علائم عفونت ریشه دندان
20 بهمن ماه 1398
کرونا ویروس جدید؛ آنچه لازم است درباره ویروس کرونا بدانید
16 اسفند ماه 1398

چرا ممکن است دندان ها جراحی اندودانتیکس نیاز داشته باشند؟

• جراحی می تواند کمک کند دندان ها را در موقعیت های مختلف نجات داد.
  • ممکن است جراحی با اهداف تشخیصی انجام شود. در صورتی که علائم و نشانه ها ادامه پیدا کنند اما هیچ مشکل مشهودی در تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس بروز پیدا نکند، احتمالاً دندان یک ترک خیلی ریز یا کانالی دارد که در طول درمان ریشه (عصب کشی) به روش غیر جراحی از چشم دندانپزشک پنهان مانده است. در چنین مواردی، جراحی اجازه می دهد اندودنتیست (متخصص درمان ریشه دندان) کل ریشه دندان را مورد بررسی قرار دهد، مشکل را بیابد، و درمان را ارائه دهد.
  • گاهی اوقات، رسوب کلسیم باعث می شود کانال ریشه خیلی باریک شود و ابزاری که برای درمان های غیر جراحی کانال ریشه استفاده می شوند به انتهای ریشه نرسند. اگر دندان “کلسیفیکاسیون” داشته باشد، ممکن است اندودنتیست جراحی اندودانتیک را برای پاکسازی و سیل کردن باقی مانده کانال انجام دهد.
  • معمولاً دندانی که تحت درمان ریشه (عصب کشی) قرار می گیرد، تا پایان عمر بیمار دوام می آورد و هرگز درمان اندودانتیک دیگری نیاز نخواهد داشت. با این حال، در تعداد اندکی از موارد، ممکن است دندان بهبود پیدا نکند یا عفونی شود. چند ماه یا حتی چند سال بعد از درمان موفق، ممکن است دندان دردناک یا دچار بیماری شود. در این صورت، جراحی می تواند به حفظ دندان کمک نماید.
  • جراحی می تواند برای درمان آسیب به سطوح ریشه یا استخوان های اطراف نیز انجام شود.
  • گرچه فرایندهای جراحی بسیاری وجود دارند که می توانند برای نجات دندان انجام شوند، اما رایج ترین آنها اپیکواِکتومی با برش انتهای ریشه است. وقتی بعد از فرایند درمان ریشه التهاب یا عفونت در قسمت استخوانی انتهای دندان ادامه پیدا می کنند، ممکن است متخصص درمان ریشه مجبور باشد میکروسرجری آپیکال (اِپیکواِکتومی) انجام دهد.
میکروسرجری یا جراحی ریشه دندان با میکروسکوپ

میکروسرجری یا اپیکواکتومی چیست؟

گرچه فرایند اپیکواکتومی سالهاست که انجام می شود، اما نام آن می تواند فریبنده باشد. غیر از مفهوم، این فرایند چیز چندان مشترکی با نحوه امروزی انجام آن ندارد. اپیکواکتومی، وقتی توسط یک اندودنتیست یا دندانپزشک انجام شود که بویژه در زمینه تکنیک های مدرن جراحی اندودانتیک آموزش دیده است، فرایندی بسیار دقیق و موفقیت آمیز است. این فرایند مستلزم استفاده از میکروسکوپ جراحی، ابزارهای بسیار کوچک مخصوص، پیشرفته ترین مواد، و یک دسته مهارت های خاص است.

در این فرایند، اندودنتیست بافت لثه را از نزدیک دندان باز می کند تا استخوان زیر آن را ببیند و هر گونه بافت ملتهب و عفونی را بردارد. انتهای ریشه نیز برداشته می شود. ممکن است مقدار اندکی ماده پر کننده روی ریشه قرار داده شود تا انتهای کانال ریشه را سیل نماید، در انتها تعدادی بخیه به لثه زده می شوند تا کمک کنند بافت به خوبی بهبود پیدا کند. طی یک ماه، استخوان اطراف انتهای ریشه بهبود پیدا می کند.

آیا هیچ نوع جراحی اندودانتیک دیگری وجود دارد؟

دیگر جراحی هایی که انجام می شوند عبارتند از تقسیم کردن دندان به دو قسمت، اصلاح و ترمیم ریشه آسیب دیده، یا حتی برداشتن یک یا چند ریشه. دندانپزشک ها نوع خاص جراحی مورد نیاز هر بیمار را برای او توضیح می دهند. در برخی موارد خاص، فرایندی به نام کاشت مجدد دندان ممکن است انجام شود. در این فرایند، دندان کشیده می شود، و در حالی که خارج از دهان است، با فرایندهای اندودانتیک درمان می شود، و سپس داخل حفره خود جای داده می شود. این فرایند با هدف نجات دندان طراحی شده است.

میکروسرجری یا جراحی ریشه دندان با میکروسکوپ

آیا این فرایند درد دارد؟

بی حسی موضعی باعث می شود فرایند بدون ناراحتی انجام شود. البته، در طول دوره ای که بخیه بهبود پیدا می کند، ممکن است مقداری ناراحتی داشته باشید یا تورم اندکی تجربه کنید. این برای هر فرایند جراحی کاملاً طبیعی است. توصیه می کنیم از داروهای مسکن مناسب برای تسکین درد خود استفاده نمایید.

دندانپزشک یا اندودنتیست دستوالعمل خاصی برای بعد از جراحی به شما خواهند داد که انجام آنها ضروری است. در صورتی که بعد از فرایند جراحی هر سوالی دارید، یا دردی دارید که به داروها پاسخ نمی دهد، با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا بعد از جراحی می توان تا منزل رانندگی کرد؟

اغلب این امکان وجود دارد، اما قبل از انجام آن باید از پزشک خود بپرسید تا بتوانید برای بازگشت به منزل برنامه ریزی کنید.

چگونه می توان متوجه شد جراحی موفقیت آمیز بوده است؟

دندانپزشک جراحی اندودانتیک را پیشنهاد می دهد زیرا معتقد است این بهترین گزینه برای نجات دندان طبیعی است. البته، هیچ تضمینی برای هیچ فرایند جراحی وجود ندارد. دندانپزشک راجع به شانس موفقیت آمیز بودن درمان صحبت خواهد کرد تا بیمار بتواند تصمیم آگاهانه ای بگیرد.

چه جایگزین هایی برای جراحی اندودانتیک وجود دارد؟

اغلب، تنها جایگزینی که برای جراحی وجود دارد، کشیدن دندان است. دندان کشیده شده باید با یک ایمپلنت، بریج، یا پروتز پارسیل متحرک جایگزین شود تا عمل جویدن احیاء شود و از جابجایی دندان های مجاور جلوگیری شود. از آنجا که این جایگزین ها مستلزم انجام جراحی یا فرایندهای دندانی روی دندان های سالم مجاور هستند، درمان اندودانتیک بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه برای حفظ سلامت دهان است.

مهم نیست جایگزین های مصنوعی جدید دندان ها چقدر مؤثر هستند، هیچ چیز بهتر از خود دندان های طبیعی نیست. شما قبلاً برای نجات دندان خود سرمایه گذاری کرده اید. اگر برای انجام جراحی اندودانتیک هزینه پرداخت کنید، نتیجه آن یک دندان سالم و طبیعی با عملکرد عادی، تا پایان عمر است.

چه زمانی پس از جراحی می توان به فعالیت های روزمره پرداخت؟

اکثر بیماران می توانند روز بعد به محل کار یا دیگر فعالیت های روزمره خود بپردازند.

اگر به متخصص درمان ریشه و عصب کشی در تهران نیازمندید با ما در تماس باشید.