چرا هنگام خواب باید پروتزهای دندانی را خارج کرد؟
12 اردیبهشت ماه 1402
آیا دندان قروچه می تواند باعث آسیب به عصب شود؟
9 خرداد ماه 1402

در این نوشته می خوانید :

هنگامی که شما دندان های خود را از دست می دهید، راه های متعددی برای بستن فواصل بین دندان ها و احیاء عملکرد دهان و لبخند زیبای شما وجود دارد. اگر چندین دندان یا تمام دندان های خود را از دست داده باشید، پروتزهای مصنوعی یک راه حل مقرون به صرفه و واقع بینانه هستند.

دو دسته اصلی از پروتزهای مصنوعی دندانی وجود دارند: دست دندان کامل و پروتزهای پارسیل. اگر همه دندان های طبیعی خود را در یک فک یا هر دو فک از دست داده باشید، دست دندان کامل نیاز است. پروتزهای مصنوعی دندانی پارسیل جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته می شوند. در این مقاله، قصد داریم در مورد دندان های مصنوعی پارسیل برای شما بیشتر توضیح دهیم.

چرا باید برای دندان های از دست رفته جایگزین قرار داد؟

اگر از دست دادن دندان را تجربه کرده اید، چه به دلیل بالا رفتن سن باشد یا آسیب یا بیماری، مهم است که در اسرع وقت برای آن جایگزینی قرار دهید. مراجعه به دندانپزشک یا دندان ساز در اسرع وقت بسیار مهم است زیرا از دست دادن دندان می تواند:

  • منجر به از دست دادن دندان های بیشتری شود.
  • صحبت کردن و غذا خوردن را برای شما دشوار می کند.
  • باعث تحلیل استخوان شود.
  • ظاهر شما را تغییر داده و شما را مسن تر نشان دهد.

پروتز پارسیل چیست؟

پروتز پارسیل یک ابزار دندانی متحرک است که از یک یا چند دندان مصنوعی تشکیل شده است که به یک پایه همرنگ لثه ها متصل شده اند. پروتزهای پارسیل می توانند جایگزین چندین دندان در هر دو فک شوند اما نه مجموعه کامل دندان ها.

دندانپزشک از قالب های دهان و دندان های شما برای آماده سازی یک پروتز پارسیل سفارشی استفاده می کند تا از تناسب راحت آن اطمینان حاصل کند.

تفاوت فلیپر با پروتز پارسیل

تفاوت فلیپر با پروتز پارسیل

پروتز فلیپر چیست؟

جایگزین کردن دندانی که به دلیل بالا رفتن سن، ضربه یا بیماری از دست رفته است فرآیند سریعی نیست. محل دندان کشیده شده به بهبودی نیاز دارد و در صورت استفاده از ایمپلنت های دندانی، ممکن است به یک روش اضافی مانند پیوند استخوان نیاز باشد. این می تواند به معنای بدون دندان ماندن برای چندین ماه باشد.

چرا باید به فکر دندان موقت بود: بدون دندان ماندن در حالی که منتظر بهبودی دهان خود هستید، ایده آل نیست، زیرا می تواند روی موقعیت و ثبات دندان های باقی مانده شما تأثیر بگذارد. علاوه بر این، اگر جای خالی دندان از دست رفته قابل مشاهده باشد، می تواند بیماران را نسبت به ظاهر خود حساس کند.

راه حل؟ ممکن است بخواهید به عنوان بخشی از درمان پروتز خود، به فکر استفاده از دندان های فلیپر باشید.

دندان، دندان ها، یا پروتز مصنوعی فلیپر، یک پروتز پارسیل متحرک است. آنها دارای یک یا چند دندان مصنوعی هستند که روی فک بالا یا پایین قرار می گیرند. یک فلیپر اغلب از آکریلیک پروتز ساخته می شود تا اطمینان حاصل شود که به خوبی با لبخند شما ترکیب می شود. پروتز به صورت سفارشی و با استفاده از قالبی از دهان شما ساخته می شود.

فلیپرها سبک هستند و می توان آنها را به راحتی داخل دهان قرار داد و از دهان خارج کرد. آنها می توانند به راحتی بشکنند. بنابراین، آنها معمولاً به عنوان یک ترمیم موقت استفاده می شوند، زیرا در طول دوره ای استفاده می شوند که منتظر یک راه حل دائمی هستید.

پروتز پارسیل و پروتز فلیپر می توانند جایگزین چند دندان شوند؟

به طور کلی، پروتز پارسیل می تواند جایگزین یک یا چند دندان در هر دو فک شود. با این حال، پروتز فلیپر فقط برای جایگزینی یک یا دو دندان طراحی شده است.

آیا پروتز پارسیل و فلیپر دائمی هستند؟

معمولاً پروتزهای پارسیل می توانند حاوی چندین ماده باشند که طول عمر آنها را تعیین می کنند. به عنوان مثال، پروتزهای فلزی محکم و بادوام هستند و می توانند 10 تا 15 سال یا بیشتر دوام بیاورند. بنابراین آنها دائمی در نظر گرفته می شوند.

از سوی دیگر، پروتزهای فلیپر سبک وزن، کم دوام و موقتی هستند. در حالی که منتظر راه حل های دائمی مانند ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های خود هستید، فلیپرها مجموعه کاملی از دندان ها را به شما می دهند تا لبخندتان را حفظ کنید. همچنین آنها این امکان را برای شما فراهم می آورند تا غذای خود را بهتر بجوید و بهتر صحبت کنید. وقتی با فلیپرها چیزی می خورید مراقب باشید، زیرا شکننده هستند و به راحتی می شکنند.

تفاوت فلیپر با پروتز پارسیل

تفاوت فلیپر با پروتز پارسیل

قیمت فلیپر چقدر است؟

فلیپر نسبتاً ارزان تر از دیگر انواع پروتزهای پارسیل و سایر درمان های جایگزین مانند بریج ها و ایمپلنت های دندانی است.

مزایا و معایب فلیپر دندان

برخی از مزایا و معایب استفاده از دندان مصنوعی فلیپر شامل موارد زیر هستند:

مزایا

  • استطاعت مالی. در مقایسه با اکثر درمان های جایگزین دندان، پروتزهای فلیپر ارزان تر هستند.
  • بدون درد بودن. ساخت پروتز فلیپر مستلزم آن است که دندانپزشک از دهان شما قالب گیری کند. هیچ دریل کاری یا تراش دندانی که باعث درد شود وجود ندارند.
  • سریع بودن. پس از گرفتن قالب ها، می توانید حدود دو هفته دیگر منتظر دریافت دندان های فلیپر خود باشید. این بسیار سریع تر از اکثر درمان های جایگزین مانند ایمپلنت است.
  • قرار دادن و برداشتن آسان. شما می توانید پروتزهای فلیپر را به راحتی داخل دهان قرار دهد و از دهان بیرون بیاورید.
  • آنها فاصله بین دندان ها را می بندند تا لبخندی زیبا و یکنواخت ایجاد کنند و هر گونه خجالتی که ممکن است هنگام از دست دادن دندان در مکانی بسیار قابل مشاهده احساس کنید را از بین ببرند.
  • آنها سفارشی ساخته شده اند تا به خوبی با دندان های طبیعی شما ترکیب شوند.
  • آنها می توانند گفتار شما را بهبود بخشند.
  • آنها عملکرد بایت شما را بهبود می بخشند.
  • آنها از تراز دندان های شما محافظت می کنند.
  • آنها سبک هستند. از مواد بسیار سبک وزن ساخته شده اند، بنابراین استفاده از آنها راحت و آسان است.
  • آنها را می توان تغییر داد. ساختار دندان های فلیپر انعطاف پذیری است، بنابراین اگر دندان دیگری را از دست دادید، دندانپزشک شما می تواند به سادگی آن را روی پروتز اضافه کند.
  • آنها یک راه حل سریع هستند. دندان های فلیپر را می توان قبل از کشیدن دندان ساخت و بلافاصله پس از آن در محل قرار داد.
تفاوت فلیپر با پروتز پارسیل

تفاوت فلیپر با پروتز پارسیل

معایب

مانند بسیاری از درمان ها، پروتز فلیپر دارای معایبی نیز هست. این موارد می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • دوام کمتر. فلیپرها از موادی با دوام کمتر ساخته می شوند و به راحتی می شکنند یا ترک می خورند.
  • ممکن است ناراحت کننده باشند. در روزهای اول، پروتز فلیپر ممکن است احساس ناراحتی ایجاد کند. همچنین ممکن است در صحبت کردن و غذا خوردن با آنها مشکل داشته باشید. اگر دندان مصنوعی باعث بروز درد یا ناراحتی قابل توجه شد به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • خطرات سلامتی. عدم استفاده یا تمیز نکردن خوب دندان های فلیپر می تواند خطر بروز مشکلات سلامتی مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان و تحلیل رفتن لثه ها را افزایش دهد.
  • ممکن است به مرور زمان شل شوند. از آنجا که دهان شما تغییر می کند، پروتز فلیپر ممکن است به مرور زمان احساس شل شدن داشته باشد. برای تناسب بهتر می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

حقایقی مربوط به فلیپرها

  • قبل از کشیدن دندان طبیعی می توان یک دندان فلیپر ساخت تا نیازی به انتظار نداشته باشید.
  • این دندان مصنوعی از آکریلیک صورتی همرنگ لثه ها ساخته شده است و ممکن است گیره هایی داشته باشد که در اطراف دندان های موجود قرار می گیرند تا آن را در جای خود نگه دارند.
  • قرار دادن آنها بسیار آسان است و می توان آنها را برای تمیز کردن منظم بیرون آورد.
  • ظاهر شما و همچنین توانایی شما در خوردن و جویدن غذا را بهبود می بخشند.
  • هنگامی که فلیپر خود را دریافت کردید، ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد که در هفته اول فقط غذاهای نرم بخورید تا بتوانید به تدریج به استفاده از آن عادت کنید.
تفاوت فلیپر با پروتز پارسیل

تفاوت فلیپر با پروتز پارسیل

به خاطر داشته باشید: فلیپرها فقط موقتی هستند.

در حالی که دندان های فلیپر یک گزینه پروتز بسیار راحت و مقرون به صرفه هستند، اما باید به خاطر داشته باشید که آنها فقط یک راه حل موقت هستند. فلیپر‌ها ماندگاری زیادی ندارند- مواد آنها به اندازه پروتزهای دیگر بادوام نیستند و ممکن است در مدت زمان نسبتاً کوتاهی شل شوند.

امروز یک قرار ملاقات بگذارید

حالا که به تفاوت بین پروتز پارسیل و فلیپر پی برده اید، کدام یک برای شما مناسب است؟ دندانپزشک شما می تواند در انتخاب راه حل مناسب برای شرایط خود به شما کمک کند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *