پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان
5 دی ماه 1396
جراحی های بازسازی استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان
10 بهمن ماه 1396

در این نوشته می خوانید :

روکش دندان در واقع تاج مصنوعی است که بر روی تاج طبیعی دندان قرار داده شده و آن را کاملاً احاطه می‌کند، به طوری که دیگر هیچ بخشی از دندان طبیعی را نمی‌توانید ببینید. با این حال گاهی اوقات روکش دندان در پروتز مصنوعی مانند بریج یا ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از روکش دندان ممکن است درمان زیبایی و یا ترمیمی می‌باشد.

فواید و مزایای روکش دندان

معایب و مزایای روکش کردن دندان

معایب و مزایای روکش کردن دندان

محافظت و ترمیم آسیب‌های دندانی

با استفاده از روکش دندان می‌توان آسیب‌های دندانی مانند ترک ‌خوردگی، شکستگی و یا پوسیدگی‌های گسترده دندان را ترمیم نموده و و ساختار دندان محافظت کرد. اگر چه روش‌های ترمیمی محافظه کارانه تری مانند باندینگ و ونیر نیز وجود دارد اما در بسیاری شرایط از این روش‌ها نمی‌توان استفاده کرد چرا که آسیب دندان گسترده است و نیاز به محافظت بهتری دارد. همچنین در مواردی که بخش زیادی از دندان پر شده است ممکن است به جای تعویض پرشدگی، دندان روکش شود تا جلوی شکستگی و آسیب‌های دیگر دندان تضعیف شده گرفته شود.

معایب و مزایای روکش کردن دندان

معایب و مزایای روکش کردن دندان

سادگی و راحتی درمان

برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند روکش کردن دندان درمانی پیچیده و تهاجمی است در حالی که در واقع این عمل بسیار کم تهاجمی بوده و نسبتاً ساده و کوتاه است. برای روکش کردن دندان ابتدا دندان تمیز شده و سپس تراشیده و پس از آن قالب‌ گیری می‌شود. پس از آماده شدن روکش، دندان‌پزشک آن را بر روی دندان میچسباند. کل فرآیند ممکن است در یک جلسه (در صورت وجود تجهیزات پیشرفته و دیجیتال) و یا نهایتاً دو هفته انجام شود.

معایب و مزایای روکش کردن دندان

معایب و مزایای روکش کردن دندان

زیبایی لبخند

گاهی اوقات با روش‌های سفید کردن دندان نمی‌توان بسیاری از انواع لکه و تغییر رنگ دندان را برطرف نمود. ممکن است تغییر رنگ دندان به قدری شدید باشد که با ونیر قابل پوشاندن نباشد. در چنین شرایطی برای سفید کردن دندان می‌توان از روکش استفاده کرد. روکش دندان را می‌توانید کاملاً مطابق با رنگ مورد نظر خود انتخاب کنید. همچنین در صورتی ‌که می‌خواهید شکل یا اندازه دندان را تغییر دهید برای مثال دندانی که کوچک است را می‌خواهید بزرگ‌تر کنید یا فاصله بین دندانها را ببتدید، می‌توانید از روکش دندان کمک بگیرید. همچنین برای اصلاح کجی دندانها در شرایطی که هیچ مشکل ارتودنسی دیگری وجود ندارد میتوان از روکش دندان استفاده کرد.

معایب و مزایای روکش کردن دندان

معایب و مزایای روکش کردن دندان

قابلیت استفاده در پروتزهای دندانی

روکش دندان کاربردهای گسترده ‌ای دارد و علاوه بر استفاد بر روی دندان، می‌توان آن را در پروتزهای دندانی استفاده کرد. در واقع برای این که بتوانید جای خالی دندان طبیعی خود را پر کنید، باید نوعی پروتز مصنوعی در جای آن قرار دهید. برخی انواع پروتز مصنوعی مانند بریج به کمک روکش به دندان‌های طبیعی متصل می‌شوند. همچنین در برخی انواع پروتز مصنوعی مانند ایمپلنت از روکش به عنوان جایگزین تاج دندان استفاده میشود.

طول عمر بالا

روکش دندان از مواد مقاوم و مستحکم ساخته می‌شود و در صورت مراقبت مناسب (مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت مرتب) دوام زیادی دارد. طول عمر روکش دندان بین 15 تا 30 سال برآورد می‌شود.

معایب و مزایای روکش کردن دندان

معایب و مزایای روکش کردن دندان

انواع مختلف برای شرایط مختلف

روکش دندان در انواع جنسهای مختلف طراحی و ارائه می‌شود تا برای شرایط مختلف قابل استفاده باشد. برای مثال برای دندان‌های جلویی از روکش زیباتر اما با مقاومت کمتر و برای دندانهای عقبی از روکش بسیار مقاوم‌تر استفاده می‌شود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *