پالپوتومی و پالپکتومی – بخش دوم
3 آبان ماه 1398
پالپیت برگشت پذیر و پالپیت برگشت ناپذیر
4 آذر ماه 1398

در این نوشته می خوانید :

پس از اتمام فرایند درمان ریشه (عصب کشی)، لازم است بیمار در طول دوره بهبود به برخی جوانب توجه داشته باشد. یکی از شایع ترین نگرانی های مربوط به درمان ریشه که بیمار دارد دردی است که معمولاً با این فرایند وجود دارد. خوشبختانه، این درد در طول فرایند درمان خیلی اندک است و معمولاً ناراحتی پس از مدتی ظرف چند روز بهبود پیدا می کند. بسیاری از بیماران نیاز دارند تا مدتی که روکش دائمی آنها آماده می شود تا روی دندان درمان شده را بپوشاند، به مدت چند روز یا حتی چند هفته دندان آنها به طور موقت پر شود.

مراقبت های دندانی نیز برای پیشگیری از آسیب بیشتر به دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است ضروری هستند. همه این موضوعات در این مقاله توضیح داده خواهند شد. اما قبل از همه آنها باید به بیان چیزهایی بپردازیم که قبل از درمان باید آنها را مد نظر قرار دهید.

مراقبت پس از درمان ریشه

مراقبت پس از درمان ریشه

چیزهایی که درست قبل از درمان باید به خاطر داشته باشید

  • لازم است از قبل به فکر یه همراه باشید تا بتواند پس از اتمام درمان، در صورت باقی مانند اثر داروهای بی حس کننده و آرام بخش شما را همراهی نماید، زیرا این داروها می توانند موجب کاهش هوشیاری شما شوند.
  • شب قبل از فرایند به اندازه کافی بخوابید تا اطمینان حاصل نمایید بدن شما از سلامت کافی برخوردار است. این کار می تواند سیستم ایمنی بدن شما را در بهترین وضعیت قرار دهد تا بهترین عملکرد را داشته باشد و میزان بهبود شما را افزایش دهد.
  • ممکن است قبل از انجام درمان ریشه برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود. اطمینان حاصل نمایید که آنها را با دوز تجویز شده مصرف می کنید و در اواسط دوره مصرف آنها را قطع نکنید زیرا می تواند باعث بروز باکتری هایی شود که در نهایت موجب آسیب بیشتر به سلامت فرد خواهد شد.
  • راجع به فرایند درمان با پزشک خود صحبت کنید تا نگرانی شما از خطرات آن کمتر شود.

 

 

مراقبت های پس از درمان ریشه

مراقبت های پس از درمان ریشه

حساسیت، ناراحتی، و درد

با از بین رفتن اثر داروی بی حسی پس از فرایهند درمان ریشه، حساسیت باز می گردد، و مقداری درد و حساسیت در منطقه اطراف دندان می تواند احساس شود.

در واقع، کاملاً شایع است که برخی بیماران مقداری درد و حساسیت دندان را در روزهای پس از فرایند درمان تجربه می کنند. افرادی که تحت تأثیر درد و عفونت قبل از این فرایند قرار می گیرند، به احتمال زیاد متوجه این موضوعات نیز می شوند، گرچه هر کسی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد. حساسیت یا ناراحتی اغلب می تواند با یک داروی مسکن ساده مانند پاراستامول یا ایبوپروفن تسکین پیدا کند. برای دردهای شدیدتر نیز، داروهای دیگر با تجویز پزشک قابل استفاده هستند.

در صورت ادامه دار شدن درد، حتی چند روز پس از فرایند، ممکن است علت بنیادی دیگری وجود داشته باشد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. در این موارد، به بیماران باید توصیه شود برای معاینه به دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) خود مراجعه کنند تا بهترین گزینه درمان برای آنها انتخاب شود. این کار بویژه زمانی مهم است که بیمار یکی از علائم زیر را تجربه کند:

  • تورم چشمگیر داخل و بیرون دهان.
  • احساس ناصاف بودن بایت.
  • علائم عفونت از قبل از درمان باز می گردند.
  • خارج شدن پر شدگی موقت یا روکش دندان.

در برخی موارد نادر ممکن است درمان ریشه به دلایل متفاوتی ناموفق باشد. به عنوان مثال، بهداشت دهانی ضعیف می تواند باعث آسیب به اثرات درمان شود، که باعث خواهد شد خطرات بیشتری برای سلامت دهان بروز پیدا کنند. در صورت تجربه هر یک از این علائم، ممکن است دندان نیاز به درمان مجدد داشته باشد.

علاوه بر این، فرایند درمان مجدد در صورتی ممکن است ضروری باشد که کانال اضافی داخل دندان وجود داشته باشد که در طول مرحله اول نادیده گرفته شده است. با این حال، درمان ریشه مجدد تنها برای درمان های ناموفق انجام نمی شود. مشکلاتی مانند پوسیدگی های جدید و روکش یا پر شدگی شکسته نیز می توانند در درمان های موفق اتفاق بیفتند و دندان درمان شده را در معرض خطر قرار دهند.

توصیه هایی برای پر شدگی موقت دندان

فرایند درمان ریشه عموماً دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد تا تکمیل شود، زیرا روکش های دندانی ترمیمی برای هر بیمار باید به صورت سفارشی ساخته شوند. طی جلسه اول، درمان ریشه انجام می شود و برای ساخت روکش قابل آن گرفته می شود تا از دندان محافظت نماید. در طول مدتی که روکش دندان ساخته می شود، غالباً برای محافظت از دندان، ریشه به طور موقت پر می شود.

پر شدگی موقت دندان به اندازه روکش دائم محکم و قوی نیست و مستعد شکسته شدن است. در نتیجه، مراقبت های خاصی نیاز است، تا زمانی که ترمیم نهایی در جای خود قرار بگیرد. به عنوان یک قانون کلی، به بیماران باید توصیه شود تا از وارد آوردن فشار به دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است اجتناب کنند. آنها باید از جویدن محکم غذاهای سفت و چسبناک، مانند نان های سفت و آبنبات، که ممکن است موجب شکسته شدن پر شدگی دندان یا شل شدن آن شود، خودداری نمایند.

مراقبت های پس از درمان ریشه

مراقبت های پس از درمان ریشه

مراقبت های دهانی بعد از درمان ریشه

لازم است بیمار پس از درمان ریشه از دندان های خود به مقدار کافی مراقبت کند تا از وارد آمدن آسیب بیشتر به دندان یا دندان های مجاور جلوگیری شود.

باید به بیمار توصیه شود:

  • در روز دو مرتبه دندان های خود را با خمیر دندان فلورایده مسواک بزند.
  • هر روز نخ دندان دندان بکشد.
  • به منظور انجام مراقبت و پاکسازی های تخصصی، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نماید.
  • برای بررسی سلامت دندان ها به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نماید.

علاوه بر این مهم است بیمار بداند در صورت نیاز و مشاهده هر گونه علائم، چگونه از مراقبت های دندانی بهره مند شود. این کمک می کند اطمینان حاصل کند که هر گونه مشکلات خیلی زود شناسایی و درمان می شوند، بدون آنکه موجب بروز هیچ آسیب قابل توجهی به دندان شوند.

اگر به متخصص درمان ریشه و عصب کشی در تهران نیازمندید با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *