عمل کاشت ایمپلنت دندان
9 مهر ماه 1396
چه عواملی بر هزینه ایمپلنت دندان تأثیر می‌گذارند
15 آبان ماه 1396

در این نوشته می خوانید :

در موارد زیادی ممکن است نیاز به روکش دندان داشته باشید. برای مثال در موارد پوسیدگی وسیع، ترک ‌خوردگی، شکستگی، عصب ‌کشی و موارد دیگر ممکن است بهترین گزینه استفاده از روکش دندان باشد. اما پیش از این کار باید بدانید روکش دندان انواع مختلفی دارد که دندانپزشک بسته به شرایط و وضعیت شما مناسب‌ترین نوع آن را توصیه می‌نماید.

روکش دندان چیست؟

در واقع روکش دندان نوعی پروتز ثابت است که بر روی دندان قرار گرفته و تاج دندان را به طور کامل احاطه می‌کند به طوری که دیگر هیچ بخشی از دندان طبیعی را مشاهده نمی‌کنید. به این ترتیب روکش از ساختار تضعیف شده دندان محافظت می‌نماید. معمولاً روکش با چسب مخصوص دندانپزشکی به دندان چسبانده می‌شود. علاوه بر موارد ترمیمی، گاهی برای زیبایی نیز دندان روکش می‌شود.

دندان چگونه روکش میشود؟

برای روکش کردن ابتدا باید دندان تراشیده شده و آماده شود. سپس از آن قالب ‌گیری شده و ترمیم در لابراتوار دندانپزشکی ساخته و آماده می‌شود. پس از آن ترمیم در جای خود قرار می‌گیرد.

در اینجا با انواع مختلف روکش دندان آشنا می‌شوید.

انواع روکش دندان از نظر جنس مواد

انواع مختلف روکشهای دندان از نظر دوام، استحکام، مقاومت، طول عمر، قیمت، زیبایی و قابلیت پولیش تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. به همین علت پیش از تصمیم‌ گیری در مورد نوع روکش باید در مورد آنها اطلاعاتی داشته باشید و معایب و مزایای آنها را بدانید. برای انتخاب نوع روکش موقعیت دندان، عادات دهانی مانند دندان قروچه، هزینه ‌ای که می‌خواهید پرداخت کنید، تخصص دندانپزشک و وجود یا عدم وجود مشکلات دیگر دندان مانند عفونت لثه و غیره فاکتورهای تعیین‌ کننده هستند.

  • روکش سرامیکی: معمولاً از روکش سرامیکی برای ترمیم دندان‌های جلو استفاده می‌شود چرا که این انواع روکش از نظر زیبایی بهترین گزینه محسوب می‌شود. رنگ روکش سرامیکی دقیقا مطابق با رنگ دندان‌های دیگر انتخاب می‌شود تا ظاهری کاملاً طبیعی داشته باشد. روکش سرامیکی خود انواع مختلفی دارد که زیرکونیا یکی از جدیدترین و مقاوم‌تر این انواع آن به حساب می‌آید.
  • روکش سرامیکی فلزی ( پی اف ام ) : روکش سرامیکی فلزی یا روکش سرامیکی با اسکلت فلزی به علت استفاده از فلز به عنوان اسکلت و چارچوب اصلی، از استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به روکش‌های تمام سرامیک برخوردار است. به علت دوام بالای این روکش ها از آنها برای دندانهای عقبی استفاده می‌شود.
  • روکش طلا: معمولا روکش‌های طلا از ترکیبی از فلزهای طلا، مس و فلزهای دیگر ساخته میشود. امروزه استفاده از روکش طلا کمتر از گذشته مرسوم است.
  • روکشهای ساخته شده است آلیاژهای فلزی: این روکشها از فلزات غیر گران‌بها که مقاومت زیادی در مقابل خوردگی داشته و از استحکام بالایی برخوردار هستند، ساخته می‌شود. مثلاً برای ترمیم دندانهای عقبی شیری در کودکان از روکش فلزی (معمولا نقره ای رنگ) استفاده می‌شود.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *