می کند، این به شما به عنوان والدین بستگی دارد که تماس بگیرید. اگر در مورد خطرات و مزایای احتمالی فلوراید برای فرزندان خود نگرانی دارید، برای اطلاعات بیشتر با دندانپزشک یا متخصص اطفال کودک خود صحبت کنید.

چه کسانی باید فلوراید اضافی دریافت کنند؟

آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا به کودکان بین 6 ماه تا 16 سال توصیه می کند که هر روز نوعی فلوراید مصرف کنند.

اگر منبع اصلی آب لوله کشی کودک شما فلوراید نیست، پزشک یا دندانپزشک کودک شما ممکن است مکمل های فلوراید را تجویز کند. اینها یا به صورت قطره یا قرص هستند که از طریق خوراکی مصرف می شوند. مقدار فلورایدی که تجویز می شود بر اساس سن کودک و میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی مشخص می شود.

اگر کودک شما عمدتاً آب بطری می نوشد، با پزشک یا دندانپزشک کودک خود در مورد استفاده از یک محصول حاوی فلوراید صحبت کنید. اکثر کودکان هنوز از طریق مسواک زدن و خوردن غذای تهیه شده با آب لوله کشی فلوراید کافی دریافت می کنند.

فلوراید و سلامت دهان و دندان
فلوراید و سلامت دهان و دندان

چگونه بفهمم فرزندم فلوراید کافی دریافت می کند؟

معاینه توسط دندانپزشک شما می تواند تعیین کند که آیا شما مقدار مناسب فلوراید استفاده می کنید یا خیر.

چگونه می توان از خطرات مصرف فلوراید زیاد اجتناب کرد؟

به طور کلی فلوراید بی خطر است. خطرات سلامتی ناشی از مصرف فلوراید معمولاً به استفاده نادرست و دریافت بیش از حد فلوراید محدود می شوند. برای جلوگیری از این خطرات اقدامات زیر را انجام دهید:

  • خمیر دندان و سایر محصولات بهداشتی دندان را قورت ندهید.
  • خمیر دندان را از دسترس کودکان خردسال دور نگهدارید. مطمئن شوید که تا سن 7 تا 8 سالگی به کودک خود در مسواک زدن کمک می کنید.
  • برای اطلاع از سطح فلوراید موجود در آب آشامیدنی محلی خود با اداره آب شهر خود تماس بگیرید.

کودکان در معرض خطر ابتلا به فلوئوروزیس دندانی قرار دارند زیرا دندان های آنها به فلوراید حساس تر است. فلوئوروزیس فقط در دندان های در حال رشد رخ می دهد. در دندان هایی که قبلاً بیرون نیامده اند این اتفاق نمی افتد. اگر متوجه تغییراتی در دندان های کودک خود شدید با پزشک یا دندانپزشک کودک خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *