مزایای آلوئه ورا برای سلامت لثه ها
28 فروردین ماه 1401
چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی
17 خرداد ماه 1401

در این نوشته می خوانید :

 

پروتزهای مصنوعی دندانی یک روزه یا فوری، همان پروتزهای موقت هستند که شما می توانید استفاده از آنها را همان روز که دندان های ناسالم خود را می کشید آغاز کنید. در حالی که منتظر هستید دهان شما بهبود پیدا کند و پروتزهای معمولی شما ساخته شوند، دندانپزشک شما ممکن است این نوع پروتزها را به شما توصیه کند.

در این مقاله، ما به پرسش هاسی شما در مورد این نوع پروتزهای دندانی کاذب موقت پاسخ می دهیم، از جمله:

  • پروتز فوری چیست؟
  • پروتزهای دندانی یک روزه چقدر هزینه در بر دارند؟
  • چه کسی می تواند آنها را دریافت کند؟

ما امیدواریم که این اطلاعات به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا پروتزهای فوری راه حل مناسبی برای شما هستند تا به طور موقت جایگزین دندان های از دست رفته شما شوند.

 

پروتز مصنوعی دندانی یک روزه یا فوری چیست؟

دندان های مصنوعی یک روزه، که تحت عنوان “پروتزهای فوری” ، “پروتزهای یک روزه” و “دندان های مصنوعی یک روزه” نیز شناخته می شوند یکی از خدمات دندانپزشکی ترمیمی هستند که در آن کشیدن دندان و دریافت دندان مصنوعی در یک روز انجام می شوند.

به این معنا که آنها دندان های موقتی هستند که می توانند به محض کشیدن دندان، استفاده شوند، که باعث می شود به نظر برخی افراد آنها یکی از بهترین پروتزها در بازار باشند.

پس از کشیدن دندان های خود، باید چند هفته یا حتی چند ماه صبر کنید تا دهان شما بهبود پیدا کند، قبل از اینکه بتوانید پروتزهای معمولی خود را استفاده کنید. همچنین، فرم دهان بهبود یافته شما ممکن است اندکی متفاوت از دهان شما پس از جراحی کشیدن دندان باشد، بنابراین بهتر است برای ساخت پروتزهای دائمی خود تا زمانی که دهان شما بهود می یابد صبر کنید.

مشکل مربوط به نداشتن دندان تا زمانی که پروتزهای دائمی شما آماده شوند و دهان شما به طور کامل بهبود یابد این است که احتمالاً باید آن بازه زمانی چند هفته ای را با لبخندی سپری کنید که جای خالی دندان کشیده شده وسط آن خود نمایی می کند.

این امر می تواند بویژه در افرادی که سابقه حساس دندان و لثه داشته اند، دشوار باشد. اما دلایل دیگری وجود دارد که چرا این ایده خوبی نیست، از جمله:

  • تحریک لثه ها
  • فشار بیشتر هنگام جویدن روی دندان های موجود
  • دشواری هنگام خوردن
  • دشواری هنگام صحبت کردن
  • تحلیل استخوان فک (این می تواند تنها با ایمپلنت حل شود)

این “پروتزهای یک روزه” می تواند به جلوگیری از بروز این مشکلات کمک کنند. از آنجا که شما می توانید استفاده آنها را درست از مطب دندانپزشک آغاز کنید، شما هیچ فاصله ای بین دندان های خود نخواهید داشت و همچنین به شما کمک می کنند تا زمانی که دندان های جدید خود را دریافت می کنید، به صحبت کردن و خوردن غذا عادت کنید. علاوه بر این، آنها به حفظ سلامت عضلات و مفاصل و حفظ یکپارچگی بافت دهان کمک می کنند.

 

پروتزهای موقت فوری در مقایسه با پروتزهای دائمی

در مقایسه پروتزهای فوری و پروتزهای دائمی، چند تفاوت وجود دارند، از جمله:

پروتزهای فوری قبل از کشیدن دندان ساخته می شوند و برای استفاده در همان روز جراحی کشیدن دندان، آماده می شوند. آنها این امکان را برای بیماران فراهم می آورند که هم کشیدن دندان و هم شروع استفاده از پروتزهای دندانی خود را در یک روز انجام دهند. هدف استفاده از آنها تا زمان آماده شدن پروتزهای معمولی، یا برای چند ماه نخست پس از کشیدن دندان است.

این فرایند به شرح زیر است:

  • کشیدن تکمیل می شود، و پروتز موقت با مواد خاصی در داخل پایه پروتز، داخل دهان قرار داده می شود.
  • روز بعد، این ماده برداشته می شود و با یک ماده جدید جایگزین می شود، و این فرایند هر چهار تا پنج روز به مدت تقریباً پنج تا شش هفته تکرار می شود.
  • سپس دندانپزشک شما این ماده ، یک تهویه کننده بافت، را با مواد آستر نرم تعویض می کند.
  • آستر نرم به صورت ماهانه تعویض خواهد شد تا زمانی که لثه ها و استخوان فک شما به خوبی بهبود پیدا کند تا یک پروتز دائمی دریافت کند.

پروتزهای معمولی شما از روی قالبی ساخته می شوند که پس از کشیدن دندان ها گرفته شده است، و آنها می توانند پس از بهبود دهان شما استفاده شوند.

بهتر است به پروتزهای فوری و معمولی چندان به عنوان گزینه های “یا این یا آن” فکر نکنید، بلکه پروتز فوری چیزی است که می توانید از آن استفاده کنید تا زمانی بتوانید دندان های مصنوعی معمولی خود را دریافت کنید.

بنابراین برای خلاصه کردن تفاوت ها:

  • قبل از اینکه دندان های شما کشیده شوند پروتزها در یک روز ساخته می شوند.
  • آنها در همان روز پس از خارج شدن از مطب بعد از کشیدن دندان ها می توانند استفاده شوند.
  • معمولاً هدف آنها فقط استفاده موقت است.
  • پروتزهای موقت نیاز به تنظیمات مکرر دارند.
  • هنگامی که دهان شما بهبود می یابد و پروتزهای دائمی شما ساخته شده اند، پروتزهای دائمی خود را به جای پروتزهای یک روزه خود استفاده خواهید کرد.

چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ نوع دندان مصنوعی بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های از دست رفته نیست. بهترین گزینه ایمپلنت است، اما برای بسیاری از بیماران می تواند گران باشد.

پروتزهای مصنوعی دندانی فوری

پروتزهای مصنوعی دندانی فوری

ساخت پروتزهای دندانی مصنوعی فوری چه مدت طول می کشد؟

زمان ها بسته به دندانپزشک شما متفاوت خواهند بود، اما به طور کلی قبل از اینکه یک پروتز فوری ساخته شود یک یا دو هفته، و به طور بالقوه چندین بار مراجعه به دندانپزشک طول می کشد تا ساخته شوند.

با این حال، از آنجا که آنها قبل از کشیدن دندان های شما ساخته شده اند، همان روزی که دندان شما کشیده می شود آماده خواهند بود.

 

مراقبت بعد از دریافت پروتزهای دندانی فوری

پس مراقبت های از دریافت پروتزهای دندانی فوری به چه صورت خواهند بود؟ برای مراقب صحیح از پروتزهای مصنوعی دندانی موقتی پس از کشیدن دندان، باید اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های دندانپزشک خود را دنبال می کنید. با این حال دستورالعمل های عمومی عبارتند از:

  • استفاده از پروتزهای جدید برای 24 ساعت نخست.
  • عدم شستشو یا تف کردن.
  • پس از 24 ساعت، چند بار خارج کردن پروتزها در روز برای شستشوی آنها.
  • شستشوی دهان با آب نمک در حالی که پروتزهای شما داخل دهان شما هستند.
  • سیگار نکشیدن پس از جراحی برای دریافت پروتزهای دندانی مصنوعی فوری.
  • ننوشیدن هیچ مایع داغی برای 24 ساعت نخست.

دندانپزشک شما همچنین دستورالعمل هایی درباره نحوه خارج کردن پروتزهای فوری برای اولین بار پس از جراحی ارائه خواهد داد. آنها به احتمال زیاد توصیه خواهند کرد که آب نمک را در دهان خود قرار دهید و به آرامی آب را از زیر پروتز خود عبور دهید تا آن را سست کنید.

سپس آب را تف کنید و به آرامی و با ملایمت پروتزهای دندانی خود را بیرون بیاورید. شما می توانید از انگشت خود برای سست کردن و بالا و پایین کردن پروتز خود استفاده کنید تا کمک کنید آزاد شود. به احتمال زیاد در ابتدا انجام آن دشوار خواهد بود، اما شما می توانید نحوه انجام آن را یاد بگیرید.

شما می توانید این دستورالعمل ها را برای مراقبت از پروتزهای فوری پس از کشیدن دندان در ذهن خود نگه دارید، اما نخستین و مهم ترین آنها، دنبال کردن دستورالعمل های داده شده توسط دندانپزشک شما است.

احساس کردن مقداری درد یا ناراحتی پس از کشیدن و دریافت پروتزهای جدید کاملاً طبیعی است. با این حال، درد پروتزهای دندانی فوری باید ظرف چند روز فروکش کند و داروهای تسکین درد قطعاً کمک کننده خواهند بود.

اگر پروتزهای دندانی فوری شما باعث بروز درد شدید می شوند، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

 

هزینه های پروتزهای دندانی فوری چقدر است؟

هزینه پروتزهای دندانی یک روزه یا فوری، بسته به سلامت دهان و دندان بیمار و دندانپزشکی که مراجعه می کنید، در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. به طور کلی، پروتزهای دندانی موقت گران تر از نمونه های استاندارد خود هستند، زیرا ساخت آنها زمان بیشتری نیاز دارد.

کشیدن دندان ها و پروتزهای دندانی در یک روز، هزینه های مختلفی خواهد داشت. به طور کلی، هزینه کشیدن ساده دندان گران تر از کشیدن با جراحی خواهد بود. همچنین باید به خاطر داشته باشید که هزینه های کشیدن تک دندان در مقایسه با کشیدن همه دندان ها و پروتزهای فوری بسیار متفاوت خواهد بود.

در نهایت، برای دانستن هزینه دقیقی که باید برای پروتزهای یک روزه خود پرداخت کنید، باید از دندانپزشک خود سؤال کنید. خوشبختانه، برای برآمدن از پس هزینه های احتمالاً بالای درمان، گزینه های مختلفی برای تأمین مالی دندانپزشکی وجود دارد، مانند برنامه های تخفیف دندانپزشکی، بیمه دندانپزشکی، وام های دندانپزشکی.

پروتزهای مصنوعی دندانی فوری

پروتزهای مصنوعی دندانی فوری

پروتزهای مصنوعی دندانی فوری چه شکلی هستند؟

اگر همه چیز خوب پیش برود، پروتزهای فوری باید بسیار شبیه به پروتزهای معمولی باشند، و هنگامی که آنها را داخل دهان خود قرار می دهید، آنها باید شبیه دندان های طبیعی شما باشند. پروتزهای فوری درست شبیه دندان های طبیعی هستند، و قطعاً خیلی بهتر از دندان های پوسیده شما خواهند بود!

 

مزایا و معایب پروتزهای دندانی مصنوعی روزه

یک پروتز فوری می تواند در زندگی افرادی که چندین دندان آنها کشیده شده است، تفاوت بزرگی ایجاد کنند، اما مانند هر چیز دیگری، آنها نیر دارای جوانب مثبت و منفی هستند.

نقطه ضعف اصلی این پروتزهای موقت این است که از آنجا که آنها از پیش ساخته شده اند و خیلی زود پس از کشیدن دندان های شما داخل دهان شما قرار می گیرند، قرار گیری آنها دقیق نخواهند بود.

این می تواند منجر به بروز ناراحتی هایی و نیاز به تنظیمات مکرر برای تناسب بهتر آنها شود. این یکی از دلایلی است که چرا آنها تنها به طور موقت استفاده می شوند تا دندان های جدید شما آماده شوند.

برای آشنایی با خلاصه ای از مزایا و معایب این پروتزهای موقت، به جدول زیر نگاهی بیندازید:

مزایا معایب
آنها به تمرین غذا خوردن و صحبت کردن با دندان های مصنوعی کمک می کنند. آنها تنها برای استفاده موقت هستند.

 

شما مجبور نیستید زمانی را بدون دندان سپری کنید. آنها می توانند پس از کشیدن دندان کمی ناراحت کننده باشند.
در حالی که بهبود می یابید، آنها از لثه های شما محافظت می کنند. ممکن است آنها خیلی مناسب نباشند.
آنها با برداشتن فشار اضافی از روی دندان های موجود هنگام جویدن، از آنها محافظت می کنند. به احتمال زیاد آنها به تنظیمات مکرر نیاز خواهند داشت.

 

 

نتیجه گیری

اگر نیاز است دندان های شما به علت پوسیدگی شدید یا بیماری لثه کشیده شوند، دندانپزشک شما ممکن است پروتزهای مصنوعی دندانی فوری یا یک روزه را برای چند ماه اول به شما توصیه کند. آنها می توانند در محافظت از دندان ها و لثه های حساس مفید باشند و به شما اجازه می دهند تا به صحبت کردن و غذا خوردن با دندان های جدید خود عادت کنید.

با این حال، در اکثر موارد، آنها تنها باید تا زمانی استفاده شوند که یک دست دندان مصنوعی جدید استاندارد شما ساخته شوند. آنها قوی تر و با دوام تر خواهند بود، و به تنظیمات کمتری نیاز خواهند داشت و به طور کلی راحت تر خواهند بود.

 

پرسش های متداول در مورد پروتزهای دندانی مصنوعی فوری

آیا می توان با پروتزهای فوری غذا خورد؟

آری، شما با دندان مصنوعی یک روزه می توانید غذا بخورید. در واقع، یکی از مزایای بزرگ آنها این است که آنها به شما کمک می کنند تا قبل از دریافت دست دندان معمولی جدید خود، به غذا خوردن با دندان های جدید خود عادت کنید.

 

آیا همه می توانند دندان مصنوعی یک روزه را دریافت کنند؟

این به فرد و دندانپزشک او بستگی دارد تا تصمیم بگیرند که آیا پروتزهای فوری برای وضعیت بیمار مناسب هستند یا خیر. این احتمالاً به تعداد دندان هایی که باید کشیده شوند و موقعیت آنها بستگی خواهد داشت.

اگر شما تعداد زیادی یا همه دندان های خود را بکشید، دندانپزشک شما احتمالاً پروتزهای موقت را توصیه می کند تا زمانی که شما بتوانید پروتزهای معمولی خود را استفاده کنید.

 

آیا پروتزهای فوری دائمی هستند؟

خیر. پس از کشیدن چند دندان، بافت باقی مانده دهان تخریب می شود. با توجه به این تغییرات، یک پروتز فوری تا پس از چند ماه به خوبی داخل دهان شما قرار نخواهد گرفت. بنابراین، پروتز فوری برای استفاده موقت شما در نظر گرفته می شود، مگر اینکه دندانپزشک شما نظری غیر از این داشته باشد. آنها می توانند برای چند ماه اول پس از کشیدن دندان استفاده شوند. آنها هر شکافی در لبخند شما را پوشش می دهند، به شما کمک می کنند تا به خوردن غذا عادی با دندان های جدید خود بازگردید و کمک می کنند به صحبت کردن با دندان های جدید خود عادت کنید.

پروتزهای مصنوعی دندانی فوری

پروتزهای مصنوعی دندانی فوری

پروتزهای فوری چه مدت می توانند خارج از دهان باشند؟

دستورالعمل دندانپزشک خود را دنبال کنید، و در صورت داشتن هر گونه پرسشی در مورد پروتزهای فوری جدید خود، تردید نکنید و آنها را بپرسید. دندانپزشکان مختلف ممکن است توصیه های مختلفی داشته باشند.

با این وجود، به گفته برخی از دندانپزشکان، توصیه می شود که در هفته نخست، پروتزهای فوری خود را به مدت 24 ساعت در روز استفاده کنید، و آنها را تنها برای تمیز کردن از دهان خارج کنید. پس از آن، شما می توانید آنها را چند ساعت در طول روز خارج کنید، و در نهایت، می توانید و باید آنها را شب ها از دهان خارج کنید.

باز هم، این یک یک قانون کلی است؛ همیشه ابتدا دستورالعمل های دندانپزشک خود را دنبال کنید.

 

بعد از کشیدن دندان های خود چه مدت باید برای پروتزهای مصنوعی صبر کنید؟

اکثر بیمارانی که دندان های خود را می کشند می خواهند بدانند چه مدت طول می کشد تا پروتزهای مصنوعی دندانی خود را دریافت کنند. برای پروتزهای معمولی، شما باید ماه ها و تا یک سال صبر کنید. علت این است که لثه ها و استخوان های فک شما باید کاملاً بهبود پیدا کنند. اما با استفاده از پروتزهای فوری، شما می توانید آنها را همان روزی که دندان های خود را کشیده اید دریافت کنید.

 

آیا پروتزهای مصنوعی دائمی نازک تر از نمونه موقتی هستند؟

پروتزهای دندانی مصنوعی دائمی در واقع پروتزهایی هستند که با ایمپلنت ها قرار می گیرند، اما پروتزهای معمولی معمولاً نازک تر و راحت تر از پروتزهای یک روزه هستند. هدف از پروتزهای فوری شما استفاده موقت است.

 

چگونه می توان پروتزهای فوری را دریافت کرد؟

اگر چند دندان یا حتی یک دندان تک شما کشیده شده باشند، اما یکی از آنها در موقعیت قابل توجهی قرار داشته باشد، ممکن است بخواهید از پروتزهای فوری استفاده کنید. اما ابتدا، شما باید یک دندانپزشک پروتز فوری پیدا کنید. ممکن است بتوانید به سادگی با تماس گرفتن با دندانپزشک خود ببیند آیا آنها را ارائه می دهند یا اینکه می توانند یک دندانپزشک برای ساخت آنها به شما معرفی کنند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *