آیا درست مسواک می زنید و نخ دندان می کشید؟
9 مرداد ماه 1402
فلوراید و اهمیت آن برای سلامت دهان و دندان ها
4 شهریور ماه 1402

در این نوشته می خوانید :

افسانه 1- دندان های سفید سالم تر از دندان های زرد هستند.

همه خواهان لبخندی سفید و روشن هستند. داشتن دندان های سفیدتر از نظر زیبایی شناختی خوشایندتر است، اما دندان های سفیدتر الزاماً سالم تر از دندان های زرد نیستند. اگر دندان ها پوسیدگی ندارند و لثه ها سالم هستند، دندان های شما با وجود رنگ زردشان، هنوز هم سالم هستند. رنگ دندان شبیه رنگ پوست است، ارثی است و هیچ ربطی به سلامت دندان های شما ندارد.

باید این نکته را متذکر شویم که این گفته فقط در مورد رنگ طبیعی دندان ها صدق می کند. اگر دندان های شما به دلیل جرم و رسوب و پلاک ها زرد یا لکه دار شده باشند، سالم تلقی نمی شوند و قبل از اینکه این توده انباشته شده باعث پوسیدگی یا بروز مشکلات لثه شود، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

افسانه 2- بلیچینگ دندان خطرناک است.

اگر از رنگ دندان های خود راضی هستید، اما علیرغم زرد بودن سالم هستند، به سفید شدن نیاز ندارند. اگر می خواهید دندان های سفیدتری داشته باشید تا لبخندتان زیباتر شود، جای نگرانی نیست زیرا سفید کردن یا بلیچینگ را می توان به راحتی انجام داد. برخلاف باور عمومی، سفید کردن یک فرایند بی خطر است. بلیچینگ دندان ها نه تنها یک جایگزین کم هزینه برای روکش است؛ بلکه یک روش محافظه کارانه و غیر تهاجمی است که ایمن و مؤثر است. ژل بلیچینگ با تولید رادیکال اکسیژن آزاد، دندان ها را بدون تغییر در ساختار آنها روشن می کند.

دانستنی های دندانپزشکی

دانستنی های دندانپزشکی

افسانه 3- نخ دندان کشیدن مهم نیست.

اینکه نخ دندان کشیدن مهم نیست، مطلقاً صحیح نیست. همه دندان ها دارای پنج سطح هستند و دو سطح از آنها با دندان های مجاور در تماس هستند. مسواک نمی تواند بین دو دندان را تمیز کند. نخ دندان می تواند بین این دو دندان بلغزد و این سطوح را تمیز کند. تمیز کردن ناکافی این سطوح منجر به پوسیدگی دندان ها و مشکلات لثه می شود. برای حفظ سلامت دهان و دندان ها، حداقل یک مرتبه در روز نخ دندان کشیدن مهم است.

افسانه 4- ونیرها به آماده سازی تهاجمی نیاز دارند.

ونیرها امروزه یک فرایند معمول برای بهبود لبخند و اعتماد به نفس شما هستند. بسیاری از اوقات افراد تمایل دارند برای بهبود لبخند خود از ونیرها استفاده کنند، اما تصور می کنند که برای دندان های آنها بسیار مضر هستند. ونیرها با بهبود مواد و فرایند انجام آنها، فقط به حداقل 3/0 تا 5/0 میلی متر آماده سازی نیاز دارند و گاهی اوقات هیچ آماده سازی نیاز ندارند. در برخی از موارد که اصلاحات اساسی نیاز هستند، دندان ها را می توان قبل از قرار گرفتن ونیرها روی آنها بهتر است تراز کرد تا ساختار دندان ها حفظ شود. خودتان را از یک لبخند مطمئن محروم نکنید!

افسانه 5- هر چه محکم تر و بیشتر مسواک بزنید، دندان هایتان سالم تر خواهند بود!

مسواک زدن ساده ترین راه برای از بین بردن پلاک است، زمانی که دندان های خود را دو مرتبه در روز مسواک می زنید، سطح پلاک روی دندان های خود را به حداقل می رسانید و در عین حال نیروی فرسایشی وارده به دندان ها را کاهش می دهید. وقتی بیشتر مسواک می زنید، لزوماً پلاک بیشتری را از بین نمی برید و در عین حال خطر فرسایش دندان ها را افزایش می دهید. این خراشیدگی ها می توانند مینای دندان های شما را از بین ببرند و محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی و حساسیت را کاهش دهند. دو مرتبه مسواک زدن در طول روز با یک مسواک نرم به مدت دو دقیقه و نخ دندان کشیدن یک مرتبه در روز بهترین راه برای حفظ سلامت دهان و دندان های شما است.

دانستنی های دندانپزشکی

دانستنی های دندانپزشکی

افسانه 6- در دوران بارداری باید از درمان دندانپزشکی اجتناب شود.

در طول دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی احتمال پاسخ اغراق آمیز به انباشته شدن پلاک وجود دارد، که باعث خونریزی زیاد و التهاب لثه در بارداری خواهد شد. پلاک می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود، اگر پوسیدگی درمان نشود می تواند بدتر شود و مشکلات جدی ایجاد کند. برای اجتناب از بروز هرگونه درمان جراحی در سه ماهه سوم، بهتر است مراجعات منظم دندانپزشکی را رعایت کنید. اگر مراجعات منظم انجام نشوند، این خطر برای نوزاد و والدین افزایش می یابد.

افسانه 7- تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس غیر ضروری هستند.

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس به دلایل مختلف بسیار مهم هستند. توصیه می کنیم هر دو سال یک مرتبه عکسبرداری با اشعه ایکس را انجام دهید تا بررسی شود که دهان شما سالم و عاری از هر گونه مسائل مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان و تحلیل استخوان است. آنها نقش حیاتی در معاینات ایفا می کنند و این امکان را برای ما فراهم می کنند تا مشکلات احتمالی را زودتر تشخیص دهیم، قبل از اینکه دردناک و پر هزینه شوند. آنها همچنین می توانند برای تشخیص تومورها و کیست های داخل دهان یا فک استفاده شوند. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس همچنین راه خوبی برای مشاهده شرایط فیزیکی موجود و قابل مشاهده هستند.

دانستنی های دندانپزشکی

دانستنی های دندانپزشکی

افسانه 8- جرمگیری برای دندان ها خوب نیست.

جرمگیری برای سلامت دندان ها و لثه بسیار مهم است، اگر به طور منظم انجام نشود می تواند باعث بروز بیماری مزمن پریودنتال شود. ایجاد پلاک با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. اگر بیماری های سیستمیک دیگری مانند دیابت، بیماری قلبی عروقی یا آرتریت روماتوئید دارید، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری لثه باشید. پلاک روی دندان ها و لثه های شما انباشته می شود، گرچه ممکن است مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، اما تمیز کردن تمام گوشه ها و فواصل کوچک بسیار دشوار است. گرچه این پاکسازی منظم، به صورت هر روز، دو مرتبه در روز نیاز است؛ اما خوب است که هر شش ماه یک “پاکسازی تخصصی” بزرگ داشته باشید که در آن دندانپزشک در حالی که به دنبال هرگونه پوسیدگی جدید می گردد، دندان هایتان را جرمگیری کند و پولیش دهد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *