فلوراید و اهمیت آن برای سلامت دهان و دندان ها
4 شهریور ماه 1402
چه چیزهایی یک دندان را زنده نگه می دارند؟
15 مهر ماه 1402

در این نوشته می خوانید :

زبان انسان نقش های حیاتی بسیار مهمی ایفا می کند. زبان به عنوان یک اندام گوارشی عمل می کند و حرکت غذا هنگام جویدن و بلع را تسهیل می کند. همچنین به حس چشایی و گفتار کمک می کند. در حالی که زبان برای سلامت خوب حیاتی است، افراد کمی توجهی که شایسته زبان است را به آن دارند.

بسیاری از ما از قبل از اهمیت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم برای جلوگیری از بیماری های دندانی آگاه هستیم، اما آیا می دانسته اید که زبان شما نیز باید تمیز شود؟ اما آیا حتی به این فکر کرده اید که تمیز کردن زبان را در روتین بهداشت دهان و دندان روزانه خود قرار دهید؟

تمیز کردن زبان بسیار مهم و مفید است زیرا زبان بستر گرمی برای باکتری ها است. بیشتر موارد بوی بد دهان به طور مستقیم با تجمع باکتری روی زبان مرتبط هستند. هنگامی که این باکتری ها تغذیه می کنند، گازهایی را منتشر می کنند که بوی نامطبوعی دارند. تمیز کردن زبان به هدف قرار دادن علت بوی بد دهان کمک می کند، و همچنین به حذف باکتری ها و بقایای مواد غذایی کمک می کند که خطر تشکیل پلاک را کاهش می دهد. پلاک عامل اصلی پوسیدگی دندان و بیماری لثه است.

دهان شما بدون یک زبان تمیز هرگز نمی تواند واقعاً تمیز باشد. این اندام انعطاف پذیر و عضلانی، به عنوان عضوی از بدن که مقادیر زیادی باکتری را جمع آوری می کند، به مسواک زدن و پاکسازی روزانه نیاز دارد تا غذا و باکتری ها را از شکاف ها، فرد رفتگی ها و جوانه های چشایی آن حذف کند.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

دلایلی برای تمیز کردن زبان

در اینجا برخی از مهمترین دلایلی که چرا باید زبان خود را هر روز تمیز کنید آورده شده اند:

حذف باکتری های ایجاد کننده بو

زبان محل پنهان شدن باکتری های بی شماری است، برخی خوب و برخی مضر هستند. یکی از مشکل سازترین باکتری هایی که روی زبان زندگی می کنند، بوی نامطبوعی را منتشر می کنند که به بوی بد دهان کمک می کند. تمیز کردن زبان به طور منظم می تواند به از بین بردن این میکروب های ایجاد کننده بو کمک کند.

افزایش حس چشایی

با گذشت زمان، یک بیوفیلم از باکتری ها و زباله ها روی سطح زبان ایجاد می شود. این بیوفیلم که یک لایه نازک چسبناک است، می تواند روی جوانه های چشایی تأثیر منفی بگذارد و لذت بردن از غذاهای شما را دشوار کند. هنگامی که زبان خود را تمیز می کنید، این بیوفیلم از بین می رود و این امکان را برای شما فراهم می کند که طعم کامل غذاهای خود را بچشید.

کاهش خطر بیماری پریودنتال

مانند پوسیدگی دندان، انباشته شدن باکتری روی دندان ها می تواند منجر به بروز بیماری لثه و سایر بیماری های دهان و دندان شود. وجود باکتری بیش از حد روی زبان همچنین می تواند باعث ایجاد یک پاسخ التهابی شود که می تواند به بیماری پریودنتال منجر شود.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

تقویت ایمنی

زبان شما اولین خط دفاعی شما برای سیستم ایمنی شماست. تمیز کردن زبان به جلوگیری از ورود سموم به بدن و تأثیر منفی روی سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. یک زبان تمیز نیز بخش مهمی از حفظ سلامت دستگاه گوارش است.

کاهش خطر برفک دهان

برفک دهان به عفونتی اطلاق می شود که در اثر رشد بیش از حد مخمر درون دهان ایجاد می شود. هنگامی که سطح باکتری های درون دهان به مقدار خیلی زیادی افزایش یابد، لکه های سفیدی روی زبان ظاهر می شوند. تمیز کردن زبان همراه با استفاده از داروهای ضد قارچ می تواند به درمان و پیشگیری از برفک دهان کمک کند.

چگونه زبان خود را به درستی تمیز کنیم؟

روش هایی برای تمیز کردن زبان وجود دارند که مؤثر، آسان و ارزان هستند. در اینجا به دو گزینه و نحوه تمیز کردن زبان خود با استفاده از هر ابزار نگاهی می اندازیم.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

اسکراپر زبان

اسکراپر زبان که ابزاری مخصوص تمیز کردن زبان است می تواند باکتری های روی زبان را از بین ببرد. برخی از مطالعات نشان داده اند که اسکراپرهای زبان از مسواک مؤثرتر هستند. در اینجا نحوه تمیز کردن زبان خود با یک اسکراپر زبان برای شما توضیح داده شده است:

  • یکی از انواع اسکراپرهای زبان را انتخاب کنید. اکثر اسکراپرها از پلاستیک یا فلز ساخته شده اند و ممکن است دارای دسته ای برای سهولت استفاده باشند.
  • زبان خود را تا جایی که ممکن است بیرون بیاورید.
  • ابزار را در پشت زبان قرار دهید و کمی فشار دهید.
  • ابزار را در حالی که فشار ملایمی وارد می کنید، به سمت جلوی زبان بکشید.
  • سوهان را زیر آب گرم قرار دهید تا باکتری ها شسته شوند.
  • بعد از انجام تمیز کردن زبان، بزاق باقی مانده داخل دهان را بیرون بریزید.
  • یک دور دیگر این کار را روی زبان انجام دهید، تمیز کنید و تف کنید. این کار را بین دو تا پنج مرتبه تکرار کنید.
  • اسکراپر زبان را تمیز کنید و برای استفاده بعدی در محلی تمیز و خشک نگهداری کنید. روزی یک تا دو مرتبه زبان خود را تمیز کنید.

مسواک

اگر به اسکراپر زبان دسترسی ندارید، مسواک نیز به خوبی عمل خواهد کرد. مسواک ممکن است کمتر از اسکراپر مؤثر باشد، اما بسیاری از افراد استفاده از آن را آسان تر می دانند. همچنین، این کار به این علت می تواند برای آنها راحت تر باشد که قبلاً دو مرتبه در روز دندان های خود را مسواک می زده اند. در اینجا نحوه تمیز کردن زبان با استفاده از مسواک آورده شده است:

  • یک مسواک نرم انتخاب کنید.
  • تا جایی که ممکن است زبان خود را بیرون بیاورید.
  • مسواک را در پشت زبان قرار دهید.
  • با فشار ملایم، در امتداد زبان به جلو و عقب مسواک بزنید.
  • مسواک را با آب گرم بشویید و بزاق جمع شده در دهان را بیرون بریزید.
  • هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید، زبان را تمیز کنید.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *