آنچه باید در مورد کامپوزیت باندینگ بدانید!
1 تیر ماه 1400
درمان دندانپزشکی برای بیماران مبتلا به دیابت
11 مرداد ماه 1400

در این نوشته می خوانید :

آیا شما نیز به فرایند لیفت لثه نیاز دارید؟ این درمان که تحت عنوان “افزایش طول تاج دندان” و “درمان لبخند لثه ای” نیز شناخته می شود، به این بستگی دارد که چرا شما به آن نیاز دارید.

ضرورتاً لیفت لثه زمانی انجام می شود که در آن مقداری از بافت لثه اطراف دندان های خاصی را کاهش می دهیم، تا مقدار بیشتری از ساختار دندان ها قابل مشاهده باشد. این درمان می تواند با اهداف درمانی یا زیبایی انجام شود.

فرایند لیفت لثه به چه صورت انجام می شود؟

حصول اطمینان از اینکه در طول فرایند راحت هستید.

در یک تیم دندانپزشکی مجرب به گونه ای برنامه ریزی می شود که همه بیماران در راحتی کامل باشند. جراحی هایی که تنها مقدار جزئی تهاجمی هستند، مانند لیفت لثه، نیز استثناء نیستند. گرچه این فرایندها با جدیدترین فناوری ها انجام می شوند تا کمترین میزان ناراحتی بوجود بیاید، اما هنوز هم باید تمام موضع جراحی بی حس شود تا این اطمینان بوجود بیاید که بیمار هیچ چیز احساس نخواهد کرد.

و اگر هنوز هم شما مقداری اضطراب و استرس دارید، همیشه می توانید درخواست افزودن آرامبخش های دندانپزشکی را داشته باشید. اسید نیتروز ملایم (گاز خنده) به راحتی می تواند در هر جلسه دندانپزشکی گنجانده شود. این دارو تسکین سریع اضطراب را فراهم می آورد و از حساسیت شما به محرک های خارجی می کاهد. آرامبخش های عمیق تر مانند آرامبخش twilight و دیگر مسکن ها نیز در صورت درخواست شما در دسترس هستند.

انواع فرایندهای لیفت لثه

در سال های اخیر، لیفت لثه های مرسوم و سنتی با برداشت بافت های بیمار یا اضافی مستقیماً از اطراف دندان های درگیر با کمک فرایند جراحی انجام می شدند. وقتی این بافت ها برداشته می شوند، سپس یک پوشش (بانداژ) محافظ روی محل جراحی اعمال می شود تا اطمینان حاصل شود که بهبود با حداقل حساسیت به درستی صورت می گیرد. این بانداژ معمولاً ظرف یک هفته یا بیشتر برداشته می شود.

امروزه، درمان های لیفت لثه مدرن معمولاً شامل فرایندهایی هستند که کمتر تهاجمی می باشند که در آنها از فناوری لیزر بافت نرم استفاده می شود. با لیزر بافت نرم دندانپزشکی، بافت ها می توانند تغییر شکل داده شوند بدون آنکه هیچ خونریزی اضافی، تورم، یا دوره بهبود طولانی پس از جلسه نیاز باشد. یک برش خفیف با استفاده از خود لیزر انجام می شود تا این اطمینان بوجود بیاید که روند بهبود سریع تر پیش خواهد رفت، بدون آنکه هیچ عارضه جانبی معمول لیفت لثه بروز پیدا کند.

اکثر درمان های لثه با لیزر ضرورتاً بدون درد هستند و می توانند در یک فرایند نسبتاً کوتاه داخل مطب انجام شوند. برای انجام این درمن الزاماً نیازی به مراجعه به متخصص پریودنتیست یا جراح دهان برای درمان نیست. از آنجا که این فرایند تنها مقدار جزئی تهاجمی است، دندانپزشکان قادر هستند به صورت قابل پیش بینی شکل بافت لثه شما را تغییر دهند، درست مانند هر درمان دندانپزشکی روتین دیگری که هر روز در حال انجام شدن است.

وقتی بافت لثه به طور کامل بی حس شد، دندانپزشک از لیزر مانند یک خودکار دسته دار برای طراحی مجدد شکل لثه ها استفاده می کند. مقادیر اندکی تابش نور و گاهی اوقات مقداری عمیق شدن وجود دارد. هیمن که ما به آرامی شکل لثه را از یک دندان به دندان دیگر تغییر می دهیم، لثه به صورت طبیعی لیفت می شود و بالا می رود و حجم بیشتری از ساختار دندان قابل مشاهده می شود. و از آنجا که هیچ برشی انجام نمی شود، هیچ خونریزی یا التهاب پس از جراحی وجود نخواهد داشت یا مقدار آنها بسیار اندک خواهد بود. شما به سرعت در مسیر یک بهبودی سریع قرار خواهید گرفت.

لیفت لثه یا افزایش طول تاج دندان

لیفت لثه یا افزایش طول تاج دندان

بهبود پس از فرایند لیفت لثه

درمان لیفت لثه با لیزر دوره بهبودی بسیار کوتاهی پس از فرایند دارد. از آنجا که شما هیچ بخیه یا بانداژی نخواهید داشت که برداشته شود، تقریباً خیلی فوری می توانید به کارهای روتین عادی خود بازگردید.

طی چند روز نخست، برنامه ریزی کندی تا رژیم غذایی نرم داشته باشید. در صورت امکان، از غذاهای سفت، خشک، ترد، یا ادویه دار بپرهیزید. غذاهای نرم تر- مانند چیزهایی که بعد از کشیدن دندان می خورید- بهتر است. از جمله پنیر کوتیج، پودینگ، ماست، و غیره.

التهاب و تورم از جمله علل اصلی بروز ناراحتی پس از جراحی دهان هستند. از آنجا که فناوری لیزر التهاب بافت ها را به حداقل می رساند، احتمال درد پس از جراحی بسیار کمتر خواهد بود. احتمالاً نیاز باشد از داروهای ضد التهاب (مانند موترین یا ایبوپروفن) که در دسترس هستند استفاده کنید، اما ممکن است ضروری نباشد.

یک دهانشویه آب ولرم و نمک برای کاهش التهاب ایده آل است و به محضی که به منزل می رسید می توانید آن را استفاده کنید. دهانشویه های ملایم تر نیز به زدودن هر گونه ذرات باقی مانده غذا کمک می کنند زیرا ممکن است بخواهید به مدت حداقل دو روز پس از فرایند از مسواک زدن دندان هایی که لثه آنها درمان شده است خودداری کنید.

در صورتی که به هر دلیلی دچار قرمزی، تورم، تب، یا دیگر علائم عفونت شدید، بلافاصله به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

لیفت لثه یا افزایش طول تاج دندان

لیفت لثه یا افزایش طول تاج دندان

چرا ممکن است لازم باشد لیفت لثه انجام شود؟

فرایندهای لیفت لثه به اندازه دیگر درمان های روتین مانند پر کردن دندان، درمان پریودنتال، یا کشیدن دندان رایج نیستند. اما آنها جنبه های منحصر بفرد مهمی از مراقبت ها را برای موقعیت هایی مانند شرایط زیر ارائه می دهند:

نیازهای ترمیمی

اجازه دهید فرض کنیم شما یک دندان به شدت پوسیده یا دندانی با یک ترمیم بزرگ دارید که نیاز به روکش دارد. از نگاه سنتی، ممکن است مقدار کافی از بافت دندان باقی نمانده باشد که بتوان با آن کار کرد. اگر قرار باشد یک روکش روی بخشی از دندان قرار بگیرد که در بالای لثه قابل مشاهده است، مقدار اندک حمیات می تواند منجر به شکست کلی روکش شود. در عوض، می توانیم از ارتفاع بافت لثه ای که دندان را در بر گرفته است بکاهیم تا مقدار بیشتری از ساختار آن قابل مشاهده باشد. این فرایند “افزایش ارتفاع تاج دندان” نامیده می شود و اغلب در فرایندهای ترمیمی مانند روکش کامل گنجانده می شود (تا از کشیدن غیر ضروری دندان پرهیز شود).

درمان بیماری لثه

بیماری پریودنتال باعث می شود بافت لثع از سطح ریشه دندان جدا شود و “پاکت های” عمیقی زیر لثه ها بوجود بیاید. هر چه پاکت عمیق تر باشد، تمیز کردن آن نیز چالش برانگیزتر خواهد بود. و هر چه عمیق تر شود، ضرورتاً تحلیل لثه بیشتری اتفاق می افتد. برای کند کردن روند بیماری و پیشگیری از از دست رفتن دندان، می توانیم جراحی کاهش پاکت را انجام دهیم که ضرورتاً همان چیزی است که در لیفت لثه یا افزایش طول تاج دندان انجام می شود. این درمان موجب کوتاه شدن عمق پاکت می شود که ادامه می دهد بهداشت دهانی بین جلسات پاکسازی تخصصی دندان ها ارتقاء پیدا کند.

درمان زیبایی

وجود حجم زیادی لثه روی دندان می تواند باعث کوتاه یا غیر قرینه به نظر رسیدن ارتفاع دندان ها شود. در برخی موارد، رشد بیش از حد لثه حتی در نتیجه تغییرات هورمونی یا مصرف برخی داروهای خاص بروز پیدا می کند. با کاهش حجم بافت در آن منطقه، می توان ظاهر کلی لبخند را تکمیل کرد. از این طریق دندان ها قرینه تر و سالم تر ظاهر می شوند.

لیفت لثه یا افزایش طول تاج دندان

لیفت لثه یا افزایش طول تاج دندان

مشاوره برای لیفت لثه

آیا به فکر افزایش طول تاج دندان، لیفت لثه، یا درمان لبخند لثه ای هستید؟ توصیه می کنیم به یک دندانپزشک مجرب مراجعه کنید. آنها با تخصصی که دارند وضعیت شما را بررسی می کنند و در مورد گزینه های موجود بحث می کنند و در مورد مراحل گام به گام فرایند درمان برای شما توضیح می دهند. در صورتی که درمان جایگزین دیگری وجود داشته باشد، آنها را نیز به شما معرفی خواهند کرد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *