سیگار کشیدن و پیامدهای ناخوشایند آن برای دندان ها
18 مرداد ماه 1401
سرطان دهان
28 شهریور ماه 1401

دانستن علائم تحلیل لثه و استفاده از درمان های طبیعی در منزل می تواندن به شما کمک کنند از عوارض جدی و نیاز به جراحی ها در آینده جلوگیری کنید.

اگر لثه های متورم و یا قرمز دارید، بافت پوشش ریشه های دندان شما از بن رفته و ریشه ها در معرض محیط دهان قرار دارند یا به نظر لثه های شما آب رفته اند، ممکن است لثه های شما تحلیل رفته باشند. بیماری و التهاب مکرر لثه ها می تواند فیبرهای کلاژن در لثه های شما را ضعیف کند و باعث جدا شدن آنها از سطح دندان های شما شود. این می تواند منجر به بروز عفونت ها، حساسیت، پوسیدگی دندان و از دست رفتن دندان شود.

با شناسایی سریع علائم تحلیل لثه و انجام اقداماتی برای پیشگیری یا درمان آنها، می توانید از بروز عوارض جدی در این زمینه جلوگیری کنید.

علل و علائم تحلیل لثه

هنگامی که باکتری ها و پلاک ها روی لثه ها و دندان های شما انباشته می شوند، ممکن است دچار ژنژیویت، پوسیدگی دندان و تحلیل لثه ها شوید. با این حال، بی توجهی به مسواک زدن دقیق دندان ها و لثه ها تنها عامل بالقوه تحلیل لثه نیست. به طور معمول، اندازه پاکت لثه بین یک تا سه میلی متر است. در صورت آسیب لثه، برجسته بودن ریشه دندان یا ماهیچه های چسبیده، یا جایگذاری نامناسب پروتزهای پارسیل، لثه های شما ممکن است شروع به تحلیل رفتن کنند. مسواک زدن خیلی خشن یا ناکافی، سیگار کشیدن، دیابت ها، تغییرات هورمونی، اچ آی وی، سن و داروهای خاصی که باعث خشکی دهان می شوند نیز ممکن است مقصر تحلیل رفتن لثه ها باشند.

اگر متوجه درد در ناحیه خط لثه، قرار گرفتن ریشه های دندان در معرض محیط دهان، لق شدن دندان ها، دندان های بلندتر، و تحلیل رفتن، تورم، زخم، خونریزی یا قرمز شدن لثه ها شدید، تا زمان مراجعه به دندانپزشک، می توانید برخی از درمان های طبیعی را برای درمان لثه های تحلیل رفته خود امتحان کنید.

درمان های طبیعی برای تحلیل لثه

آنتی اکسیدان ها

بر اساس یک متاآنالیز در سال 2019، آنتی اکسیدان ها می توانند التهاب لثه را کاهش دهند. مصرف آنتی اکسیدان ها همچنین می تواند خونریزی لثه و پلاک را کاهش دهد و همچنین چسبندگی بین دندان ها و لثه ها را بهبود دهد.

چای سبز یک آنتی اکسیدان متداول، حاوی اپی گالوکاتچین 3 گالات (EGCG) است و می تواند سلامت دندان ها و لثه ها را بهبود دهد. علاوه بر نوشیدن یک یا دو فنجان چای سبز در روز، مصرف مکمل حاوی لیکوپن و عصاره چای سبز می تواند سلامت لثه های شما را ارتقاء دهد، و جویدن لثه چای سبز می تواند علائم التهاب، تشکیل پلاک و خونریزی لثه را کاهش دهد.

به طور مشابه، قرن ها است که مردم از مریم گلی برای درمان درد و مشکلات دندانی استفاده می کنند. از نظر تاریخی، مردم برگ و ساقه مریم گلی را می جویدند. امروزه اکثر مردم این آنتی اکسیدان ضد میکروب و ضد التهاب را به شکل دمنوش مصرف می کنند. مریم گلی نیز مانند چای سبز می تواند تورم لثه را کاهش دهد.

ژل زردچوبه

زردچوبه که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود شناخته شده است، حاوی کورکومینcurcumin  است و ممکن است در برابر پلاک و التهاب لثه- دو عامل اصلی تحلیل رفتن لثه- محافظت کند.

اسیدهای چرب امگا 3

بر اساس مطالعه ای در سال 2014، این نوع چربی غیراشباع که در آجیل، ماهی و دانه ها یافت می شود، می تواند اتصال لثه ها به دندان ها را بهبود بخشد و التهاب لثه را کاهش دهد. افرادی که به مدت 12 هفته هر روز 300 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کرده اند، کاهش عمق پاکت لثه و التهاب و همچنین بهبود پیوند بین دندان ها و لثه ها را تجربه کرده اند. همچنین ممکن است اسیدهای چرب امگا 3 بتوانند از بروز پریودنتیت مزمن پیشگیری کنند.

نمک

دهانشویه های آب نمک یک درمان خانگی عالی برای لثه های ملتهب یا تحلیل رفته هستند. کافی است یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید و دهان خود را به مدت 30 ثانیه با آن بشویید. هر روز دو تا سه بار این کار را تکرار کنید.

پراکسید هیدروژن

به طور مشابه، شستشو با مخلوط آب و پراکسید هیدروژن می تواند به درمان تحلیل رفتگی، درد، قرمزی و تورم لثه ها کمک کند. دو یا سه بار در هفته، ¼ فنجان آب را با ¼ فنجان پراکسید هیدروژن سه درصد مخلوط کنید و دهان خود را با این مخلوط به مدت 30 ثانیه بشویید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا علاوه بر اینکه یک عنصر محبوب در کرم های پوستی است، می تواند سلامت لثه ها و علائم بیماری پریودنتال را بهبود دهد. این گیاه آبدار ضد التهاب می تواند به تقویت کلاژن شما کمک کند که لثه های شما را سفت و تقویت می کند.

استفاده از ژل آلوئه ورا به صورت موضعی پس از جرم گیری و تسطیح سطح ریشه- که شامل تمیز کردن دقیق دندان ها در بالا و پایین خط لثه برای حذف باکتری ها و کاهش التهاب است- حتی می تواند به درمان پریودنتیت مزمن کمک کند.

سپتیلین Septilin

این محصول که به صورت اختصاصی با چند گیاه آماده می شود، هم ضد التهاب و هم ضد میکروب است و حاوی گودوچی Guduchi، گوگول guggul، شیرین بیان و گیاهان دیگر است. سپتیلین با کاهش خونریزی لثه و عمق پاکت لثه می تواند سلامت لثه ها را بهبود دهد، و آن را به یک گزینه درمانی عالی برای افرادی تبدیل کند که از پریودنتیت رنج می برند.

گرچه دوز توصیه شده سپتیلین برای افراد بزرگسال دو قاشق چایخوری شربت سه بار در روز یا دو قرص دو بار در روز است، قبل از مصرف سپتیلین با پزشک خود مشورت کنید تا دوز شما را مشخص کند.

شستشو با عصاره ها و روغن های گیاهی

همچنین ثابت شده است که روغن گردانی سطح پلاک در افراد مبتلا به التهاب لثه را کاهش می دهد. روغن را به مدت 5 تا 20 دقیقه در اطراف دهان خود بچرخانید تا باکتری هایی که باعث بیماری لثه می شوند را از بین دندان های شما سست کند. پس از اتمام کار، روغن را داخل سینک بریزید، دهان خود را با آب گرم بشویید و دندان های خود را مسواک بزنید. روغن هایی که می توانید با آنها این کار را انجام دهید عبارتند از:

• روغن گل میخک
  • روغن اوکالیپتوس
  • روغن نعناع
  • روغن آویشن
  • روغن لیمو
  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کنجد
  • روغن ریحان

ویتامین C

کمبود ویتامین C می تواند منجر به بروز بیماری لثه، التهاب و تورم شود. اگر ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود ندارید، کلم بروکلی، لیمو، پرتقال، فلفل و گوجه فرنگی بیشتری بخورید.

گرچه همه این درمان های طبیعی می توانند به مبارزه با تحلیل لثه ها کمک کنند، حفظ یک روتین بهداشتی دقیق دهان و دندان یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای لثه های خود انجام دهید. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم و دقیق می توانید از تجمع باکتری ها و پلاک هایی که منجر به التهاب و تحلیل لثه می شوند جلوگیری کنید.

چه زمانی درمان های طبیعی کافی نیستند؟

در حالی که درمان های طبیعی یک نقطه شروع عالی هستند، در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای مبنی بر تحلیل رفتن لثه ها حتماً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک شما ممکن است برای کمک به حفظ لثه ها و دندان ها، جرم گیری و تسطیح سطح ریشه، جراحی فلپ یا پیوند لثه را توصیه کند. در صورت داشتن مشکل زمینه ای که به تحلیل لثه شما کمک می کند، آنها همچنین ممکن است مصرف سرکوب کننده های آنزیم یا استفاده از ژل آنتی بیوتیک یا دهانشویه ضد میکروب را توصیه کنند.

اگر هیچ نشانه ای از تحلیل لثه یا بیماری لثه ندارید، باز هم مهم است که مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند هر نشانه ای از بیماری لثه را مشاهده کنند و تارتار را از دندان های شما پاک کنند و در جلوگیری از عوارض به شما کمک کنند.