میکروسرجری یا جراحی ریشه دندان با میکروسکوپ
1 اسفند ماه 1398
تست پالپ دندان
24 فروردین ماه 1399

کووید-19 (COVID-19) که تحت عنوان کرونا ویروس جدید شناخته می شود، اخیراً در صدر اخبار قرار گرفته است. گرچه این بیماری به سرعت در بخش های مختلف قاره آسیا و فراتر از آن در حال انتشار است، اما احتیاط های ساده ای هستند که با انجام آنها می توانید خطر ابتلا و انتقال آن را کاهش دهید.

کرونا ویروس جدید چیست؟

کرونا ویروس جدید یا کرونا ویروس 2019 دسته جدیدی از کرونا ویروس ها است. این بیماری که در نتیجه آلوده شدن به ویروس کرونا بوجود می آید، نخستین بار در شهر ووهان کشور چین شناسایی شد و بیماری کرونا ویروس 2019 (COVID-19) نام گرفت- “CO” مخفف corona- کرونا، “VI” مخفف virus- ویروس، و “D” مخفف disease- بیماری است. پیش از این، این بیماری تحت عنوان “کرونا ویروس جدید 2019” یا “2019-nCoV” شناخته می شد.

ویروس COVID-19 ویروس جدیدی است که به خانواده مشابهی از ویروس ها تحت عنوان سندروم تنفسی حاد شدید Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) و برخی از انواع سرما خوردگی های معمولی مرتبط است.

کرونا ویروس 2019 چگونه منتشر می شود؟

این ویروس می تواند از طریق تماس مستقیم و نزدیک با ذراتی منتقل شود که از راه دهان و بینی فرد مبتلا طی سرفه و عطسه کردن، از مجرای تنفسی او خارج می شوند. این ذرات ساعت ها روی سطوح باقی می مانند و با لمس کردن آنها و سپس زدن دست به دهان و بینی و چشم، امکان آلوده شدن وجود دارد. گرچه این ویروس چندین ساعت روی سطوح دوام می آورد اما با یک ضد عفونی ساده می توان آنها را از بین برد.

کرونا ویروس کووید 19

علائم و نشانه های ابتلا به ویروس کرونا کدامند؟

در برخی موارد وخیم، عفونت می تواند منجر به بروز ذات الریه یا مشکلات تنفسی شود. در موارد نادر، بیماری می تواند کشنده باشد. این علائم شبیه علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی هستند، که معمول تر از کرونا ویروس جدید هستند. به همین دلیل است که لازم است آزمایش انجام شود تا ابتلا به ویروس کرونا مورد تأیید قرار بگیرد. مهم است به خاطر داشته باشید که نکات پیشگیرانه اصلی شبیه یکدیگر هستند.

شستشوی مرتب دست ها، و رعایت بهداشت تنفسی (گرفتن دستمال جلوی دهان و بینی حین سرفه و عطسه کردن یا با آرنج خمیده، و سپس انداختن دستمال داخل یک سطل زباله درب دار). بعلاوه، برای آنفولانزا واکسن وجود دارد- بنابراین به خاطر داشته باشید حتماً واکسن جدید آن را برای خود و فرزندتان تزریق کنید.

کرونا ویروس کووید 19

چگونه می توان از خطرات عفونت ویروس کرونا در امان بود؟

با این چهار اقدام پیشگیرانه می توان از ابتلا به ویروس کرونای 2019 جلوگیری کرد.

بهترین راه برای شستشوی صحیح دست ها کدام است؟

گام اول- دست های خود را زیر آب روان خیس کنید.

گام دوم- مقدار کافی صابون مایع روی دست های خیس خود بریزید.

گام سوم- همه سطوح دست ها را حداقل به مدت 20 ثانیه بمالید- از جمله پشت دست ها، بین انگشتان، و زیر ناخن ها.

گام چهارم- دست های خود را با دقت زیر آب روان، آب بکشید.

گام پنجم- دست های خود را با یک هوله تمیز یا دستمال های هوله ای یکبار مصرف خشک کنید.

سعی کنید مرتب دست های خود را بشویید، مخصوصاً قبل از غذا خوردن؛ بعد از فین کردن، سرفه کردن، یا عطسه کردن؛ و رفتن به توالت.

اگر آب و صابون در دسترس ندارید، از مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل حداقل 60% استفاده کنید. اگر آلودگی دست ها قابل مشاهده است، حتماً دست های خود را با آب و صابون بشویید.

کرونا ویروس کووید 19

آیا باید از ماسک بهداشتی استفاده کرد؟

استفاده از ماسک های بهداشتی بیشتر به افرادی توصیه می شود که علائم تنفسی (عطسه و سرفه) دارند تا از دیگران محافظت نمایند. اگر هیچ علائمی ندارید، نیاز نیست ماسک استفاده کنید. اگر ماسک استفاده می کنید باید اصول استفاده و صحیح دور انداختن آنها را یاد بگیرید تا از مؤثر واقع شدن آنها اطمینان حاصل نمایید و از افزایش خطر انتقال ویروس جلوگیری کنید.

استفاده از ماسک به تنهایی نمی تواند عفونت را متوقف کند و باید در کنار شستن درست دست ها باشد، پوشاندن عطسه و سرفه و پرهیز از تماس نزدیک با افرادی که علائم شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا (سرفه، عطسه، تب) دارند.

آیا ویروس جدید کرونا 2019 کودکان را هم درگیر می کند؟

این ویروس جدید است و دانشمندان هنوز چیز زیادی راجع به مقدار تأثیر آن روی کودکان یا زنان باردار نمی دانند. فقط می دانیم افراد در تمام سنین می توانند به این ویروس آلوده شوند، اما تاکنون تعداد نسبتاً اندکی از کرونا ویروس ها بین کودکان گزارش شده اند. ویروس در موارد نادری کشنده است، و تاکنون مرگ و میر آن بین افراد مسن بیشتر بوده است و افرادی که از قبل مشکلات پزشکی خاص داشته اند.

کرونا ویروس کووید 19

اگر کودک علائم و نشانه های کرونا ویروس جدید را داشته باشد، چه باید کرد؟

در پی درمان های پزشکی باشید اما به خاطر داشته باشید که علائم کرونا ویروس 2019، مانند سرفه یا تب، می توانند شبیه علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی باشند- که خیلی شایع تر هستند.

بهداشت دست ها و سیستم تنفسی را با شستن دست ها و استفاده از دستمال جلوی دهان و بینی حین عطسه و سرفه کردن، همچنان رعایت کنید و واکسن جدید آنفولانزا برای او بزنید- تا کودک شما در برابر دیگر ویروس ها و باکتری های بیماری زا محافظت شود.

شبیه دیگر عفونت های تنفسی مانند آنفولانزا، اگر کودک شما علائم دارد، خیلی زود به فکر مراقبت از او باشید، و سعی کنید از مراجعه به اماکن عمومی (مانند محل کار، مدرسه، استفاده از وسایل نقلیه عمومی) خودداری کنید، تا از منتقل شدن بیماری به دیگران ممانعت کنید.

اگر یکی از اعضای خانواده علائم بیماری از خود نشان داد چه باید کرد؟

همه افرادی که به سفرهای خارجی می روند همیشه باید توصیه های مسافرتی کشور مقصد، در خصوص هر گونه محدودیت های ورود به آن کشور، نیاز به قرنطینه شدن در بدو ورود، یا دیگر توصیه های مربوط به مسافرت را جدی بگیرند. علاوه بر انجام اقدامات احتیاطی استاندارد، و به منظور پرهیز از قرنطینه شدن، یا جلوگیری از ورود شما به برخی کشورها، یا جلوگیری از بازگشت شما به وطن، توصیه می شود آخرین اخبار به روز در مورد کووید-19 را در وب سایت انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی چک کنید، که شامل فهرست کشورها و اقدامات محدودیتی است.

در طول سفر، والدین باید کارهای استاندارد بهداشتی را برای خود و فرزندانشان انجام دهند: مرتب دست های خود را شستشو دهند، از ژل یا محلول های ضد عفونی کننده بر پایه الکل حداقل 60% استفاده نمایید، کارهای بهداشتی تنفس را انجام دهید (هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با داخل آرنج یا با دستمال بپوشانید و بلافاصله آن را در سطل آشغال درب دار بیندازید) از تماس نزدیک با افرادی که سرفه یا عطسه می کنند خودداری نمایید. بعلاوه، توصیه می شود والدین همیشه موادضد عفونی کننده دست، بسته دستمال کاغذی، و محلول ضد عفونی کننده سطوح  با خود داشته باشند.

توصیه های اضافی عبارتند از: صندلی، دسته های صندلی، صفحه نمایش های لمسی، و غیره داهل هواپیما یا هر وسیله نقلیه دیگری را با محلول ضد عفونی کننده تمیز کنند. علاوه بر این باید از این محلول ها برای تمیز کردن کلیدها، دستگیره درها، و دستگاه های کنترل از راه دور در هتل یا هر محل دیگری که با خانواده در آنجا اقامت دارید استفاده کنید.

کرونا ویروس کووید 19

آیا ویروس کرونا از مادر باردار به جنین او منتقل می شود؟

در حال حاضر، شواهد کافی وجود ندارد که مشخص نماید آیا ویروس در طول بارداری قابل انتقال از مادر به جنین است ، یا ممکن است اثر سوعی روی جنین داشته باشد، یا خیر. این در حال حاضر در حال بررسی است. زنان باردار باید اقدامات پیشگیرانه را برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا انجام دهند و اگر علائم این بیماری را تجربه کردند، مانند تب، سرفه، یا تنفس دشوار، هر چه سریعتر به فکر مراقبت های پزشکی باشند.

کرونا ویروس کووید 19

آیا مادران مبتلا به کووید-19 می توانند به کودکان خود شیر بدهند؟

همه مادرانی که در مناطقی زندگی می کنند که خطر ابتلا به کووید-19 بالاست و علائم این بیماری- تب، سرفه، تنفس دشوار- را تجربه می کنند، باید هر چه سریعتر از خدمات درمانی بهره مند شوند و دستورالعمل های تیم درمان را دنبال نمایند.

با توجه به مزایای تغذیه کودک از شیر مادر، و نقش حائز اهمیت شیر مادر در انتقال دیگر ویروس های بیماری های تنفسی، مادر می تواند به شیر دادن کودک خود ادامه دهد، در حالی که همه احتیاط های لازم را به عمل می آورند.

برای مادرانی علائم دارند و باید کودک خود را شیر دهند، این اقدامات عبارتند از استفاده از ماسک های تنفسی (هنگامی که کودک نزدیک آنها است)، شستن دست ها قبل و بعد از تماس با کودک (از جمله حین شیر دادن)، و پاکسازی و ضد عفونی کردن سطوح آلوده- همان کاری که باید برای همه افرادی انجام شود که تست کرونای آنها مثبت اعلام شده است یا مشکوک به ابتلا به کووید-19 هستند، هنگام تماس با همه افراد، از جمله کودکان.

اگر مادر خیلی بیمار باشد، توصیه می شود شیر خود را بدوشد و با فنجان یا شیشه شیر تمیز یا قاشق به نوزاد داده شود.

کرونا ویروس کووید 19

آیا باید از رفتن بچه ها به مدرسه جلوگیری کرد؟

اگر کودک شما علائم بیماری دارد، به دنبال بهره مند شدن از مراقبت های پزشکی باشید و دستورالعمل های کادر درمان را دنبال کنید. بعلاوه، مانند دیگر عفونت های تنفسی مانند آنفولانزا، کودک باید در منزل به خوبی استرحت کند و از رفتن او به اماکن عمومی مانند مدرسه خودداری نمایید تا از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری نمایید.

اگر کودک شما علائم ندارد، تا زمانی که تعطیلی مدارس از سوی مراجع تصمیم گیرنده اعلام نشده است بهتر است کودک در کلاس درس حضور پیدا کند. به جای دور نگهداشتن کودکان از مدارس، بهتر است به آنها رعایت بهداشت را آموزش دهید، از جمله شستن مرتب دست ها پوشاندن دهان و بینی حین سرفه و عطسه کردن، و عدم دست زدن به چشم ها، دهان و بینی با دست نشسته.

در حال حاضر یونیسف چه کمکی می کند؟

در حال حاضر یونیسف روی حمایت از کشورهایی مانند چین و دیگر کشورهای آسیایی تمرکز دارد که بیشترین آمار مبتلایان به بیماری کووید-19 در آنها گزارش شده است. از 29 ژانویه تاکنون، کمک های زیادی برای کشورهای درگیر با ویروس ارسال کرده است.

با ماهیت غیر قابل پیش بینی کرونا ویروس 2019 و ادامه انتشار آن، یونیسف هم با دولت ها، سازمان جهانی بهداشت و دیگران مراجع سهیم در جلوگیری از شیوع ویروس در مناطق دیگر، مخصوصاً کشورهایی که سیستم بهداشت و سلامت ضعیف تری دارند و ظرفیت های محدودی برای مقابله با شیوع بیماری دارند، در ارتباط است.

از کمک های مالی گرفته تا اقلام ضروری برای مبارزه با شیوع بیماری، همگی از سوی یونیسف در اختیار این کشورها قرار می گیرند.