آیا پولیش کردن دندان ها را سفیدتر می کند؟
11 تیر ماه 1402
ابهام زدایی افسانه های دندانپزشکی
22 مرداد ماه 1402

در این نوشته می خوانید :

 

بسیاری از افراد هرگز اصول اساسی مسواک زدن دندان های خود را یاد نگرفته اند. در این مقاله ما برای شما توضیح خواهیم داد که چگونه از مرواریدهای سفید خود مراقبت کنید.

احتمالاً دندان های خود را اشتباه مسواک می زنید. با این حال، خوشبختانه، می توانید همه چیز را در دو دقیقه ای که طول می کشد تا دندان های خود را به درستی تمیز کنید، تنظیم کنید.

نخ دندان کشیدن نیز بخشی ضروری از این روتین است.

اگر 100 نفر را از تمام طبقات اجتماعی انتخاب کنید، می توان گفت که حدود 60 درصد آنها این کارها را به درستی انجام نمی دهند.

عدم تمایل به کشیدن نخ دندان تنها یکی از فاحش ترین اشتباهاتی است که افراد در مورد بهداشت دهان و دندان های خود مرتکب می شوند. در اینجا بایدها و نبایدهایی وجود دارند که هر فردی که دندان دارد باید از آنها مطلع باشد.

 

از قانون 2×2 پیروی کنید

دو مرتبه در روز، دو دقیقه را به مسواک زدن اختصاص دهید. دهان خود را به چهار قسمت تقسیم کنید: بالا سمت چپ، بالا سمت راست، پایین سمت چپ و پایین سمت راست. برای هر ربع 30 ثانیه وقت بگذارید. در صورت نیاز، از یک تایمر استفاده کنید تا مطمئن شوید که به دندان های خود توجه کافی می کنید.

تقاضای بزرگی به نظر نمی رسد. اما دو دقیقه به مراتب بیشتر از 45 تا 70 ثانیه در روز است که طبق تحقیقات انجمن ملی طرح های دندانپزشکی (NADP)، اکثر آمریکایی ها به مراقبت از دندان های خود اختصاص می دهند. این به هیچ وجه برای از بین بردن پلاک های دهان کافی نیست، لجن باکتریایی چسبناک می تواند باعث فرسایش دندان های شما شود و لثه ها را ملتهب کند.

رعایت درست بهداشت دندان

رعایت درست بهداشت دندان

ملایم فکر کنید: ماساژ دهید، اسکراب نکنید.

با استفاده از حرکات دایره ای کوچک یا ضربات پهن رفت و برگشتی روی دندان ها با مسواک خود، به جای ساییدن تهاجمی به صورت بالا و پایین، با دندان های خود مهربان تر و ملایم تر برخورد کنید. این موضوع در مورد مسواک های برقی نیز صدق می کند، که باید سعی کنید آنها را با نوک انگشتان خود نگه دارید.

زمانی که ما کودک بودیم، والدین ما به ما می گفتند که مسواک را وارد دهان خود کنید و محکم مسواک بزنید، اما اکنون می دانیم که خشونت بیش از حد می تواند به بافت لثه ها آسیب وارد کند، باعث تحریک و حتی از بین رفتن ساختار دندان ها شود.

 

مسواک نرم انتخاب کنید.

چه مسواک های دستی را ترجیح می دهید و چه مسواک های برقی را، به جای نمونه های سفت و سخت، مسواک های انعطاف پذیر را انتخاب کنید. فرچه های انعطاف پذیر تهدید کمتری برای لثه ها و دندان ها هستند، در حالی که مانور دادن در فضاهای تنگ داخل و اطراف دهان را برای شما آسان تر می کنند.

 

مسواک را با لثه های خود در زاویه 45 درجه قرار دهید.

کج کردن مسواک روی سطح جلوی دندان ها- رو به پایین برای دندان های فک بالا و رو به بالا برای دندان های فک پایین- این امکان را برای فرچه مسواک فراهم می کند تا اندکی زیر حاشیه لثه ها بلغزد، جایی که دندان ها و لثه ها به هم می رسند، ترمینال بزرگ مرکزی مواد زائدی که باعث ایجاد پوسیدگی می شود. ذرات فراوانی که در آنجا انباشته می شوند منجر به ژنژیویت، التهاب لثه ناشی از ترکیب چسبناک پلاک غذا، باکتری ها و مخاط می شوند. ژنژیویت اگر درمان نشده رها شود می تواند منجر به بروز بیماری پریودنتال شود، که به دندان ها، لثه ها و سلامت عمومی آسیب وارد می کند و ترمیم آن دشوار خواهد بود.

زاویه 45 درجه برای سطوح جلویی دندان ها بهترین عملکرد را دارد. شما می توانید از فرچه ها در برابر سطوح جونده (افقی) بالای دندان ها، نقطه ای که آنها به هم می رسند، برای حمله به پلاک ها استفاده کنید.

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند برای دسترسی به سطوح پشتی داخلی دندان ها مسواک را به صورت عمودی کج کنید و از حرکات بالا و پایین استفاده کنید که باعث شل شدن و خارج شدن ذرات باقی ماندن می شود.

 

به زبان رسیدگی کنید.

تشکیل پلاک روی زبان نیز به همان اندازه بد است؛ که پس از آن بوی بد دهان وجود دارد که این پلاک می تواند باعث ایجاد آن شود. مسواک زدن ملایم زبان، تقریباً مقدار زیادی از 300 گونه باکتریایی که در آنجا ساکن هستند  را از بین می برد. با این حال، بسیاری از افراد ترجیح می دهند از ابزارهای مخصوص تمیز کردن زبان استفاده کنند. بویژه برای افرادی که می گویند مسواک زدن زبان باعث حالت تهوع آنها می شود، ما اسکرابر یا زبان شوی را توصیه می کنیم. این ابزارهای ارزان قیمت باکتری ها را ظرف مدت چند ثانیه از بین می برند. (فقط از نزدیک کردن آن به سقف دهان خودداری کنید زیرا بافت آن قسمت بیش از حد حساس است.)

زبان شوی ها که در داروخانه های بزرگ موجود هستند، به راحتی تمیز، نگهداری و ذخیره می شوند.

 

نخ دندان

چه نخ دندان را ترجیح بدهید یا یک دستگاه واتر فلاسر را، جدا کردن ذرات مواد غذایی گیر کرده و سایر مواد زائد از بین دندان ها بسیار مهم است. عدم استفاده از نخ دندان باعث می شود که تقریباً 40 درصد از سطوح دندان ها در معرض آسیب باکتریایی قرار گیرند. معمولاً یک مرتبه نخ دندان کشیدن در شب کافی است، گرچه برخی از دندانپزشکان توصیه می کنند که دو مرتبه در روز نخ دندان بکشید. اگر بعد از نخ دندان کشیدن مقداری خونریزی داشتید، نگران نباشید.

اگر لثه ها قبلاً توسط پلاک یا تارتار تحریک یا عفونی شده باشند، ممکن است خونریزی کنند. ما به بیماران اطمینان می دهیم که این خونریزی جزئی معمولاً در عرض چند روز کاهش می یابد و قطعاً نباید مانع نخ دندان کشیدن آنها شود.

رعایت درست بهداشت دندان

رعایت درست بهداشت دندان

اگر دوست دارید آبکشی کنید- اما نه بلافاصله بعد از مسواک زدن

ابتدا نخ دندان بکشید، سپس مسواک بزنید، تا جایی که ممکن است خمیر دندان را بیرون بریزید، سپس برای آبکشی دهان حداقل 15 دقیقه صبر کنید. صبر کردن قبل از آبکشی یا چرخاندن آب داخل دهان (یا فقط نوشیدن آب) این امکان را برای باقیمانده فلوراید موجود در خمیر دندان فراهم می کند تا بهتر از دندان های شما محافظت کند. پس از آن، در صورت تمایل، مراسم شبانه خود را با یک دهانشویه ضد باکتریایی به اتمام برسانید تا بهترین تلاش های دندانپزشکی خود را ادامه دهید.

 

به طور مرتب برس خود را تعویض کنید

مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یک مرتبه تعویض کنید. اگر مسواک یا سر مسواک شما بدشکل، فرسوده یا کثیف شده است، این کار را زودتر انجام دهید. (برخی از سرویس ها طرح های تعویض مسواک را ارائه می دهند یا یادآورهایی را به تقویم شما اضافه می کنند.)

رعایت درست بهداشت دندان

رعایت درست بهداشت دندان

از ابزارهای خود به درستی نگهداری کنید.

یک مسواک که در معرض قطرات توالت قرار دارند (دانه های ریز رطوبت می توانند به طرز شگفت انگیزی مسافت زیادی را طی کنند!) به راحتی ذرات مدفوع میکروسکوپی آزاد شده توسط شستشو را به خود جذب می کنند. یک درپوش مسواک یا یک ظرف ضد عفونی کننده (که همراه با برخی از مسواک ها است) از مسواک ها در برابر آلودگی محافظت می کند. برای اینکه بسیار مراقب باشید، به فکر جابجایی مسواک ها و سایر ابزارها به نقطه ای باشید که کاملاً از دستشویی جدا شده است.

 

دو مرتبه در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

تعجب خواهید کرد که چگونه بسیاری از مردم افراد می کنند تنها زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنند که مشکل دردناکی بوجود آمده باشد. این کاملاً نادرست است. بیماری پریودنتال می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان و لق شدن دندان ها بدون ایجاد درد شود. دندان ها باید دو مرتبه در سال پاکسازی و معاینه شوند، و اگر مشکلات پریودنتال واقعی داشته باشید، تعداد این دفعات باید بیشتر شود.

رعایت درست بهداشت دندان

رعایت درست بهداشت دندان

سالم بمانید.

تغذیه سالم، ورزش منظم و سلامت عمومی باعث حفظ سلامت دندان ها می شود. سیگار کشیدن، غذاهای حاوی قند بالا و مراقبت ضعیف از خود، تأثیر معکوس دارند. بنابراین، اصول مراقبت از دندان ها را دنبال کنید، چیزهای بد را رها کنید و خود را آماده کنید تا برای سال های آینده از آن مرواریدهای سفید خود لذت ببرید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *