طول عمر دندان عصب کشی شده، روکش و پر شده
31 فروردین ماه 1399
ترک دندان
30 اردیبهشت ماه 1399

در این نوشته می خوانید :

وقتی به دندانپزشکان فکر می کنید شاید نخستین چیزی که به ذهنتان می رسد در مورد پر شدگی های دندان ها باشد. همه می دانیم پر کردن دندان ها راهی برای ترمیم پوسیدگی ها و حفره های دندانی هستند. با این حال، روی هم رفته لازم است شما بیشتر در مورد پر کردن دندان بدانید. ممکن است حتی به برخی تصورات غلط باور داشته باشید. به هر علتی، پر شدگی های دندان ها به صورت افراطی به دردناک بودن، جدی بودن، یا حتی فوق العاده منفی بودن شهرت یافته اند.

به سختی می توان درک کرد چرا برخی افراد تصور بدی نسبت به پر شدگی های دندان ها دارند. همه می دانند حفره ها برای دندان ها خوب نیستند. فهمیدن اینکه شما یکی از این حفره های دندانی را دارید خبر چندان خوبی نیست. این وقتی معنا پیدا می کند که این خبر بد با درمان خود حفره دندانی همراه شود. با این حال، متأسفانه، این تصورات باعث می شود برخی افراد احساس کنند پر کردن دندان یک فرایند اصلی آزار دهنده است. اما در اکثر موارد این واقعیت ندارد. ما قصد داریم در این مقاله این سوء تفاهم ها را برطرف کنیم. در اینجا قرار است شما را با جزئیات پر کردن دندان ها آشنا کنیم، اینکه چرا مهم هستند، چرا نباید در دریافت آنها تردید کرد.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

پر کردن دندان چیست؟

حفره دندان سوراخی است که پس از تخریب بخشی از دندان توسط پوسیدگی روی دندان به جا می ماند. حفره دندان هنوز حاوی باکتری هایی است که موجب بوجود آمدن شده اند. اگر این پوسیدگی درمان نشده و چک نشده باقی بماند به انتشار خود و تخریب دندان ادامه می دهد. طی فرایند پر کردن، دندانپزشک معمولاً قبل از پر کردن دندان، با یک دریل پوسیدگی های داخل دندان را پاکسازی می کند. پاکسازی پوسیدگی های دندان ها مانع آسیب بیشتر به دندان می شود، اما موجب بازگشت قسمت هایی نمی شود که با پوسیدگی از بین می روند. اینجاست که پر کردن دندان وارد صحنه می شود.

اکثر دندانپزشکان در حال حاضر پر شدگی های دندان ها را با رزین کامپوزیت انجام می دهند. برخی دندانپزشکان هنوز از آمالگام های نقره و گلاس آینومرها برای پر کردن دندان ها استفاده می کنند. پر شدگی های دندان ها جایگزین بخش های تخریب شده با پوسیدگی های دندان می شوند. دندانپزشک آنها را ترکیب می کند تا همرنگ دندان اطراف خود شوند. آنها استحکام و انسجام دندان را به آن باز می گردانند و مانع ورود مجدد پوسیدگی به قسمت های آسیب پذیر می شوند. پر کردن دندان سلامت و عملکرد کامل دندان را به طور کارآمد و فوری به آن باز می گرداند، و کامپوزیت های دندانی می توانند حتی با رنگ دندان ها تطبیق داشته باشند.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

دندانپزشک چگونه آنها را داخل دندان قرار می دهد؟

دندانپزشک ابتدا دندان پوسیده یا دندانی که قرار است درمان شود را با بی حس کننده موضعی بی حس می کند که به داخل موضع تزریق می شود. بی حس کننده لثه ها و فک اطراف دندان را نیز بی حس می کنند. پس از بی حس شدن موضع، دندانپزشک با دریل پوسیدگی دندان را می تراشد.

پس از آنکه دندانپزشک پوسیدگی های دندان را می تراشد و دندان را آماده می کند، مواد انتخابی برای پر کردن دندان را درون آن قرار می دهد. روش خاص مورد استفاده برای قرار دهی مواد پر کننده به نوع موادی بستگی دارد که مورد استفاده قرار می گیرد.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

انواع موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند

رزین کامپوزیت

اینها پر استفاده ترین موادی هستند که برای پر کردن دندان ها استفاده می شوند، و موادی که دقیقاً همرنگ دندان ها هستند. آنها بسیار با دوام هستند و با رعایت خیلی خوب بهداشت دهان، می توانند تا 15 سال دوام داشته باشند (با بهداشت ضعیف، این مدت خیلی کوتاه تر خواهد بود). وقتی دندانپزشک در ابتدا کامپوزیت را داخل دندان قرار می دهد، به شکل خمیر است. خمیر کامپوزیت با وارد شدن به حفره دهان دقیقاً به شکل حفره دندان در می آید.

کامپوزیت ها به صورت لایه لایه قرار داده می شوند که در نهایت حفره را کامل پر می کنند. پس از آنکه هر لایه به درستی در جای خود قرار می گیرد و شکل داده می شود، سپس در جای خود “کیور” می شود. این هدف با استفاده از نور فرا بنفش حاصل می شود که به سرعت آن را در یک فرایند به نام “فوتو- پلیمریزاسیون” سفت می کند. پلیمریزه کردن پر شدگی های بر پایه رزین با استفاده از نور فرابنفش سریع، بی خطر، و بسیار کارآمد است. در نهایت، پر شدگی رزین کامپوزیت به طور کامل درون حفره را پر می کند و ظاهری طبیعی خواهد داشت، و عملکردهای دندان را به شکلی مؤثر احیاء خواهد کرد.

آمالگام

آمالگام ترکیبی از چندین فلز شامل نقره، قلع، و جیوه است. این پر شدگی ها همان چیزی هستند که شما به عنوان پر شدگی های قدیمی با ظاهر فلزی می شناسید. آنها کم هزینه تر، با دوام تر، و قرار گیری آنها داخل دندان ساده تر از رزین است، اما طبیعی به نظر نمی رسند.

دندانپزشک آمالگام را قبل از قرار دادن درون حفره، با استفاده از دستگاه ترکیب کننده مخصوصی آماده می کند. دندانپزشک آمالگام را محکم داخل حفره فشار می دهد تا مطمئن شود هیچ حباب هوایی داخل آن وجود ندارد. در نهایت، روی آن را شکل می دهد تا دقیقا مانند دندان های دیگر شود و مطمئن شود بایت مشکلی ندارد. آمالگام کمک می کند عملکردهای دندان احیاء شوند و از آن در برابر آسیب های بیشتر پوسیدگی دندان محافظت می کند.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

چرا پر کردن دندان مهم است؟

وقتی پوسیدگی دندان موجب تخریب بخش هایی از دندان می شود، حفره ای که بوجود می آید اغلب حساس است. این حفره می تواند موجب از دست رفتن پوشش روی اعصاب داخلی دندان شود، انسجام ساختاری دندان را با مشکل مواجه می سازد، یا محلی برای تداوم عفونت خواهد بود. حتی اگر دندانپزشک پوسیدگی را از داخل دندان تخلیه کند، خود حفره برای دندان مشکل آفرین خواهد شد. با پر کردن حفره، دندانپزشک عملکرد کامل دندان آسیب دیده را به آن باز می گرداند.

پر کردن دندان مانع تشکیل پلاک و باکتری داخل آن می شود، که می تواند منجر به بروز عفونت جدی شود. علاوه بر این، آنها موجب تقویت دندان می شوند تا از آن در برابر لب پر شدن، ترک خوردن، یا شکستن در نتیجه تروما محافظت کنند. بدون پر کردن دندان، حتی کوچکترین حفره ها نیز می توانند مشکلات جدی برای سلامت و عملکرد دندان بوجود بیاورند. کاملاً واضح است که، شما باید هر آنچه در توان دارید انجام دهید تا از بوجود آمدن حفره ها اجتناب کنید، اما پر کردن حفره های دندان ها آخر دنیا نیست.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *