ساییدگی و فرسایش دندان ها
29 شهریور ماه 1400
ارتباط پروتزهای مصنوعی و تحلیل لثه ها
25 مهر ماه 1400

در این نوشته می خوانید :

آیا فکر می کنید بریج دندانی شما نیاز به ترمیم دارد؟ بریج های دندانی می توانند چندین دهه دوام داشته باشند، اما بالأخره، آنها نیاز به ترمیم یا تعویض خواهند داشت. قبل از آنکه بیشتر پیش برویم، ابتدا اجازه دهید توضیح دهیم بریج دندان چیست. بریج دندان نوعی ابزار ثابت است که فضای داخل دهان، جایی که یک یا چند دندان از دست رفته اند را پر می کند. معمولاً بریج های دندانی روی دندان های سالم واقع در طرفین شکاف حاصل از دندان یا دندان های از دست رفته قرار می گیرند. هدف بریج های دندانی احیاء بایت و کمک به شما در حفظ شکل طبیعی صورت است.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با این مطالب آشنا شوید: چگونگی آسیب دیدن بریج های دندانی، چه زمانی باید برای ترمیم بریج های دندانی خود مراجعه کنید، بریج چگونه ترمیم می شود، و دستور العمل های مراقبتی برای کمک به پیشگیری از شکست بریج های دندانی.

علل شکست بریج های دندانی

دلیل اصلی که بریج های دندانی با شکست مواجه می شوند عدم مراقبت های دهانی است. بدون مراقبت های دهانی صحیح و مناسب، باکتری ها از راه روکش ها می توانند وارد محیط زیر بریج های دندانی شوند، و موجب پوسیدگی دندان های طبیعی زیر آنها (دندان های پایه) شوند.

دیگر علل عبارتند از:

  • تغییر در دندان های حمایت کننده، که می توانند ثبات بریج دندان را کاهش دهند.
  • عاداتی مانند جویدن مداد و خودکار یا دندان قروچه شبانه.
  • عدم مراقبت های مناسب دهان و دندان، که باعث بروز هر گونه مشکلات احتمالی برای بریج های دندانی می شود که منجر به شکست آن خواهند شد.
  • ایجاد مشکل در پایه بریج به دلیل بروز بیماری لثه.
بریج های دندانی

بریج های دندانی

چه زمانی باید برای ترمیم بریج های دندانی مراجعه کرد؟

بریج های دندانی درمان هایی مؤثر برای دندان های از دست رفته هستند. با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید که آنها راهکارهایی دائمی نیستند. بریج های دندانی معمولاً پنج تا هفت سال (یا حتی بیشتر) دوام دارند. اما از آنجا که دندان های طبیعی شما پوشیده شده اند، علائم پوسیدگی آنها مشهود نیست. بنابراین، حساسیت در دندان ها و لثه های اطراف بریج های دندانی می تواند نشانه این باشد که بریج دندانی نیاز به ترمیم دارد.

علاوه بر این ممکن است متوجه لب پر شدگی یا ترک خوردگی بریج دندانی خود شوید یا حین جویدن یا مسواک زدن درد و حساسیت احساس کنید. در این موارد باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.

خارج شدن بریج به طور کامل یکی از علل نیاز به مراجعه فوری به دندانپزشک است. سعی نکنید آن را با استفاده از چسب های قوی یا هر ماده چسبنده دیگری که خودتان خریداری کرده اید در جای خود بچسبانید. آنها می توانند موجب سوختگی شدید بافت نرم داخل دهان یا شل شدن مجدد ترمیم دندانی شوند.

گاهی اوقات، بریج به خوبی داخل دهان قرار نمی گیرد. یا طی سال ها استفاده رنگ آن تغییر کرده است به گونه ای که با دندان های اطراف تطابق ندارد. اگر بریج دندانی شما لق شده باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. گرچه منابع متعددی در اینترنت وجود دارند که می توانند شما را راهنمایی کنند چگونه بریج دندانی خود را در منزل سفت کنید، اما ضرورت دارد برای سلامت و امنیت خود به دنبال توصیه های یک متخصص باشید.

ترمیم بریج های دندانی

درمان برای ترمیم بریج های دندانی به علت شکست آنها بستگی دارد. اگر مسئله در مورد دندان های تکیه گاه است، لازم است دندانپزشک بریج را بردارد. بریج های ثابت عموماً با چسب روی دندان های پایه چسبانده می شوند، بنابراین اغلب نیاز است بریج اصلی شکسته شود. وقتی دندان پایه درمان شد (یا اگر به اندازه کافی محکم است)، بریج جایگزین می تواند ساخته شود.

اگر دندانپزشک شما نتواند دندان تکیه گاه را حفظ کند، دندان های شما می توانند با ایمپلنت های دندانی تعویض شوند تا به عنوان تکیه گاه بریج ها عمل کنند. دندان های اباتمنت و نیز دندان هایی که قبلاً از دست رفته اند می توانند با ایمپلنت های دندانی جایگزین شوند که با جراحی داخل استخوان فک قرار می گیرند.

اگر پرسلنی که روی بریج را پوشش می دهد لب پر شده یا ترک خورده است، اما بریج مشکلی ندارد، دندانپزشک می تواند آن را ترمیم کند. گاهی اوقات دندانپزشک حتی می تواند دندان مصنوعی ترک خورده را نیز ترمیم کند.

بریج های دندانی

بریج های دندانی

مراقبت از بریج های دندانی جدید

عادات خوب مراقبتی دهان و دندان ها، طول عمر بریج های دندانی را افزایش می دهند. دو مرتبه مسواک زدن در طول روز از پوسیدگی و حفره های دندانی، پلاک ها، و پوسیدگی دندان های پایه پیشگیری می کند. بعلاوه، دندانپزشکان اغلب ابزارهای خاصی برای نخ دندان کشیدن توصیه می کنند که شکاف های بین لثه و دندان مصنوعی را پاکسازی می کنند. بنابراین در مورد آنها را دندانپزشک خود صحبت کنید.

اگر فکر می کنید که ممکن است بریج دندانی شما نیاز به ترمیم داشته باشد، اکنون اطلاعاتی در زمینه ترمیم بریج های دندانی دارید. اگر اطراف دندان های خود حساسیت دارید یا متوجه هر گونه لب پر شدگی یا ترک خوردگی شده اید، آن را با دندانپزشک خود چک کنید. علاوه بر این، مراجعه منظم به دندانپزشک برای مطمئن شدن از سالم باقی ماندن دندان های زیر بریج بسیار مهم است. مثل همیشه، به خاطر داشته باشید که مراقبت های دهانی را رعایت کنید، مخصوصاً با بریج های دندانی. اگر بریج های دندانی شما احساس خوشایندی ندارند، بلافاصله برای مراجعه به دندانپزشک وقت بگیرید. شما لیاقت داشتن یک زندگی با لبخندی شاد و راحت را دارید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *