جراحی های بازسازی استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان
10 بهمن ماه 1396
روشهای جایگزین دندان از دست رفته
9 اسفند ماه 1396

در این نوشته می خوانید :

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان وسیله‌ای شبیه به پیچ است که در داخل استخوان فک جایگذاری می‌شود و بر روی آن روکش یا پروتز مصنوعی دیگری قرار می‌گیرد تا جایگزین دندان شود. برای ساخت ایمپلنت ممکن است از تیتانیوم و یا زیرکونیا (اکسید زیرکونیوم) استفاده شود. ایمپلنت زیرکونیا با تکنولوژی‌های جدید ساخته شده و مزیت‌های زیادی دارد.

فواید و مزیتهای ایمپلنت زیرکونیا

فواید و مزیتهای ایمپلنت زیرکونیا

مزیت‌های ایمپلنت زیرکونیا

  • سازگار با بدن و قابلیت آمیختگی با استخوان

ایمپلنت زیرکونیا از مواد سرامیک زیست ‌سازگار ساخته می‌شود. این مواد مخصوص، از قابلیت جوش خوردن به استخوان فک برخوردار بوده و خیلی زود فرایند یکپارچگی استخوان را پشت سر می‌گذارند.

 پژوهش میکروسکوپی اخیر که توسط دانشگاه مینه سوتا صورت گرفت، بهینه بودن یکپارچگی استخوان در ایمپلنت زیرکونیا بدون بروز هیچ ‌گونه علائمی از التهاب یا باز پس زدن آن توسط بدن را تأیید کرد. در پژوهش‌های دیگری نیز ایده ‌آل بودن زیرکونیا برای ساخت ایمپلنت تأیید شده است.

  • عدم ایجاد آلرژی و حساسیت در بدن

ایمپلنتهای زیرکونیا موادی غیر آلرژی زا هستند و از آنجایی که هیچ ترکیب فلزی ندارند مشکلی از بابت ایجاد آلرژی نیز وجود ندارد. جالب است بدانید بسیاری از موارد ایمپلنت تیتانیومی، چند سال‌ پس از جراحی کاشت ایمپلنت علائمی مانند خارش و التهاب در پیرامون ایمپلنت در نتیجه حساسیت بدن نشان داده ‌اند. این وضعیت می‌تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان و شکست درمان ایمپلنت شود. از آنجایی ‌که امروزه شمار روز افزونی از مردم دچار آلرژی و حساسیت‌های پوستی و مشکلات سیستم ایمنی هستند ، کاشت وسیله‌ های فلزی در داخل بدن بیشتر با مشکل مواجه می‌شود. به خصوص که در صورت وجود مشکل در ایمپلنت تیتانیم، خارج کردن آن از فک کار ساده ‌ای نیست. همین موضوع باعث افزایش محبوبیت ایمپلنت زیرکونیا شده است.

فواید و مزیتهای ایمپلنت زیرکونیا

فواید و مزیتهای ایمپلنت زیرکونیا

  • زیبایی دندان

در برخی موارد یکی از مشکلات ایمپلنتهای قبلی تیتانیومی، زیبایی بود. بیمارانی که قطر لثه در آنها کم بوده و یا لثه شان شفافیت دارد و یا افرادی که مستعد پس‌روی لثه هستند (برای مثال در بسیاری از افراد مسن) ممکن است در نهایت ایمپلنت فلزی از اطراف بافت لثه نمایان شده و یک حلقه فلزی دور روکش همرنگ دندان دیده شود. از آنجایی ‌که زیرکونیا ماهیتاً سفید رنگ بوده و هیچ بخش فلزی ندارد، حتی در این صورت نیز زیبای خود را حفظ می‌کند. زیرکونیا ظاهری بسیار طبیعی داشته و کاملاً شبیه به دندان است.

  • مقاومت در مقابل خوردگی و فرسایش

زیرکونیا زیست خنثی است و در مقابل فرسایش و خوردگی شیمیایی مقاومت بالایی داشته و از طرفی رسانای حرارت یا الکتریسته نیست. زیرکونیا به عنوان یک ماده زیست خنثی هیچ واکنش شیمیایی ایجاد نمی‌کند و به بخش‌های دیگر بدن مهاجرت نمیکند و یا تداخلی در سلامت دهان ایجاد نمی‌نماید.

فواید و مزیتهای ایمپلنت زیرکونیا

فواید و مزیتهای ایمپلنت زیرکونیا

  • نارسانا بودن زیرکونیا

این حقیقت که زیرکونیا رسانای جریان الکتریکی نیست، مزیت مهمی به شمار می‌آید. احتمال چسبیدن باکتری‌ها به سطح ایمپلنت به همین علت بسیار کمتر است. بنابراین برای حفظ سلامت لثه و دهان نیز گزینه خوبی است.

  • استحکام و مقاومت

موفقیت بلند مدت ایمپلنت زیرکونیا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. این ایمپلنتها به شکلی طراحی شده‌ اند که مقاومت بالایی در مقابل نیروهای شدید فک دارند. کانتورهای ایمپلنت زیرکونیا کاملاً شبیه دندان طبیعی بوده و الگوی آن را دنبال می‌کند. ایمپلنت زیرکونیا به دوام بالا و انعطاف ‌پذیری در مقابل فشار شهرت دارد.

  • طراحی یک تکه

ایمپلنت زیرکونیا را می‌توان به صورت یک تکه طراحی کرد به طوری که اباتمنت و پایه ایمپلنت از ابتدا به یکدیگر وصل بود و یک تکه هستند. ایمپلنتهایی که به صورت دو تکه (پایه ایمپلنت و اباتمنت با پیچ به یکدیگر وصل می‌شوند) هستند، در صورتی که هنگام جویدن تحت فشار شدید قرار بگیرند حرکات میکروسکوپی داشته و همین موضوع باعث ایجاد اصطکاک و گرما می‌شود. همچنین دو تکه بودن ایمپلنت باعث می‌شود باکتری‌های غیر هوازی بتوانند از این فرصت برای کلونی سازی استفاده کنند. باکتری‌ها سم تولید کرده و باعث التهاب بافت‌های پیرامون ایمپلنت می‌شوند. التهاب منجر به تحلیل رفتن بافت ها و خطر شکست درمان ایمپلنت می‌شود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *