دست دندان های لق: دندان ژله ای یا ایمپلنت ؟؟
12 شهریور ماه 1395
کاربردهای لیزر در دندانپزشکی
12 شهریور ماه 1395

امروزه با گسترش دانش و تکنولوژی، شاهد ظهور و گسترش انواع تخصص ها در دانش دندانپزشکی هستیم به گونه ای که امروزه بالغ  بر 10 رشته تخصصی و 2 رشته PHD در شاخه های مختلف دندانپزشکی ظهور کرده است

برخلاف رشته های گروه پزشکی که غالبا بیماران آشنایی نسبی با انواع تخصص های آنها دارند در حیطه دندانپزشکی این شناخت کمتر است. به همین دلیل تنوع در درمان ها و تخصص های موجود جستجو برای یافتن تخصص مناسب می تواند برای بیماران گیج و  گمره کننده باشد از این رو بر آن شدیم که به طور مختصر به توضیح انواع تخصص های دندان پزشکی بپردازیم.

الف ) جراحی دهان و فک و صورت

حیطه ای از کار دندانپزشکی است که با جراحی های کوچک (minor)و بزرگ (major) در حیطه دهان و همچنین درمان جراحی انواع ناهنجاری ها، شکستگی ها و درمان های زیبایی ناحیه فک و صورت در ارتباط است. انواع جراحی های داخل دهانی مثل  کشیدن دندان های عقل  و قرار دادن ایمپلنت های دندانی، درمان انواع ضایعات، تومور ها و انواع جراحی های فک و صورت در حیطه کار می باشد.

ب) جراح و متخصص بیماری های لثه  (پریودنتیست)

حیطه مربوط به بیماری های لثه (انواع مضکلات خاد و مزمن لثه ای) بوده که متخصص این رشته تحت عنوان پریودنتیست شناخته می شود.  قرار دادن انواع ایمپلنت های دندانی نیز در حیطه این گروه از متخصصین می باشند.

ج) متخصص و جراح درمان ریشه  دندان  (اندودنتیست)

متخصصین این رشته به درمان بیماری های پالپ و ریشه دندان می پردازند. همچنین انواع جراحی های مربوط به ریشه دندان ، درمان دندان های ضربه خورده، درمان مجدد درمان ریشه های قدیمی نیز جزو حیطه کاری این گروه از متخصصین می باشند.

متخصص پروتز های دندانی و فکی  صورتی (پروستودنتیست)

هر جسم خارجی که در حقیقت به منظور بازسازی  انساج از دست رفته در ناحیه دهان و فک وصورت استفاده می شود پروتز نام دارد که معمولا در سه بخش ثابت متحرک و ایمپلنت تقسیم شده و  در حیطه کاری متخصصین پروتز قرار میگیرد. از این جمله می توان به بازسازی دندان های از دست رفته توسط انواع روکش، روکش های ایمپلنت ، انواع دست دندان های های متکی بر بی دندانی کامل یا پارسیل و یا ایمپلنت، انواع بازسازی های نواقص فکی صورتی ناشی از تروما و یا تومورها  و حتی پروتز های ناحیه فکی  صورتی مثل پروتز چشم،  گوش و بینی توسط متخصصین پروتز  انجام می شود.  همچنین  درمان های اولیه  مشکلات ناحیه مفصل گیجگاهی فکی  (TMJ) نیز در حیطه کاری متخصص پروتز های دندانی می باشد.

متخصص دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی

 متخصصین ترمیمی و زیبایی در زمینه انواع ترمیم های مستقیم و غیر مستقیم  دندان ها و انواع درمان های زیبایی مثل لمینیت، سفید کردن دندان ها،  اصلاح طرح لبخند و … کارهای تخصصی را انجام می دهند.

متخصص دندانپزشکی اطفال (پدودنتسیت)

انواع درمان های دندانپزشکی در زمینه اطفال از جمله بازسازی و ترمیم دندان های اطفال، درمان پالپ و ریشه اطفال (پالپوتومی و پالپکتومی)،  بازسازی دندان های اطفال با روکش های از پیش ساخته (SS crown) ساخت انواع فضا نگهدار و …. در محدوده کاری  متخصص اطفال می باشد.

متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فکی صورتی (ارتودنتیست)

 درمان دندان های نامنظم و انواع ناهنجاری های دندانی و فکی صورتی با کمک وسایل ثابت (براکت ها ) و متحرک (انواع پلاک ها) در یک دوره زمانی مشخص در حیطه کار ارتودنتیست ها می باشد.

متخصص رادیولوژی دهان و فک و صورت

تهیه انواع رادیوگرافی های داخل دهانی (پری اپیکال و بایت وینگ) و خارج دهانی (پانورامیک) درحیطه کار متخصصین رادیولوژی است. امروزه با پیشرفت وسایل رادیولوژی دستگاه های سی تی اسکن مر بوط به ناحیه فک  و صورت (CBCT) پیشرفت کرده که برای قرار دادن انواع ایمپلنت های دندانی و همچنین تشخیص و طرح درمان انواع مشکلات ناحیه فکی صورتی قابل استفاده خواهد بود.

متخصص بیماری های دهان  و فک و صورت

متخصصین این رشته به تشخیص و درمان انواع بیماری های ناحیه دهان و فک و صورت پرداخته و معمولا در غربالگری و ارجاع بیماران نقش مهمی ایفا می نمایند.

متخصص پاتولوژی دهان  و فک و صورت (پاتولوژیست)

در تشخیص بسیاری از ضایعات ناحیه دهان و فک و صورت برای رسیدن به تشخیص مطلوب نیاز به تهیه بیوپسی و مطالعات پاتولوژی می باشد. متخصصین مربوط به این رشته به بررسی پاتولوژیک انواع ضایعات دهان و فک و صورت می پردازند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *