چسب های پروتزهای مصنوعی دندانی
17 خرداد ماه 1401
سیگار کشیدن و پیامدهای ناخوشایند آن برای دندان ها
18 مرداد ماه 1401

در این نوشته می خوانید :

اگر پروتزهای شما نیز مناسب نیستند و دیگر مانند گذشته به خوبی داخل دهان شما باقی نمی مانند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که آنها را ریلاین کنید.

به مرور زمان، پروتزهای مصنوعی دندانی که زمانی کاملاً مناسب بوده اند ممکن است آن احساس راحتی و محکمی خود را از دست بدهند. چندین راه حل برای انجام تنظیمات وجود دارد. دریافت پروتزهای دندانی جدید یکی از این گزینه ها است، اما این گزینه می تواند بسیار گران تمام شود. ریلاین کردن پروتزها برای ایجاد تناسب بیشتر، بهترین انتخاب ممکن است.

در این مقاله، ما اطلاعات مهمی در مورد پروتزهای مصنوعی دندانی و ریلاین کردن آنها ارائه می دهیم، از جمله:

  • ریلاین کردن در منزل با کیت های ریلاین خانگی
  • هزینه ریلاین کردن
  • انواع ریلاین: سخت و نرم
  • روند ریلاین کردن

بنابراین به خواندن این مقاله ادامه دهید تا اطلاعات لازم را در مورد چگونگی ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی خود بدست بیاورید.

ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی

ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی

ریلاین کردن پروتز مصنوعی چیست؟

بعد از اینکه دندانپزشک دندان ها را می کشد، اقدامات دندانپزشکی تکمیل شده، باعث ایجاد تغییراتی داخل دهان خواهند شد. علاوه بر تشدید وضعیت بافت لثه، خود استخوان واقعی شروع به فرسوده شدن خواهد کرد زیرا برای استفاده های دیگر، جذب بدن می شود. به همین دلیل، یک پروتز مصنوعی دندانی می تواند به تدریج به شکلی نادرست قرار بگیرد. وقتی این اتفاق رخ دهد، به جای تلاش برای حل مشکل با چسب، خیلی بهتر است که پروتزها را ریلاین کرد. این در شرایطی است که به طور معمول با یک دندانپزشک مشورت می شود و روند انجام ریلاین آغاز می شود.

سه نوع ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی وجود دارد:

  • ریلاین نرم
  • ریلاین سخت
  • ریلاین موقت

بیایید نگاهی به این سه نوع ریلاین کردن بیندازیم.

ریلاین نرم

یک ریلاین نرم در بسیاری از موارد برای افرادی استفاده می شود که لثه های حساس و تحریک پذیری دارند و بسیاری از دندانپزشکان آن را ترجیح می دهند. برای انجام این روش ریلاین کردن، ابتدا پروتزهای مصنوعی دندانی برداشته می شوند و از مواد نرم انعطاف پذیر برای پر کردن زیر پروتزهای دندانی استفاده می شود. پروتزهای مصنوعی دندانی پس از قرار گرفتن روی لثه ها، دوباره احساس راحتی خواهند داشت. و از آنجا که از یک ماده نرم استفاده می شود، وقتی یک بار دیگر پروتز پوشیده می شود ، لثه های زخم شده و دردناک شروع به بهبود خواهند کرد. بسیاری از بیمارانی که لثه های حساس دارند، یک ریلاین نرم را ترجیح می دهند.

ریلاین سخت

یک ریلاین سخت مستلزم انجام کار بیشتر و صرف زمان بیشتر از سوی بیمار و دندانپزشک است. ابتدا بخش پلاستیکی از قسمت داخلی پروتز مصنوعی دندانی خارج می شود و جایی که با بافت نرم لثه تماس پیدا می کند با ماده ای بتونه- مانند جایگزین می شود. سپس هنگامی که دندانپزشک پروتزهای مصنوعی دندانی را داخل دهان قرار می دهد، قالب گیری انجام می شود و به آن اجازه می دهد تا چند دقیقه داخل دهان باقی بماند.

پس از تنظیم، پروتز برای لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شود، در آنجا یک آکریلیک دائمی و سخت تر در قسمت زیرین قرار داده می شود. پس از اتمام ریلاین کردن، پروتز مصنوعی دندانی داخل دهان قرار می گیرد و بیمار یک مرتبه دیگر قادر خواهد بود پروتزهای مصنوعی خود را استفاده کند.

ریلاین موقت

ریلاین موقت زمانی انجام می شود که فردی که از پروتزهای دندانی مصنوعی استفاده می کند مدت زمان خیلی طولانی را بدون سرویس کردن پروتزهای مصنوعی خود توسط دندانپزشک سپری کرده است و لثه ها دردناک و ملتهب شده اند.

برای انجام این نوع ریلاین کردن، پروتزها برداشته می شوند و یک ماده دارویی در قسمت زیرین پروتز اعمال می شود. معمولاً بیمار قبل از بازگشت نزد دندانپزشک، به مدت 2 تا 4 هفته از پروتزهای دندانی درمان شده خود استفاده می کند. در این مرحله یا یک پروتز جدید می تواند خریداری شود یا می توان یک ریلاین انجام شود.

برای خلاصه ای از انواع مختلف ریلاین ها به این جدول نگاهی بیندازید.

نوع برای …
ریلاین نرم افرادی که لثه های حساس دارند
ریلاین سخت افرادی که لثه های حساس ندارند
ریلاین موقت افرادی که مدت زمان بیش از حد طولانی را بدون ریلاین کردن سپری کرده اند، و باید اجازه دهند لثه های آنها بهبود یابند.
ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی

ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی

ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی چه مدت طول می کشد؟

علاوه بر زمان رفت و آمد به مطب دندانپزشک، زمان لازم برای انجام ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی حدود یک ساعت روی صندلی دندانپزشک است. دندانپزشک پروتزهای مصنوعی دندانی را بر می دارد، تشخیص های لازم را می دهد، توصیه های را ارائه می دهد و سپس روند ریلاین کردن را آغاز می کند. بیشتر مدت زمان ویزیت در حالی سپری می شود که دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک مواد را در قسمت زیرین پروتز دندانی اعمال می کنند و مجدداً آن را داخل دهان بیمار قرار می دهند.

با یک ریلاین نرم، بیشتر احتمال دارد که ریلاین کردن در نخستین جلسه انجام شود، و هیچ نیازی به بازگشت به مطب لازم نخواهد بود.

برای انجام یک ریلاین سخت، به احتمال زیاد باید پروتز مصنوعی برای لابراتوار دندانپزشکی ارسال شود، تا در آنجا مرحله نهایی این فرایند تکمیل شود، که همان اعمال آکریلیک در قسمت زیرین پروتز است. بسته به حجم کار آنها، معمولاً 1 تا 2 روز طول می کشد تا پروتز از لابراتوار ارسال شود.

چرا ریلاین کردن یک پروتزهای دندانی مصنوعی لازم است؟

هنگامی که یک دندان کامل کشیده شود، استخوانی که زمانی ریشه آن را احاطه کرده است، شروع به تخریب شدن می کند. بدن منابع ارسال شده به استخوان را مجدداً مورد استفاده قرار می دهد، زیرا دیگر نیازی ندارد دندان را احاطه کند.

با گذشت زمان، تحلیل استخوان ناشی از پروتزهای دندانی باعث تغییر شکل فک و لثه می شود. پروتزها کمتر محکم روی لثه ها قرار می گیرند، و با گذشت زمان آنها شروع به لغزیدن می کنند. این فرایند در ماه های نخست پس از کشیدن دندان به سرعت آغاز می شود. سپس کند می شود اما برای بقیه عمر بیمار ادامه می یابد. ریلاین کردن برای محکم کردن تناسب پروتز با شکل جدید دهان که به مرور زمان ایجاد شده است لازم است.

کدام نوع ریلاین کردن یک انتخاب صحیح است؟

یک دندانپزشک می تواند به بیماران کمک کند تا تصمیم بگیرند که کدام نوع ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی برای آنها مناسب تر است، نرم یا سخت. برای افرادی که لثه های حساس تر دارند یا افرادی که اخیراً استفاده از پروتزهای دندانی مصنوعی را شروع کرده اند، احتمالاً ریلاین نرم پروتزهای دندانی مصنوعی مناسب است. برای بقیه بیماران، مدت زمان طولانی بین ریلاین کردن ها باعث می شود ریلاین سخت جذاب تر باشد.

ریلاین کردن پروتزها بعلاوه می تواند موقتی باشد، بخصوص اگر کسی مدت های طولانی پروتزهای خود را ریلاین نکرده باشد. پروتزهای ترک خورده می توانند در طول ریلاین کردن ترمیم شوند، که باعث صرفه جویی در هزینه پروتزهای جدید می شود. برای سلامت دهان و سلامت عمومی بدن مهم است که پروتزها به خوبی مناسب باشند، بنابراین ریلاین کردن به صورت دوره ای به نفع بیمار است.

ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی

ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی

هزینه ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی چقدر است؟

هزینه ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی بسته به عوامل زیر متفاوت خواهد بود:

  • مبلغی که مطب دندانپزشکی برای ویزیت و زمان صرف شده در مطب آنها محاسبه می کند.
  • موقعیت جغرافیایی محل سکونت بیمار.
  • اینکه آیا پروتزهای دندانی مصنوعی کامل ریلاین می شوند، یا تنها یکی از آنها.
  • هزینه لابراتوار، در صورت وجود.

بر اساس این متغیرها، هزینه ریلاین کردن می تواند از 400 دلار تا 600 دلار هزینه داشته باشد. هزینه های ریلاین سخت پروتزهای دندانی بیشتر از ریلاین های نرم است. برای گرفتن قیمت قطعی از دندانپزشک، لازم است یک دندانپزشک در نزدیکی شما معاینات لازم را انجام دهد.

اکثر شرکت های بیمه ریلاین کردن پروتزهای دندانی را تحت پوشش قرار نمی دهند، اما هر فرد برای پرسش درباره تحت پوشش بودن برخی از خدمات دندانپزشکی باید با شرکت بیمه خود تماس بگیرند. بسیاری از مطب های دندانپزشکی این موضوع را برای بیماران خود بررسی می کنند.

ریلاین پروتزهای دندانی مصنوعی چه مدت دوام خواهد داشت؟

مدت زمانی که یک ریلاین کردن دوام خواهد داشت به نوع ریلاینی بستگی دارد که روی پروتزهای دندانی مصنوعی انجام می شود.

انتظار می رود که یک ریلاین نرم پروتزهای دندانی مصنوعی یک تا دو سال دوام داشته باشد، در حالی که یک ریلاین سخت می تواند بیش از دو سال دوام داشته باشد. برخی از دندانپزشکان توصیه می کنند که ریلاین سخت هر دو سال یک مرتبه انجام شود تا به حفظ سلامت دهان کمک کند.

آیا فرد می تواند پروتزهای مصنوعی خود را ریلاین کند؟

آری، فردی که از پروتزهای دندانی مصنوعی استفاده می کند می تواند به تنهایی پروتزهای خود را ریلاین کند. کیت های ریلاین پروتزهای دندانی مصنوعی به صورت آنلاین در دسترس هستند و در بسیاری از داروخانه ها و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ معروف به فروش می رسند. برای بسیاری از افرادی که ریلاین کردن پروتزهای دندانی مصنوعی را در منزل انجام می دهند، این نخستین مرتبه است که ریلاین کردن پروتزها را انجام می دهند.

دندانپزشکان ممکن است به بیماران هشدار دهند که نباید ریلاین کردن پروتزهای دندانی مصنوعی را در منزل انجام دهند. این امر تا حدودی می تواند به دلیل نگرانی آنها از انجام صحیح این کار باشد زیرا ممکن است خود بیمار این کار را به خوبی دندانپزشک انجام ندهد.

ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی

ریلاین کردن پروتزهای مصنوعی دندانی

نتیجه گیری

انجام ریلاین کردن پروتزهای دندانی مصنوعی برای تناسب بهتر آنقدر که به نظر می رسد پیچیده نیست. این فرایند دندانپزشکی ترمیمی بسیار ساده است، و یک دندانپزشک با تجربه باید وقت بگذارد تا به بیمار خود توضیح دهد که چه نوع درمانی برای آنها بهتر است، هر نوع ریلاین کردن-  نرم یا سخت- چه روندی دارد، و چه هزینه ای خواهند داشت.

افرادی که از پروتزهای دندانی استفاده می کنند و ریلاین نرم را انجام می دهند، به احتمال زیاد در حالی مطب دندانپزشک را ترک می کنند که پس از انجام فرایند ریلاین کردن، پروتزهای دندانی خود را داخل دهان دارند، در حالی که افرادی که ریلاین سخت را برای پروتزهای دندانی خود انجام می دهند، به احتمال زیاد باید یک یا دو روز بعد برای پس گرفتن پروتزهای دندانی خود مجدداً به مطب مراجعه کنند تا پروتزی که از لابراتوار ارسال شده است توسط دندانپزشک داخل دهان آنها قرار داده شود. در هر صورت، برای بسیاری از افراد هرگونه ناراحتی کوتاه مدت ارزش صرفه جویی در هزینه ها با عدم نیاز به خرید پروتزهای جدید را دارد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *