ایمپلنت دندان چیست؟
16 تیر ماه 1396
عمل کاشت ایمپلنت دندان
9 مهر ماه 1396

در این نوشته می خوانید :

شرایط مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیار در زمینه دندانپزشکی و به ویژه ایمپلنت، باعث شده طیف گسترده ‌ای از مردم بتوانند به ایمپلنت دندان به عنوان روشی برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته فکر کنند. مزیت‌های بسیار ایمپلنت بر سایر روش‌های جایگزینی دندان مانند بریج و دندان مصنوعی بر کسی پوشیده نیست. با این حال کاشت ایمپلنت شرایط خاص خود را دارد. برای افزایش احتمال موفقیت ایمپلنت، جلوگیری از عوارض احتمالی آن و انتخاب درست رویکرد درمانی پیش از تصمیم‌ گیری باید چند نکته مهم را به خاطر داشته باشید.

شرایط کاشت ایمپلنت

شرایط کاشت ایمپلنت

– انتخاب دندانپزشک

برخی از دندانپزشکان در برخی زمینه ‌های دندانپزشکی با تجربه ‌تر و ماهرتر از دیگران هستند. بنابراین اگر قصد دارید ایمپلنت بکارید، پیش از هر چیز باید بدانید دندانپزشکی که به آن مراجعه می‌کنید چه تجربه ‌ای در این زمینه دارد. هر گونه شواهدی که نشان دهد دندانپزشک موفقیت بالایی در درمان‌های خود دارد، امتیازی مثبت برای انتخاب آن دندانپزشک است. با این حال به طور کلی میزان موفقیت درمان ایمپلنت بسیار بالاست. همچنین باید توجه داشته باشیم با وجود مهارت و تجربه بالای دندانپزشک، باز هم امکان عدم موفقیت درمان به دلایل مختلف وجود دارد. بنابراین دندانپزشک عوارض احتمالی ایمپلنت و دلایل ناموفق شدن درمان را به شما توضیح می‌دهد.

شرایط کاشت ایمپلنت

شرایط کاشت ایمپلنت

– انتخاب رویکرد درمانی

موفقیت درمان ایمپلنت بستگی زیادی به رویکرد انتخابی در مراحل درمان دارد. مثلاً این که کاشت ایمپلنت در بیمار نیازمند افزایش استخوان می‌باشد یا خیر. انتخاب نوع ایمپلنت و اباتمنت و طراحی‌های مربوط به آن‌ها نیز در هر مورد متفاوت بوده و بسته به شرایط شما و ترجیح دندان‌پزشک انتخاب می‌شود. ایمپلنت دندان در داخل استخوان قرار می‌گیرد. بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌ کننده موفقیت درمان، ثبات کامل ایمپلنت در دوران جوش خوردن به استخوان فک می‌باشد. از این ‌رو انتخاب رویکرد یک مرحله ‌ای یا چند مرحله‌ ای و یا انتخاب بین دو رویکرد کاشت تاخیری ایمپلنت و یا کاشت بلافاصله آن پس از کشیدن دندان انتخاب‌های مهمی می‌باشند.

شرایط کاشت ایمپلنت

شرایط کاشت ایمپلنت

– تکنولوژی، ابزارها و مواد مورد استفاده

برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی از تکنولوژی‌های جدید برای کاشت ایمپلنت استفاده می‌کنند. از جمله مواد و تکنولوژی‌های جدید مورد استفاده می‌توان به زیرکونیا، دستگاه‌های  لیزر دندانپزشکی ، تراش کامپیوتری یا  CAD/CAM و دوربین داخل دهانی که به آن اسکن دیجیتالی نیز گفته می‌شود اشاره کرد. بدیهی است که برخی از این مواد و ابزارهای جدید کار را بسیار دقیق‌تر و آسان‌تر نموده است اما از طرفی ممکن است به علت جدید بودن هنوز امتحان خود را پس نداده باشند.

شرایط کاشت ایمپلنت

شرایط کاشت ایمپلنت

– شرایط بیمار از جمله وضعیت استخوان

بیمارانی که می‌خواهند ایمپلنت بکارند، باید شرایط مناسبی برای کاشت داشته باشند. هر چه وضعیت بیمار برای کاشت ایمپلنت به ایده ‌آل نزدیک‌تر باشد، احتمال موفقیت درمان افزایش پیدا می‌کند. مثلاً در صورتی که بیمار سال‌هاست دندانهای خود را از دست داده است، احتمالاً استخوان فک او پس‌روی زیادی داشته و تا حدی حجم و تراکم خود را از دست داده است. در چنین شرایطی ممکن است استخوان برای پشتیبانی ایمپلنت کافی نباشد. است همچنین مسائلی از جمله وضعیت عمومی سلامتی، سن بیمار، بیماری لثه و موارد دیگر پیش از تصمیم ‌گیری برای کاشت ایمپلنت باید در نظر گرفته شود.

– هزینه درمان

در صورتی که چند دندان از دست رفته دارید و می‌خواهید آنها را جایگزین کنید، باید به هزینه آن نیز توجه کنید. مسلماً هزینه تعداد زیاد ایمپلنت در حد توان برخی افراد نیست اما این به این معنی نیست که نمی‌توانید از ایمپلنت دندان استفاده کنید. در صورتی که هزینه کافی برای کاشت چندین ایمپلنت به جای تک تک دندانها را نداشته باشید باز هم انتخاب‌های زیادی مانند دندان مصنوعی با پشتیبانی ایمپلنت، بریج با پشتیبانی ایمپلنت و موارد دیگر دارید.

شرایط کاشت ایمپلنت

شرایط کاشت ایمپلنت

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *