چه زمانی بریج های دندانی نیاز به ترمیم دارند؟
13 مهر ماه 1400
تأثیرات منفی دندان قروچه روی دندان ها و فک
11 آبان ماه 1400

در این نوشته می خوانید :

تحلیل لثه ها می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از بیماری پریودنتال گرفته تا عوامل ژنتیکی. اگر تحلیل رفتن لثه ها مورد رسیدگی قرار نگیرد می تواند منجر به از دست رفتن دندان ها شود. بنابراین، قبل از آنکه استفاده از هیچ پروتز مصنوعی آغاز شود، بایستی تحلیل رفتگی لثه های شما مورد رسیدگی قرار بگیرد.

خواه تنها به یک پاکسازی عمقی و تسطیح سطح ریشه ها نیاز داشته باشید یا پیوند لثه، وقتی از تحلیل رفتگی لثه های خود مراقبت کردید، زمان آن می رسد که به فکر مشکل عدم وجود برخی از دندان های خود باشید. پروتزهای مصنوعی راهکارهایی طبیعی هستند، اما بسته به نوع دنچری که شما انتخاب می کنید، ممکن است آینده مشکلات لثه های شما نیز برایتان اهمیت داشته باشد.

پروتزهای پارسیل و تحلیل رفتن لثه ها

برای قرار دادن جایگزین برای چند دندان، در حالی که هنوز تعدادی از دندان های طبیعی شما باقی مانده اند، پروتزهای پارسیل گزینه های متداولی هستند. این نوع دنچرها می توانند به گونه ای ساخته شوند تا جای دندان های خالی در کل دهان را پر کنند، زیرا این دندان های جایگزین روی یک ریتینر آکریلیک متحرک قرار می گیرند. بعلاوه، در این ساختار حمایتی اغلب از قلاب های فلزی استفاده می شود که اطراف تعدادی از دندان های طبیعی را می گیرند تا به ثبات قرار گیری پروتزهای پارسیل کمک کنند.

با این حال، بین پروتزهای پارسیل و لثه های شما ممکن است ذرات غذا گیر کنند، بعلاوه انباشته شدن رسوبات در قسمت هایی که پروتزهای پارسیل شما به دندان های طبیعی قلاب شده اند. این باکتری های گیر کرده می توانند منجر به بروز بیماری لثه و تحلیل لثه شوند، که باعث می شود نیاز باشد در آینده پیوند لثه انجام شود.

برای کمک به پیشگیری از تشکیل این رسوبات، ضرورت دارد که پروتزهای پارسیل شما هر شب از دهان خارج شوند و هم پروتزها و هم دندان های طبیعی شما با دقت و به طور کامل پاکسازی شوند.

ارتباط پروتز مصنوعی و تحلیل لثه

ارتباط پروتز مصنوعی و تحلیل لثه

تغییرات لثه و دست دندان های کامل

این یک باور نادرست است که برخی افراد فکر می کنند وقتی دیگر هیچ دندان طبیعی باقی نمانده باشد، لثه ها هرگز تغییری نخواهند کرد. با دست دندان های کامل سنتی، افراد هنوز هم تغییرات در لثه ها را تجربه خواهند کرد، اما علت تحلیل رفتن خط لثه آنها دست دندان های کامل نیست.

بلکه، وقتی شما دیگر هیچ دندان طبیعی ندارید، استخوان فک تراکم خود را از دست خواهد داد، زیرا فاقد ریشه های دندان ها است تا تراکم پیشین آن را حمایت کنند. به همین علت است که پروتزهای مصنوعی به مرور زمان لق می شوند. وقتی پروتزهای شما به دلیل تغییرات در لثه ها و استخوان فک شما شل می شوند، می توانید به دندانساز خود مراجعه کنید و اجازه دهید آنها را مجدداً تنظیم کنند.

با این حال، پس از یک مقدار خاص تنظیم، دیگر امکان انجام این کار وجود نخواهد داشت و نیاز است پروتز جدیدی جایگزین پروتز قبلی خود کنید، زیرا دهان شما آنقدر دچار تغییرات خواهد شد که تنظیم پروتز دیگر برای کمک به قرار گیری درست آنها کافی نخواهد بود.

ارتباط پروتز مصنوعی و تحلیل لثه

ارتباط پروتز مصنوعی و تحلیل لثه

برای این مشکل چه می توان کرد؟

دندانپزشکان راهکارهای مختلفی را برای پرداختن به آزردگی لثه ها ناشی از پروتزهای پارسیل و با هر علائمی از  تحلیل رفتگی لثه ها توصیه می کنند. در اینجا به بین راهکارهایی می پردازیم که ممکن است دندانپزشکان در کنار راهکارهای دیگر توصیه کنند:

  • یک دندانپزشکی در نزدیکی شما می تواند تنظیم قلاب ها و چفت های پروتزهای شما را امتحان کند تا از تحلیل رفتن لثه ها پیشگیری کند.
  • دندانپزشک شما ممکن است تغییرات یا بهبود وضعیت عادات بهداشتی دهان و دندان ها را به شما پیشنهاد دهد تا احتمال آلودگی باکتریایی رو و اطراف لثه های شما کاهش یابد.
  • علاوه بر این، ممکن است لازم باشد پروتزهای پارسیل خود را هنگام صرف غذا از داخل دهان خارج کنید.
  • دندانپزشک شما برای متوقف ساختن بیماری لثه ای که گسترش یافته است درمان هایی را توصیه خواهد کرد تا سلامت لثه ها احیاء شود.

بسته به شرایط لثه های شما، نتایج این راهکارها، سلامت فک و سلامت عمومی دهان شما، ممکن است لازم باشد پروتزهای پارسیل خود را با ایمپلنت های دندانی تعویض کنید. ایمپلنت های دندانی می توانند روکش ها، پروتزهای پارسیل، بریج ها، و حتی دست دندان های کامل روی یک یا دو پایه را حمایت کنند. ایمپلنت ها به دندان های طبیعی شما متصل نمی شوند و هیچ قلاب و چفتی هم ندارند که لثه های شما را آزار دهند.

بلکه، ایمپلنت ها جایگزین های ریشه های دندان ها هستند که مستقیماً داخل استخوان فک کار گذاشته می شوند که به طور دائمی پروتزهای پارسیل را حمایت می کنند. یک پروتز پارسیل بر پایه ایمپلنت کاملاً با ثبات است و به اندازه دندان های طبیعی که جایگزین آنها شده اند محکم است. آنها همه نقاط ضعفی که افراد با پروتزهای پارسیل سنتی تجربه می کنند را حذف می کنند در حالی که عملکرد کامل دندان ها را نیز احیاء می کنند و حتی رشد بافت جدسد و سالم استخوانی داخل فک شما را تحریک می کنند.

در صورتی که هر گونه آزردگی، درد، یا حتی تحلیل لثه ای را تجربه می کنید که ممکن است با پروتز های پارسیل شما مرتبط باشد، اگر مشکلات شبیه این قبلاً وجود داشته اند، یا اگر شما تنها نگران عوارض جانبی احتمالی پروتزهای پارسیلی هستید که می خواهید به جای دندان های از دست رفته خود استفاده کنید، توصیه می کنیم با دندانپزشک خود مشورت کنید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *