برای حساسیت دندان ها در طول دوران بارداری چه باید کرد؟
17 فروردین ماه 1402
تفاوت فلیپر با پروتزهای پارسیل چیست؟
30 اردیبهشت ماه 1402

در این نوشته می خوانید :

افراد به دلایل مختلفی از دندان های مصنوعی استفاده می کنند. برخی آنها را برای اصلاح لبخند استفاده می کنند، برخی دیگر به این دلیل که در گذشته از عوارض دندانی رنج می برده اند، اما صرف نظر از دلیل، ممکن است از اینکه توانسته اید یک بار دیگر یک دست دندان سفید مرواریدی را به رخ دیگران بکشید، بسیار سپاسگزار باشید، چیزهایی را بخورید که در گذشته قادر به خوردن آنها نبوده اید، به وضوح صحبت کنید و از همه بهتر، یک بار دیگر با اعتماد به نفس لبخند بزنید. به این دلایل و بسیاری دلایل دیگر است که مراقبت از دندان های مصنوعی گام مهمی برای حفظ سلامت دهان و دندان های شما است. مسواک زدن منظم پروتزهای مصنوعی با یک مسواک مخصوص دندان های مصنوعی دارای موهای نرم و شستشوی دهان بعد از صرف غذا چیزهای واضحی هستند که به شما کمک می کنند از دندان های مصنوعی خود مراقبت کنید، اما چیزی که بسیاری از افراد نمی دانند این است که چقدر مهم است که دندان های مصنوعی خود را شب ها قبل از خواب از دهان خارج کنند.

پروتزهای مدرن در مقایسه با نمونه های قبلی خود، بهبود قابل توجهی داشته اند. با این حال، یک چیز تغییر نکرده است: شما هنوز نمی توانید با آنها بخوابید، مگر اینکه پروتز بر پایه ایمپلنت داشته باشید.

در زیر، ما به بیان دلایلی خواهیم پرداخت که چرا قبل از خوابیدن باید از استفاده از پروتزهای مصنوعی خودداری کرد تا از سلامت عمومی دهان و دندان ها اطمینان حاصل کرد.

ممکن است لثه های شما زخم شوند.

استفاده از پروتزهای مصنوعی دندانی می تواند برای دهان بسیار سخت باشد، بخصوص روی لثه ها و استخوان فک. دلیل این امر این است که این نواحی عمدتاً مسئول نگه داشتن دندان های مصنوعی شما هستند. اگر قبل از خواب دندان های مصنوعی خود را خارج نکنید، به دلیل فشار ثابتی که توسط دندان های مصنوعی به لثه ها وارد می شود، به احتمال زیاد قرمز و متورم خواهند شد. برای جلوگیری از زخم و التهاب، دندان های مصنوعی خود را قبل از خواب از دهان خارج کنید.

عوارض خوابیدن با دندان مصنوعی

عوارض خوابیدن با دندان مصنوعی

احتمال ابتلا به ذات الریه به شدت افزایش می یابد.

مطالعات نشان داده اند که احتمال ابتلا به ذات الریه در صورت استفاده از پروتزهای مصنوعی دندانی در شب، به دو دلیل اصلی افزایش می یابد. اولاً، با باقی گذاشتن پروتزهای مصنوعی خود در 24 ساعت شبانه روز داخل دهان، فضای مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد می کنید که سپس می توانند به داخل ریه ها استنشاق شوند، و منجر به انقباض ذات الریه شوند. ثانیاً، از آنجا که هنگام استفاده از دندان های مصنوعی عمل بلعیدن بزاق دشوارتر می شود، احتمال بیشتری وجود دارد که این رطوبت را وارد ریه های خود کنید که می تواند منجر به عفونت های قفسه سینه مانند ذات الریه شود. بنابراین، حتماً در شب دندان های مصنوعی خود را بردارید تا عمل بلع آسان شود و از ورود باکتری هایی مانند مخمر به ریه های شما جلوگیری شود.

احتمال ابتلا به استوماتیت مرتبط با دندان مصنوعی به شدت افزایش می یابد.

استوماتیت مرتبط با دندان مصنوعی اساساً تا کام (سقف دهان) عفونی گسترش می یابد. این وضعیت بسیار قابل مشاهده است زیرا در هنگام انقباض سقف دهان به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض باکتری های دهان قرمز و ملتهب می شود. این در افرادی که از پروتزهای کامل فک بالا استفاده می کنند شایع تر است و بنابراین، اگر مورد شما این است، حتماً آن را شب ها از دهان خارج کنید تا از عفونت بافت های زیر دندان مصنوعی جلوگیری شود.

عوارض خوابیدن با دندان مصنوعی

عوارض خوابیدن با دندان مصنوعی

می توانید عمر دندان مصنوعی خود را کوتاه کنید.

دندان مصنوعی شما نیز مانند شما به استراحت نیاز دارد. حداقل 6 ساعت در روز پروتزهای مصنوعی خود را بردارید- ساعاتی که در خواب هستید عملی ترین ساعات هستند.

محیط داخل دهان بسیار اسیدی است، بنابراین هر چه پروتزهای شما بیشتر در معرض آن قرار بگیرند، عمر آنها کوتاه تر خواهد شد. پروتزها همچنین باید به درستی تمیز شوند تا بتوانند عاری از تمام باکتری هایی باشند که داخل دهان رشد می کنند. آنها را در شب در آب یا محلول تمیز کننده قرار دهید تا آنها را تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که صبح که آماده پوشیدن آنها هستید ضد عفونی شده اند.

این کار همچنین از خشک شدن آنها جلوگیری می کند، که می تواند به طور قابل توجهی روی طول عمر دندان های مصنوعی شما تأثیر بگذارد.

ممکن است درد لثه را تجربه کنید.

گرچه دندان مصنوعی شما ممکن است کاملاً داخل دهان شما قرار بگیرد، اما همیشه باید به خاطر داشته باشید که دندان مصنوعی بخشی طبیعی از بدن شما نیست. اگر آنها را در شب داخل دهان جا بگذارید، خطر ابتلا به لثه های دردناک را خواهید داشت زیرا دائماً روی لثه ها و استخوان فک شما فشار می آورند.

اگر عادت دارید هنگام خواب دندان قروچه کنید، آسیب به دهان و دندان های مصنوعی می تواند حتی بدتر باشد.

بهتر است آنها را در شب بردارید و به لثه های خود فرصت دهید بدون پروتز استراحت کنند.

عوارض خوابیدن با دندان مصنوعی

عوارض خوابیدن با دندان مصنوعی

تحلیل و از دست رفتن استخوان تسریع می شود.

تحلیل زمانی رخ می دهد که استخوان های زیر لثه ها به دلیل فشار مداوم استفاده از دندان های مصنوعی نازک تر و شکننده تر می شوند. در نتیجه، شکل جدید فک شما می تواند باعث شود که دندان های مصنوعی شما به درستی جای نگیرند و در نتیجه به راحتی بیفتند. همچنین، تحلیل با تأثیر روی ساختار استخوانی صورت، می تواند باعث شود تغییرات ناخواسته ای در حالات و ظاهر صورت خود ایجاد شود.

مراقبت از پروتزهای دندانی مصنوعی، چه برای دست دندان های کامل چه برای پروتزهای پارسیل، گام مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ها است. انجام کارهایی مانند مسواک زدن دندان های خود با مسواک های مخصوص پروتز، شستشوی منظم دهان و همانطور که در مورد آن صحبت کردیم، خارج کردن پروتزهای مصنوعی در شب، همگی گام های بسیار مهمی برای اطمینان از مراقبت از پروتزها هستند. همچنین مراجعه منظم به کلینیک دندان مصنوعی بسیار توصیه می شود زیرا ممکن است از عوارض دندانی ناشی از دندان مصنوعی مانند عفونت ها و بیماری ها جلوگیری کند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *